مهمترین بیماری هایی که مردم با آن درگیر هستند

    کد خبر :131600

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی ما بیماری های قلب و عروقی است که ریشه آن معمولا از دوران کودکی آغاز می شود و از طرفی بیماری های روانی و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنین دیابت نوع ٢ بیشترین مشکلاتی است که در کشور ما مطرح است.

دکتر رضا ملک زاده در بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان درخصوص پیشرفت های طب أطفال و جایگاه علمی تحقیقات در زمینه طب أطفال در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خوشبختانه طی ٤٠ سال گذشته امید به زندگی در ایرانیان افزایش داشته است و به مرز ٨٠ سال در زنان و ٧٦ سال در مردان رسیده است.

وی افزود: بخش عمده افزایش امید به زندگی در ایرانیان به کاهش مرگ و میر در کودکان برمی گردد.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه مرگ و میر در بزرگسالان از عدد ٦٠ در ١٠ هزار به زیر ٢٠ رسیده است، خاطرنشان کرد: بیماری های مالاریا و إسهال که در کودکان شایع بود، کاهش چشمگیر داشته است و در مرگ و میر نوزادی نیز به شاخص های خوبی رسیدیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی ما بیماری های قلب و عروقی است که ریشه آن معمولا از دوران کودکی آغاز می شود و از طرفی بیماری های روانی و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنین دیابت نوع ٢ بیشترین مشکلاتی است که در کشور ما مطرح است.

وی ادامه داد: لاغری مفرط به ندرت مشاهده می شود و درعوض مشکل عمده مردم در کشور اضافه وزن است.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: طی مطالعه ای در سال ١٩٧٠ که توسط فائو مطرح شد، سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانیان ٢ هزار کالری بود که در حال حاضر به ٣ هزار کالری در روز رسیده است.

وی گفت: ٣٠ درصد زنان ایرانی چاق هستند و در مجموع ٢٣ درصد ایرانیان BMI بیش از ٣٠ دارند.

وی با بیان اینکه ٣٠ درصد ایرانیان پره دیابتیک هستند، یعنی در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند، ادامه داد: فشارخون شیوع زیادی دارد و حدود ٣٠ درصد افراد بالای ١٨ سال به فشارخون مبتلا هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحرک بدنی در ایرانیان کم است و ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ایرانیان کم تحرک هستند.

وی با اشاره براینکه در طی سالهای اخیر در تولیدات علمی رشد خوبی داشتیم و به اهداف ١٤٠٤ نزدیک شده ایم، گفت: در بانک اسکوپوس رتبه جهانی ١٦ را داریم اما در رشته اطفال عقب مانده ایم چراکه رتبه ٢٤ ام را در جهان داریم و به طورکلی در منطقه اول هستیم اما در رشته أطفال سوم هستیم.

دکتر ملک زاده بیان کرد: عدد تولیدات علمی در ایران مناسب است اما در رشته اطفال از محققان میخواهیم تلاش بیشتری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: محققان می توانند از موسسه نیماد گرند بگیرند تا در رشته اطفال کار کنند چرا که در این موسسه بودجه لازم پیش بینی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید