بازار فرش ایران در جهان از دست رفت

    کد خبر :131726

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به سیاست‌های اشتباه گفت: هم تولیدکنندگان بخش خصوصی و هم تعدد مراکز تصمیم‌گیری در بخش دولتی باعث شدند که ما برند خود را در دنیا از دست بدهیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه در حوزه صاردات باید به ارائه یک کالای خوب، باکیفیت، منسجم و در فصل و زمان مناسب توجه داشته باشیم اظهار داشت: بدون توجه به این نکات و همچنین قیمت مطلوب و سلیقه بازار نمیتوایم در عرصه جهانی رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه در حوزه فرش باعث شده که تصمیم‌گیری متمرکز در این حوزه به تفرق تبدیل شود گفت: متاسفانه ایران جایگاه خود را در جهان در زمینه فرش از دست داده است چون ما نتوانستیم با رقبای خود در سطح بین‌المللی رقابت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عدم توجه به سلیقه بازار، عدم نظارت مناسب بر ارائه جنس با کیفیت و وجود شرکت‌ها و تعاونی‌های متفاوت و متعدد از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار فرش ایران در حوزه بین‌الملل دانست و افزود: هم تولیدکنندگان بخش خصوصی و هم تعدد مراکز تصمیم‌گیری در بخش دولتی باعث شدند که ما برند و شهرت خود را در زمینه فرش در دنیا از دست بدهیم.

وی نگاه خوداشتغالی و صرفا حرفه‌ای، شغلی و برای کسب درآمد بدون توجه به جنبه‌های هنری کار را از دیگر آسیب‌های این حوزه برشمرد و گفت: ارائه کار بی‌کیفیت و قرار دادن منابع گران قیمت به بافندگان که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده فرش شده و باعث شد که کشورهایی چون چین، هند و تا حدودی پاکستان با سیاست‌های متمرکز و منسجم در کیفیت و قیمت فرش رفته رفته بازار جهانی را در اختیار گرفتند.

طبیب‌زاده با اشاره به برنامه‌ها و عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در نمایشگاه فرش امسال توانستیم فعالان حوزه فرش استان کرمان را دور هم جمع کنیم و بر این باوریم که هنوز امکان احیای فرش ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت صادرات و نقش آن در برون رفت کشور از مشکلات تصریح کرد: کاهش قدرت خرید، کاهش درآمد و انباشت محصولات نشان می‌دهد که بازار داخلی کفایت کالای تولید شده را ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به عدم توجه تولیدکنندگان به کیفیت و تکنولوژی و وجود رقبای جدی در بحث صادرات در دنیا اشاره کرد و افزود: صادرات کار آسانی نیست و همه ارکان خصوصی و دولتی در کشور باید به این باور برسند که صادرات تنها راه نجات کشور است.

وی با بیان اینکه صادرات ما در حال حاضر میعانات گازی، پتروشیمی، سنگ‌آهن، مس و … است گفت: هیچ کدام از این اقلامی که صادر می‌کنیم کالای تکنولوژی نبوده و ارزش افزوده ایجاد نکرده و این اقلام بهره‌وری پایین داشته و صادرات آنها اقتصادی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید