امضای تفاهم‌نامه فرهنگی گامی عملی برای توسعه روابط ایران و کره جنوبی است

    کد خبر :13176

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار خانم پارک انا، امضای تفاهم‌نامه مبادلات فرهنگی را گامی عملی در توسعه روابط فرهنگی دو کشور دانست.

خانم پارک انا، سفیر دیپلماسی عمومی کره جنوبی به همراه هیأت بلندپایه این کشور، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل این سازمان دیدار و در خصوص ارائه جزئیات برنامه‌های فرهنگی اجرایی در سال 2017 میلادی، گفت‌وگو کرد.

خامه‌یار به وجود روابط خوب و دیرینه ایران و کره جنوبی اشاره کرد و سفر رییس جمهور کره جنوبی در ابتدای سال 95 به ایران را گامی مثبت در توسعه روابط فرهنگی دو کشور خصوصاً پس از توافقات برجام دانست و ابراز امیداوری کرد گام‌های عملی نیز در این خصوص برداشته شود.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امضای برنامه مبادلات علمی، فرهنگی و آموزشی ایران و کره جنوبی پس از وقفه‌ای طولانی و تفاهمنامه سال مبادلات فرهنگی دو کشور (برای اولین‌بار) را گامی عملی در توسعه روابط فرهنگی ایران و کره دانست.

وی در ادامه، اظهار کرد: امضای این اسناد زمینه‌های همکاری فرهنگی دو کشور را در سال‌های آتی مشخص کرده است.

خامه‌یار ضمن اشاره به شرایط حساس جامعه جهانی که با پدیده شوم تروریسم مواجه است، وقوع این پدیده را تهدید کننده ارزش‌های انسانی و همه جوامع بشری مطرح کرد و لزوم مهیا کردن زمینه‌های فکری و همکاری‌های فرهنگی به منظور جلوگیری از این پدیده شوم را وظیفه تمامی کشورها دانست.

وی در سخنان خود، یادآور شد: همکاری‌های فرهنگی و توسعه ارتباطات فرهنگی، عامل مهمی در کنترل تروریسم جهانی است.

خامه‌یار با اشاره به برگزاری چهارمین کمیته مشترک فرهنگی دو کشور در ابتدای سال گذشته، وجود این ارتباطات به منظور توسعه هرچه بیشتر روابط و نزدیکی دو ملت ایران و کره را مناسب ارزیابی کرد.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز امیدواری کرد با وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری در دو کشور از طریق برگزاری پنجمین کمیته مشترک فرهنگی در سال جاری در کره جنوبی، مفاد تفاهمنامه‌های امضاء شده به مرحله اجرا برسد.

وجود روابط دیرینه و تاریخی کره جنوبی و ایران با قدمتی بیش از 1200 سال

خانم پارک انا، سفیر دیپلماسی عمومی کره جنوبی با اشاره به تحصیلات خود در زمینه تاریخ و روابط بین‌الملل و مطالعه مطالبی در خصوص ایران، اولین سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تجربه مناسب در تکمیل یافته‌های دانشگاهی خود دانست.

وی به وجود روابط دیرینه و تاریخی میان دو کشور با قدمتی بیش از 1200 سال که مربوط به ادوار سلسله‌های حکومتی شیلا در کره جنوبی و ساسانی در ایران است، اشاره کرد و این سابقه را در راستای توسعه روابط دو کشور مناسب دانست.

خانم پارک انا به وجود آرامگاه‌های قدیمی مربوط به ایرانیان در شهر تاریخی کیانگجو (پایتخت تاریخی کره جنوبی) اشاره کرد و از چهلمین سالگرد نامگذاری دو خیابان تهران و سئول در پایتخت‌های دو کشور در سال جاری سخن گفت.

وی همچنین، برنامه تعیین سال 2017 میلادی به عنوان سال مبادلات فرهنگی را گامی مؤثر برای ارتباط بیشتر مردمان دو کشور دانست و این فرصت را برای آشنایی دو ملت مغتنم برشمرد.

خانم پارک انا در پایان سخنان خود، به معرفی برنامه‌های سال 2017 کشور کره جنوبی در راستای اجرایی کردن مفاد تفاهمنامه سال مبادلات فرهنگی پرداخت.

برپایی نمایشگاه آثار نقاشی مشترک ایران و کره، حمایت از برگزاری جشنواره فیلم ایران در کره جنوبی، برگزاری جشنواره صنایع دستی کره در ایران و حمایت از برگزاری جشنواره صنایع دستی ایران در کره جنوبی، نمایش آثار تاریخی و تمدنی ایران در موزه ملی شهر کیانگجو، اجرای ارکستر سنفونی مشترک، برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی ایران و کره جنوبی و تشکیل دومین انجمن فناوری فرهنگی و همچنین، اجرای اپرای ملی کره در هفته فرهنگی این کشور در ایران از مهمترین برنامه‌های اعلامی از سوی هیأت کره‌ای بود.

همچنین، تقویت برنامه‌های بخش مطالعات ایرانشناسی و کرسی آموزش زبان فارسی دانشگاه‌های کره جنوبی، حمایت از ترجمه و چاپ آثار فاخر زبان و ادبیات فارسی به زبان کره‌ای، حمایت از حضور فیلم‌ها و هنرمندان ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کره و برگزاری هفته فرهنگی و هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در کشور کره جنوبی از جمله برنامه‌های پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود که از سوی پورمرجان، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم انا پارک، سفیر دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه کره جنوبی در رأس هیأتی 8 نفره از مسئولان فرهنگی این کشور، 17 اردیبهشت‌ماه جهت توسعه تبادلات فرهنگی بین ایران و کره جنوبی به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وارد کشورمان شد. دیدار و گفت‌وگو با مدیرعامل بنیاد رودکی و بازدید از مجموعه امکانات برج آزادی و تالار وحدت، گفت‌وگو با مدیریت پردیس هنری‌های زیبای دانشگاه تهران و بازدید از مجموعه امکانات این دانشگاه و ملاقات با مسئولین مرکز سینمایی هنر و تجربه از دیگر برنامه‌های مهم هیأت کره‌ای است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید