ایران در آستانه پایان دوره خشکسالی!

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۴۸
    کد خبر :13198

وجود باران‌های پی در پی در روزهای اخیر باعث شده تا وزیر نیرو شرایط آبی کشور را مطلوب ارزیابی کند و بر این باور باشد که دیگر زمان خشکسالی ایران رو به پایان و کشور در مرحله ورود به دوران ترسالی قرار گرفته است.

 بحران‌های آبی در سال‌های اخیر شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که صحبت از بحران آب مادام در محافل آبی‌ها وجود داشته و برای این مهم تدابیر گوناگونی نیز لحاظ شد. از ماه‌های گذشته نوید وضعیت خوب در اردیبهشت ماه داده می‌شد و اکنون پس از بارش‌های پیاپی شاهد شرایط مطلوب منابع آبی در کشور هستیم، گرچه طبق گفته های معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنان شرایط آبی در برخی استان ها مطلوب نیست اما بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که ایران وارد شرایط ترسالی شده است.

گفته‌های وزیر نیرو نیز در این رابطه تصدیقی بر حرفهای کارشناسان است و به‌نظر می‌رسد که وضعیت منابع آبی ایران در شرایط بهبود قرار گرفته چراکه چیت چیان بر این باور است که در مورد ورود ایران به دوران ترسالی مطالعات آماری صورت گرفته که نمی توان صد درصد به آن اعتماد کرد اما می‌توان قاطعانه گفت که در حال حاضر نشانه هایی مبنی بر این امیدواری وجود دارد که شدت خشکسالی کاهش پیدا کرده است.

ایران چندین سال است که با وضعیت بحران آب دست‌وپنجه نرم می‌کند و ورود به دوران ترسالی می‌تواند نقطه عطفی در این حوزه باشد اما باید به این مساله نیز توجه داشت که این موضوع به معنای عدم نیاز به صرفه‌جویی است چون برای کشوری که ۱۵ سال با وضعیت خشکسالی درگیر بوده نمی توان انتظار داشت که با یک دوره باران وضعیت به طور کامل مساعد شود لذا لازم است همچنان مدیریت مصرف و کارهای مدیریتی در سطح بالاتر در این باره وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید