پزشکان برای درمان بیماران به روش پلاکت فرزیس توجه کنند

    کد خبر :131928

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: با توجه به نیاز بیمارستان ها به پلاکت، لازم است پزشکان معالج ضمن توجه به پوشش بیمه ای پلاکت فرزیس، برای درمان بیماران این روش را در نظر بگیرند.
به گزارش مهر، در جلسه هم اندیشی درمانگران بیماران تالاسمی و هموفیلی که در سازمان انتقال خون برگزار شد، از درمانگران خواسته شد تا با توجه به ظرفیت های سازمان انتقال خون و اثر بخشی پلاکت سینگل دونور که با روش فرزیس تهیه می شود فرایند درمان بیماران را بهبود بخشند.

دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون در این جلسه ضمن استماع مشکلات و پیشنهادهای درمانگران که از سوی انجمن ها و بیمارستان هایی که درمان بیماران تالاسمی و هموفیلی را به عهده دارند، گزارشی از وضعیت کلی تهیه فرآورده های مورد نیاز این بیماران ارائه داد و افزود: با توجه به اینکه در همه استان ها مراکز پلاکت فرزیس وجود دارد و پلاکت فرزیس درخواستی از سوی بیمارستان ها از این روش قابل تامین است، به درخواست پلاکت فرزیس از طریق اهدا کنندگان و سنگل دونور معرفی شده پاسخ داده می شود و لزومی ندارد تنها به پلاکت به دست آمده از خون های اهدایی اکتفا شود.

وی، اثر بخشی پلاکت تهیه شده از روش فرزیس را ۶ برابر هر واحد پلاکت پولد دانست و گفت: با توجه به پدیده سالمندی جمعیت و افزایش امکانات درمانی نیاز به پلاکت از ۴۰۰ هزار واحد طی ۱۰ سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در زمان حال رسیده است که پیش بینی می شود این میزان به طور فزاینده ای افزایش یابد که تنها راه تامین این نیاز ترویج پلاکت فرزیس است.

پورفتح اله پیش بینی مراکز جامع اهدای خون را در راستای تامین این نیاز و نیازهای مشابه دانست و افزود: برای ایجاد توازن میان تولید پلاکت فرزیس از طریق فراخوان و دعوت از اهدا کنندگان و نیاز بیمارستان ها لازم است پزشکان معالج ضمن در نظر گرفتن پوشش بیمه ای پلاکت فرزیس، به مزایای این روش نیز فکر کنند و در درمان بیماران این روش را در نظر بگیرند.

در این جلسه مقرر شد تا با برآورد میزان مصرف احتمالی این مراکز درمانی و به دست آوردن اندیکاسیون های مصرف پلاکت فرزیس، تعادلی بین میزان تولید و مصرف در مراکز انتقال خون استان تهران و سایر استانها برقرار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید