تیلرسون به عراقی ها: از ایران دور شوید سعودی ها برادران تاریخی شما هستند

    کد خبر :132232

رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی آمریکا که چند روز پیش، نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) را نیروهای خارجی وابسته به ایران خوانده و خواستار بازگشت آنان به خانه خود شده بود، دوباره ‘توصیه’ ای جدید به عراقی ها کرد و خطاب به آنان گفت: از ایران دور شوید سعودی ها برادران تاریخی شما هستند.

اظهارات قبلی تیلرسون با واکنش متعدد و بعضا تند عراقی ها مواجه شد، سخنگوی نخست وزیری عراق به این سخنان پاسخ داد و تاکید کرد، الحشد الشعبی یک نیروی بسیج مردمی عراقی است و هیچ نیروی نظامی خارجی جز در سطح مستشاری در عراق حضور ندارد و مستشاران نظامی نیز پس از غلبه بر داعش، خاک عراق را ترک خواهند کرد.
حتی تصویر ویدئویی که تاکنون بارها از تلویزیون شبه دولتی العراقیه بازپخش شده است، نشان می دهد که شخص حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در دیدار روز بعد خود با تیلرسون در بغداد، به صراحت از الحشد الشعبی و عراقی بودن و شجاعت ها و ایثارگری های آنان دفاع می کند.
اما تیلرسون که دولت متبوع او متهم به حمایت و تحریک پنهانی مسعود بارزانی برای برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه در کردستان عراق است، روز گذشته بار دیگر ادعاهای قبلی خود را مبنی بر حضور نیروی نظامی غیر عراقی (ایرانی) در عراق تکرار و به عراقی ها توصیه کرد، از ایران دور و به عربستان نزدیک شوند!
جمله ای که رسانه های عراقی آن را به نقل از تیلرسون خطاب به عراقی ها نوشتند، قابل تامل به نظر می رسد.
از وزیر خارجه آمریکا نقل شده که گفته، عراق باید در برابر آنچه که او ‘نفوذ ایران’ خواند، بایستد.
وی همچنین خطاب به عراقی ها گفت: ‘شما چه سُنی باشید چه شیعه، عرب هستید، فارس نیستید.. من فکر می کنم که سعودی ها مایلند روابط خود را با عراقی ها از سر بگیرند، بین سعودی ها و عراقی ها رابطه ای برادری و قبیله ای کهن وجود دارد.’
وی درعین حال باردیگر مدعی شد که آمریکا از بغداد و اربیل برای رسیدن به ‘عراقی فدرالی، دمکراتیک و یکپارچه حمایت می کند’ و از دوطرف خواست از درگیری بپرهیزند و به گفت وگو روی بیاورند.
برخی ناظران، سخنان وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با سفر منطقه ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل قوای مسلح این کشور (به عربستان، مصر، اردن و سپس ترکیه و ایران) نشانگر نگرانی شدید مقامات آمریکا از خروج عراق از بحران های امنیتی، جنگ با داعش، بحران تجزیه طلبی و به تازگی حضور هر چه قوی تر در عرصه سیاست خارجی در منطقه و عرصه بین المللی است.
به باور این ناظران، اکنون که طرح داعش برای چند تکه کردن عراق به خط پایان رسیده و پروژه جدایی طلبی مسعود بارزانی و مشاوران غربی اش نیز به شکست انجامیده است، مقامات آمریکایی با این اظهارات هم می خواهند حس عداوت ذاتی خود را با ایران به نوعی اقناع کنند و هم به تصور خود خط جدیدی را برای اختلاف افکنی در میان نیروهای سیاسی، نظامی و دینی موثر در عراق ترسیم کنند و حال که دو قطبی های سنی – شیعه و کُرد – شیعه آنان بی نتیجه مانده است، دو قطبی عرب – فارس را بار دیگر مطرح کنند.
درحالی که مقامات دولت عراق بویژه شخص حیدرالعبادی نخست وزیر، تاکید می کنند که خواهان تقویت روابط با همه کشورهای همسایه هستند و روابطشان با یک طرف به منزله دشمنی با طرف دیگر نخواهد بود، تاکید همزمان تیلرسون به ضرورت دوری عراقی ها از ایران و نزدیکی به عربستان به جای خود و یادآوری به آنها که برادران واقعی شما چه کسانی هستند، محل تامل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید