پایان سفر پنج روزه وزیر خارجه به آفریقا؛ ظریف راهی تهران شد

    کد خبر :131890

رییس دستگاه دیپلماسی ایران صبح جمعه به وقت محلی به سفر دوره ای خود به قاره آفریقا پایان داد و از نیامی پایتخت نیجر راهی تهران شد.

محمد جواد ظریف عصر پنجشنبه به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی در آخرین مرحله از سفر خود وارد نیجر شد.
دیدار با ایسوفو محمدو رییس جمهوری ، بریجی رافینی نخست وزیر ، ابراهیم یاکوب وزیر خارجه و همچنین شرکت و سخنرانی در مجمع تجاری ایران و نیجر از برنامه های ظریف در این سفر یک روزه بود.
وی پیش از نیجر به اوگاندا و آفریقای جنوبی نیز سفر کرد.
شرکت در مجمع تجاری ایران و اوگاندا، ملاقات و گفت وگو با یوری موسوینی رییس جمهوری، سام کوتسا وزیر خارجه و افتتاح مرکز درمانی ایران و اوگاندا و حضور در جمع ایرانیان مقیم در این کشور از برنامه های رییس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر دو روزه خود به اوگاندا بود.
وزیر خارجه کشورمان در آفریقای جنوبی نیز به همراه هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری ابتدا در مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی شرکت کرد و پس از آن در پرتوریا پایتخت اداری و اجرایی این کشور سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی گشایش یافت.
دیدار با جاکوب زوما رییس جمهوری، ماشابانه وزیر خارجه و مصاحبه با شبکه تلویزیونی SABC آفریقای جنوبی از برنامه های سفر رییس دستگاه دیپلماسی به آفریقای جنوبی بود.
همچنین با حضور وزیران امور خارجه دو کشور بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی امضا شد.
این بیانیه درخصوص توافق همکاری های کشاورزی، شیلات ، زنبورداری، حمل و نقل ، کشتیرانی ، همکاری های بانکی ، توسعه سرمایه گذاری نانو و بیرتکنولوژی بود.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی حضور یافت.
علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات، گودرزی مشاور رییس بانک مرکزی، خسرو مختاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حمیدرضا طبیبی رییس جهاد دانشگاهی، محمد سعیدی مدیر عامل کشتیرانی، مسعود خوانساری نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس اتاق بازرگانی تهران و حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان اعضای هیات عالیرتبه اقتصادی ایران در این سفر بودند.
همچنین نمایندگانی نیز از سیناژن ، سیمان خوزستان، شرکت ایران چوب، زیست فناوری سبز، انجمن لوازم خانگی، پویندگان راه سعادت، داروسازی نصر، توفیق دارو، شرکت نیامش، شمس پلاست، گروه صرامی و فرآورده‌های روغنی و پتروشیمی، پارس مس کنگان، هلدینگ پارسیس تولیدکننده مصالح ساختمانی در هیات عالی رتبه اقتصادی، تجاری و فناوری در این هیات شرکت داشتند.
مهدی آقا جعفری مدیرکل و دبیر ستاد آفریقای وزارت امور خارجه و فریدون حق بین مدیرکل هماهنگی و راهبرد امور اقتصادی این وزارتخانه نیز ظریف را در این سفر همراهی کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید