تولید 8 هزار و 478 تن شمش روی در مهر ماه امسال

    کد خبر :132237

هلدینگ توسعه معادن روی ایران از تولید هشت هزار و 478 شمش روی در مهرماه گذشته خبر داد و اعلام کرد که به این ترتیب بار دیگر رکورد تولید این محصول معدنی در کشور شکسته شد.

به گزارش بازتاب از هلدینگ توسعه معادن روی ایران، در مهر ماه گذشته کالسیمین 3430 تن، شرکت ملی سرب و روی ایران 529 تن، شرکت فراوری مواد معدنی 801 تن، شرکت ذوب و روی بافق 1448 تن، شرکت ذوب و احیا روی قشم 1214 تن و شرکت تولید روی بندر عباس 1057 تن شمش روی تولید کردند.
بنا بر این گزارش در 27 مهر ماه امسال رکورد تولید روزانه با 335 تن شمش شکسته شد؛ کالسیمین با 113 تن، ملی سرب و روی با 23 تن، فراوری مواد معدنی با 32 تن، ذوب و روی بافق با 84 تن، قشم با 38 تن و
بندر عباس با 45 تن در این رکوردشکنی مشارکت داشتند.
تا پایان مهر ماه 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته شرکت توسعه معادن با 22 درصد افزایش تولید بیش از 9700 تن شمش بیشتر تولید داشته و میزان شمش سرب تولیدی نیز حدود 2500 تن بوده است.
همچنین در هفت ماهه امسال 53 هزار و 800 تن شمش روی در کشور تولید شده است.
ه گزارش ایرنا، شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) در سال 1376 با هدف ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان یکصد هزار تن در سال آغاز شد؛ ایجاد و احداث کارخانه‌های استحصال فلز روی از معادن روی کشور، سرمایه‌گذاری و مشارکت در کارخانه‌های تولید روی، اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، تولید و تغلیظ مواد معدنی و واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد مصرفی، لوازم یدکی مورد نیاز از خارج کشور و یا تأمین از داخل کشور از جمله وظایف این شرکت است.
امروزه استرالیا با برخورداری از 22 درصد ذخایر جهانی سرب و روی، کشور نخست در این زمینه است و تولید فلز روی این کشور به 500 هزار تن در سال می رسد؛ چین با برخورداری از 17 درصد ذخایر جهانی در جایگاه دوم قرار دارد و ایران با توجه به اکتشافات معدن مهدی‌آباد (یزد) به مقام یازدهم دنیا راه یافته است.
شرکت‌های سرب و روی کشور اکنون از کمبود مواد اولیه نگرانند؛ البته شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- ایمیدرو) حدود 30 درصد مواد اولیه را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی قرار می‌دهد اما 70 درصد ظرفیت کشور در این بخش خالی است.
بررسی مصارف سرب و روی نشان می دهد سرب بیشتر در صنایع باتری‌ سازی، کابل‌سازی و ارتش استفاده می‌شود و کاربرد روی نیز در صنایع گالوانیزه، فولاد، صنایع الکتریکی، در آلیاژها، برنز و صنایع شیمیایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید