سرنوشت گزينه‌هاي روحاني در دستان مثلث قدرت بهارستان

  • سیاسی
  • شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ۹:۱۸
    کد خبر :132375

راي اعتماد به دو گزينه پيشنهادي علوم و نيرو به روزهاي پاياني خود رسيده‌است.
از 29 مهر كه رييس‌جمهور نام اردكانيان و غلامي را به‌ترتيب به‌عنوان وزراي پيشنهادي نيرو و علوم معرفي كرد، گمانه‌زني بر سر اين دو گزينه در بين نمايندگان مجلس آغاز شد. از همان روزهاي آغازين عده‌اي كار اين دو وزير را براي راي اعتماد دشوار ارزيابي نكردند و حتي شايبه قطعي شدن وزارت غلامي و اردكانيان پيش از معرفي به مجلس نيز به‌وجود آمد.

با معرفي دو گزينه وزارت، تلاش سه فراكسيون اصلي براي پي بردن به راهبرد و بررسي طرح‌ها و برنامه‌هاي غلامي و اردكانيان سرعت يافت و هريك از اعضاي اين فراكسيون‌ها نسبت به اين دوگزينه متناسب با ديدگاه‌شان واكنش‌هايي نشان دادند. از طرف ديگر حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور نيز وضعيت دو گزينه پيشنهادي را در فضاي مجلس مثبت ارزيابي كرد.

نگاهي به راهبرد غلامي
بي‌شك انتخاب منصور غلامي، رييس فعلي دانشگاه بوعلي سينا همدان كه به‌عنوان وزير پيشنهادي علوم و تحقيقات به مجلس معرفي شده، بيشترين انتقادات جامعه دانشجويي را درپي داشت كه از جمله آن‌ها مي‌توان به بيانيه 500نفر از فعالان نشريات دانشجويي اشاره كرد.البته بيانيه حمايت 103 نفر از دانشجويان فعال در تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه بوعلي همدان نيز در طرف ديگر اين واكنش‌ها قرار مي‌گيرد.

اين بيانيه‌هاي دوسويه به انتخاب غلامي، شايد واكنشي به عدم معرفي ساير گزينه‌هاي مطرح‌شده‌باشد. غلامي كه بيش از 12 سال رياست دانشگاه بوعلي را برعهده داشته، كارنامه عملي‌اش در اين دوره زماني بيش از هر زماني، معيار انتقاد يا حمايت افراد قرار گرفته‌است.
گزينه پيشنهادي وزارت علوم در برنامه‌هاي كلي‌اش، گسترش پارك‌هاي علم و فناوري و همچنين توسعه شركت‌هاي دانش بنيان را از اهم اهداف خود معرفي كرد. به نقل از خبرگزاري تسنيم، وزير پيشنهادي علوم از اعتقاد خودش به فضای، كرسي‌هاي آزاد انديشي و ضرورت حل مشكل هميشگي عدم تعادل ميان ميزان نياز و فارغ التحصيلان سخن گفته‌است.

برنامه اردكانيان براي راي اعتماد

اما از طرف ديگر اردكانيان كه سوابق اجرايي‌اش در حوزه آب به سال‌ها پيش برمي‌گردد، گويا نسبت به غلامي از اقبال بيشتري برخوردار است. برخي از افراد معتقدند كه اردكانيان پيش از آنكه بي‌طرف به عنوان وزير پيشنهادي نيرو معرفي شود، اسمش در ليست نامزدهاي اين پست بوده‌است. اردكانيان در گفت وگو با خبرگزاري‌ها، رعايت ملاحظات زيست‌محيطي در سدسازي، پرداختن به منشأ ريزگردها در سطوح فراملي و اولويت‌بندي حقابه در سراسر كشور را از مهم‌ترين اهداف خود براي وزارتخانه نيرو معرفي كرده‌است و به نظر مي‌رسد كه اين گزينه براي راي‌آوري در مجلس مشكل خاصي نداشته باشد.

واكنش‌هاي فراكسيوني
شايد در بين اعضاي فراكسيون‌هاي مختلف تندترين واكنش به انتخاب وزير علوم از سوي حسين‌زاده، نايب رييس فراكسيون اميد، بيان شده باشد. وي در اظهاراتي گفت: بايد بررسي كرد كه ما از چه گزينه‌هاي خوبي به اين گزينه رسيده‌ايم.

حسين‌زاده همچنين با اشاره به تغيير رتبه‌بندي دانشگاه بوعلي نسبت به عملكرد غلامي انتقاداتي را وارد كرد. از طرف ديگر محمود صادقي و مازني نمايندگان تهران در لحني ملايم‌تر خواهان شفاف‌سازي برنامه‌هاي غلامي شدند. اما درباره وزير نيرو، وضعيت متفاوت است.
پس از جلسه سه‌شنبه 3آبان فراكسيون اميد، اعضا فراكسيون اميد با توجه به سوابق تحصيلاتي و اجرايي اردكانيان، نظرات مثبتي را نسبت به وي ابراز كرده‌اند. يوسف‌نژاد و پارسايي، دو عضو فراكسيون اميد نيز واكنش اعضا نسبت به اردكانيان را مثبت تلقي كرده‌اند. آن‌گونه كه از سخنان اعضاي اين فراكسيون بر‌مي‌آيد، گزينه بيست و يكم روحاني براي وزارت علوم، نسبت به گزينه وزارت نيرو با چالش بيشتري براي جلب راي اعتماد نمايندگان اين فراكسيون روبه‌رو است.

مستقلين، شادمان از انتخاب روحاني
با توجه به اظهارات اعضاي شوراي مركزي فراكسيون مستقلين نسبت به دوگزينه پيشنهادي نيرو و علوم، گويا رويكرد اين فراكسيون به دوگزينه روحاني مثبت است. با توجه به عدم ترديد اعضاي اين فراكسيون در اظهارنظرات، احتمال جلب اكثريت آراي اعتماد از طرف غلامي و اردكانيان بسيار وجود دارد.

جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس فراكسيون مستقلين در واكنشي نسبت به انتخاب غلامي، نقش دانشجويان در انتخاب مجدد روحاني را مهم ارزيابي كرده و نظر اين صنف را نسبت به گزينه پيشنهادي، مهم دانست و مدعي شد كه فضاي جامعه نسبت به اوايل انتخاب غلامي تعديل يافته‌است.

همچنين وي درباره وزارت نيرو نيز گفت كه برنامه‌هاي اردكانيان خوب است ولي بايد كارايي عملياتي آن مورد بررسي قرار گيرد.

حسن‌پور، ديگر عضو شوراي مركزي فراكسيون مستقلين از برنامه غلامي براي اشتغال فارغ‌التحصيلان و توسعه كمي و كيفي سخن به‌ميان آورد. وي همچنين اظهاراتي را درباره برنامه اركانيان براي توزيع آب در حوزه‌هاي مختلف از جمله كشاورزي و تعيين حقابه بيان كرد. به نظر مي‌آيد در جلب راي اعتماد، غلامي و اردكانيان از اين فراكسيون نسبت به ساير فراكسيون‌ها، كار راحت‌تري داشته‌باشند.

فراكسيون ولايي؛ تصميم‌گيري در وقت اضافه
در عين حال كه اظهارات اعضاي اين فراكسيون نسبت به دو گزينه پيشنهادي مساعد ارزيابي شده‌است اما همچنان فراكسيون ولايي اعلام كرده‌ كه تصميم‌گيري نهايي به روز يك‌شنبه موكول شده‌است. آن‌گونه كه از توييت حميدرضا حاجي بابايي، رييس فراكسيون ولايي برمي‌آيد، ساعت 7 تا 8صبح راي‌گيري، آقايان غلامي و اردكانيان مهمان اين فراكسيون خواهند بود. سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي فراكسيون ولايي نيز در تشريح جلسه با گزينه پيشنهادي وزارت نيرو گفت كه اعضا با اردكانيان از تاكيد ويژه خود بر مسائل حوزه آب صحبت به ميان آورده‌اند و گزينه پيشنهادي نيرو نيز از برنامه‌هاي خود در اين حوزه اظهاراتي را بيان كرده‌است. همچنين حاجي بابايي پس از جلسه فراكسيون با غلامي، نسبت به وزارت پيشنهادي علوم واكنش مثبتي اعلام داشت. وي در گفت‌وگو با تسنيم از برنامه غلامي براي احياي همكاري دانشگاه و صنعت سخن گفته‌است. با توجه به نظرات اعضاي اين فراكسيون شايد غلامي و اردكانيان كار دشواري نداشته‌باشند ولي‌اعلام نظر در اين باره را بايد به جلسه صبح يك‌شنبه‌فراكسيون ولايي موكول كرد.

تكيمل كابينه يا ادامه بازي
يكي از وظايف ذاتي نمايندگان، بررسي صلاحيت گزينه‌هاي رييس‌جمهور براي وزارتخانه‌هاست و در اين بين فراكسيون‌ها نقش اصلي را در تاييد وزيران ايفا ‌مي‌كنند. روز يك‌شنبه، براي آقايان غلامي و اردكانيان كه به‌ترتيب به ‌عنوان گزينه وزارت علوم و نيرو معرفي شده‌اند، روز سرنوشت‌سازي است. از طرف دیگر نمایندگان نباید با تصور اینکه وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات و همچنین نیرو بدون وزیر مانده‌اند، به وزرای معرفی شده رای دهند.

درخواستی که ملت از وکلای خود در مجلس شورای اسلامی دارند این است که مجوز ورود افرادی را به کابینه بدهند که صلاحیت لازم را داشته باشند.حال بايد منتظر ماند و ديد كه تكليف دو وزارتخانه بي‌وزير دولت دوازدهم در 7آبان مشخص خواهدشد یا بازی همچنان ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید