مرز ایران و کردستان عراق باز شد

    کد خبر :130928

در پی برگزاری رفراندوم و تغییرات در اقلیم کردستان مرز‌های کشورمان با اقلیم کردستان عراق بسته شده بود که دیروز مرز باشماق مریوان بازگشایی شد.

گمرک ایران از آغاز دوباره فعالیت‌های گمرکی در مرز باشماق خبر داد و اعلام کرد: همه رویه‌های صادرات، ترانزیت و واردات و اجازه تشریفات گمرکی فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.

جهانگیر بخشی مدیر کل گمرک باشماق مریوان در کردستان گفت : بخش مسافری این گمرک نیز در روزهای گذشته فعالیت های خود را آغاز کرده بود.

وی افزود: سرعت انجام تشریفات صادرات کالاها و ترانزیت در این گمرک افزایش قابل توجهی داشته است و سالانه شش میلیارد دلار ترانزیت و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌گیرد.

مدیر کل گمرک باشماق مریوان گفت: سهم گمرک باشماق مریوان از صادرات استان کردستان ۸۵ درصد است و عمده محصولات صادراتی استان کردستان نیز شامل کالاهای کشاورزی، صنعتی و غذایی و آشامیدنی است.

روز گذشته نیز سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرز باشماق مریوان با استان سلیمانیه از صبح چهارشنبه (۳ آبان ۱۳۹۶) فعالیت عادی خود را از سر خواهد گرفت.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به تقاضای شورای استانی سلیمانیه، فرهیختگان و خانواده معظم شهدای شیمیایی استان حلبچه، مرز باشماق مریوان با استان سلیمانیه، از صبح چهارشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ فعالیت عادی خود را از سر خواهد گرفت و بدین ترتیب علاوه بر انجام تردد متقابل مسافرین، کلیه عملیات گمرکی نیز به حالت عادی بازمی‌گردد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در خصوص بازگشایی سایر مرزهای جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق، به اطلاع رسانده می‌شود، هنوز تصمیمی از سوی مسئولین امر اتخاذ نشده است.

مرز باشماق به عنوان اولین بازارچه مرزی استان کردستان در سال ۱۳۷۳ فعال شد و به فاصله ۱۷ کیلومتر از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد.

گمرک باشماق تا اولین شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پینجوین)حدود شش کیلومتر و تا شهر سلیمانیه حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید