مطهری به وزیر پیشنهادی علوم: مرد ایستادگی در مقابل فشارها و محدودیت ها هستید؟

    کد خبر :130910

جزييات جلسه مجمع عمومي فراكسيون اميد با وزير پيشنهادي علوم نشان مي‌دهد شرايط او در اين فراكسيون متزلزل‌تر از قبل شده است
از دانشجويان اصرار و از وزير پيشنهادي علوم انكار. يك طرف غلامي را به محافظه‌كاري و برخورد با تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح‌طلب و دوري از شعارهاي انتخاباتي روحاني متهم مي‌كند و طرف ديگر از خودش دفاع مي‌كند و اقتضائات دولت اعتدالي و متفاوت بودن آن با دوره اصلاحات را دليل تغيير مشي خودش بيان مي‌كند و اصرار دارد همچنان اصلاح‌طلب است.

منصور غلامي، وزير پيشنهادي علوم در مجمع عمومي فراكسيون اميد حاضر شد تا به همه سوالات و ابهامات درباره عملكرد خودش كه دانشجويان به دست نمايندگان رسانده‌اند پاسخ دهد. او در اين جلسه با سوالات و اظهارات صريح نمايندگاني مواجه شد كه برخي مانند محمود صادقي حالا و بعد از چندين جلسه ديدگاه مثبت اوليه‌شان نسبت به او تغيير كرده است. اين نشست سه‌شنبه برگزار شد اما سايت فراكسيون اميد روز گذشته جزييات آن را منتشر كرد.

آيا مرد ايستادگي در مقابل فشارها هستيد؟
آن‌طور كه فام‌نيوز گزارش داده است در اين جلسه علي مطهري، نماينده تهران مشكلاتي مانند احضار پياپي فعالان دانشجويي به مراجع مختلف قضايي و امنيتي را مطرح كرده و از غلامي خواسته تا توضيح دهد چرا دامنه برخوردها تا جايي وسعت يافته كه از هم اكنون نيز عده‌اي از دانشجويان براي مراسم روز دانشجوي امسال كه ۴۵ روز بعد قرار است برگزار شود، توسط برخي نهادها احضار شده‌اند. مطهري خطاب به غلامي گفته است: «سوال مشخص من اين است كه آيا وزير پيشنهادي محترم، مرد ميدان ايستادگي در مقابل اين فشارها و محدوديت‌ها و دفاع از دانشجوياني كه اين مسائل براي‌شان پيش مي‌آيد، هستند يا خير؟»

براي كاهش محدويت دانشجويان اصلاح‌طلب چه برنامه‌اي داريد؟
پس از مطهري نوبت به محمد فيضي، نماينده اردبيل رسيد كه او درباره عدالت رشته‌اي و رشد نامتوازن دانشگاه‌هاي حاشيه‌اي و رشته‌هاي غير‌كاربردي و برنامه وزير پيشنهادي براي مهار اين معضل پرسيد. علاوه بر اين او ايجاد محدوديت براي دانشجويان اصلاح‌طلب را هم اين‌طور بيان كرد: «موضوعي كه براي بسياري از ما نمايندگان شهرستاني وجود دارد و با آن دست به گريبان هستيم، محدوديت‌هايي است كه دانشگاه‌ها براي دانشجويان اصلاح‌طلب ايجاد مي‌كنند. به گونه‌اي كه تشكل‌هاي منتسب به ديگر جناح‌ها، با دست باز هرنوع برنامه‌اي بخواهند برگزار مي‌كنند و فراتر از نقد گاهي از توهين به دولت نيز ابايي ندارند، اما همزمان مجوز فعاليت دانشجويي يا برگزاري سخنراني يا مراسم به دانشجويان اصلاح‌طلب داده نمي‌شود و مي‌خواهم بدانم كه وزير محترم پيشنهادي براي اعطاي حق برابر به دانشجويان اصلاح‌طلب دانشگاه‌ها، چه برنامه و راهكاري دارد؟»

كيفيت آموزش عالي كشور، بازيچه شده است
رامين نورقلي‌پور، نماينده كردكوي، تركمن و بندر گز هم در بيان سوال خود از وزير پيشنهادي علوم با اشاره به آمارهاي رشد كمي علمي نظير تعداد مقالات، گفت: «اما واقعيت اين است كه تعداد كمي از اين مقالات در ژورنال‌هاي معتبر علمي منتشر مي‌شود و تعدد دانشگاه‌ها و رشد پديده رساله‌فروشي، كيفيت آموزش عالي كشور را بازيچه كرده است.» نورقلي‌پور با تاكيد بر اينكه اصل علم و دانش در كشور تبديل به كالايي كم‌ارزش شده، خواستار توضيح غلامي درباره راهكارها و برنامه‌هاي خود براي ترميم اين وضعيت شد.

با بورسيه‌هاي غير‌قانوني چه مي‌كنيد؟
اما وقتي در ادامه جلسه نوبت به محمود صادقي رسيد او موضوع مهم بورسيه‌هاي غيرقانوني را مطرح كرد. صادقي كه در ارزيابي‌هاي اوليه از موافقان وزارت غلامي بود ظاهرا در نشست‌هايي كه با او و دانشجويان داشته حالا به يكي از مخالفان غلامي تبديل شده و نظرش درباره او تغيير كرده است. صادقي گفت: «ايشان فردي اخلاقي و از جنس آموزش عالي است و گفته كه راه فرجي دانا را ادامه مي‌دهم.» صادقي با بيان اينكه ما درك مي‌كنيم كه در وضعيت بنفش قرار داريم، تصريح كرد: «با وجود همه محدوديت‌ها و مسائلي كه از آن خبر داريم، معتقدم اگر آقاي غلامي شفاف و صريح باشد و همان چيزي كه هست را بيان كند، برخي از سوءتفاهمات و نقدها برطرف مي‌شود، چون ما مي‌دانيم كه جنس آقاي غلامي چه بوده و هست، اما فضاي دانشجويي نسبت به ايشان مثبت نيست و دانشجويان نسبت به سرنوشت خود نگران و حساس هستند و آقاي غلامي بايد به اين نگراني‌ها به چشم يك فرصت نگاه كند.»

صادقي با اشاره به اينكه ممكن است برخي‌ها در اين فضا به دنبال مسائل ديگري باشند، تصريح كرد: «با اين وجود از شما انتظار داريم كه با نقدها و حرف‌هاي دانشجويان، با شفافيت و صراحت و البته با روحيه نقدپذيري مواجه شويد و اگر اين كار انجام شود، من مطمئنم كه بسياري از مسائل با گفت‌وگو قابل حل شدن است.»

صادقي برخي انتظارات از غلامي را اين‌گونه مطرح كرد: «در برنامه اعلامي شما، به پياده كردن منشور حقوق دانشجويان و اساتيد، ذيل منشر حقوق شهروندي اشاره شده است. شما بايد توضيح دهيد كه اين منشور چگونه و با چه ساز و كاري قرار است اجرا شود؟ همچنين ما امروز در وزارت علوم با افرادي مواجه هستيم كه نام‌شان در بين بورسيه‌هاي غيرقانوني وجود داشته و حالا مدعي شده‌اند كه درحق بورسيه‌ها ظلم شده است! لطفا به وضوح بگوييد كه با اين بخش چه كار قرار است بكنيد؟» صادقي در پايان سخنان خودش با بياني كنايه‌آميز به غلامي گفت: «ما مي‌دانيم كه الان در دوران اصلاحات نيستيم و دوره اعتدال است. به همين دليل هم از شما انتظار نداريم كه دوم خردادي عمل كنيد، اما لااقل با نگاهي به انتخابات اخير رياست‌جمهوري، ۲۹ ارديبهشتي عمل كنيد.»

در انتصاب‌ها به افراد داراي صلاحيت توجه كنيد
پس از او، محمدباسط درازهي، نماينده مردم سراوان نيز ضمن تاكيد بر لزوم تشريح برنامه‌هاي وزير پيشنهادي براي آموزش عالي در مناطق محروم، خواستار توجه به افراد داراي صلاحيت در انتصاب معاونان مديران ارشد شد. او گفت: «اخيرا دولت امارات، يك خانم جوان بلوچ ايراني را به وزارت علوم منصوب كرده و اين در حالي است كه به اين مردم در داخل كشورمان توجه نمي‌شود.» درازهي همچنين خواستار برنامه‌اي جدي براي راه‌اندازي رشته زبان بلوچي در دانشگاه‌ها و حل مشكلات دانشجويان مقطع دكترا شد.

تيم معاونان خود را معرفي كنيد
در ادامه اين جلسه، حجت‌الاسلام احمد مازني با اشاره به جلسه‌اي كه به همراه محمود صادقي، با حدود سي نفر از اعضاي تشكل‌هاي دانشجويي داشته، گفت: «حرف اصلي فعالان دانشجويي اين است كه آقاي روحاني كه خود بايد حامل پيام ۲۹ ارديبهشت باشد، در معرفي كابينه و به خصوص در معرفي وزير علوم، خلاف اين پيام عمل كرده است.» مازني با بيان اينكه دانشجويان مصاديق و مواردي از برخوردها با فعالان دانشجويي را مطرح كردند، گفت: «در اين جلسه گله‌هايي از دولت و فراكسيون اميد مطرح شد و بنده و آقاي صادقي تلاش كرديم وضعيت فعلي دولت و فراكسيون را تشريح كنيم.»

اين نماينده مردم تهران با بيان اينكه دانشجويان مي‌گفتند چرا در انتخاب وزير علوم با همه مشورت شده به جز خود دانشجويان و دانشگاهيان، افزود: «البته من در پاسخ به اين عزيزان گفتم كه اين‌طور نيست و فقط شما نيستيد كه مورد مشورت قرار نمي‌گيريد؛ بلكه فراكسيون اميد هم در انتخاب هيچ يك از وزرا طرف مشورت قرار نگرفت و به همين دليل چون مي‌دانيم كه وزرا معمولا بعد از راي اعتماد، توجهي به فراكسيون اميد ندارند، امروز از شما مي‌خواهم صراحتا اعلام كنيد كه اگر راي اعتماد گرفتيد، تركيب معاونان شما، به خصوص آن معاونت‌هايي كه بيشتر با دانشجويان سروكار دارند، چه كساني خواهند بود؟» پس از سخنان مازني، حميد گرمابي، نماينده مردم نيشابور و فيروزه با بيان مواردي درباره پرديس‌هاي دانشگاهي و كيفيت آموزش در دانشگاه‌هاي مختلف پولي، خواستار ارايه برنامه وزير پيشنهادي براي كنترل و بهبود اين وضعيت شد و علي اكبري، نماينده شيراز هم خواستار توضيح وزير پيشنهادي درباره كيفيت آموزش عالي در كشور و مشكلاتي نظير اينكه اكثر از فارغ‌التحصيلان آموزش عالي كشور، به زبان دوم مسلط نيستند سوال كرد و خواستار چاره‌انديشي براي معضلاتي نظير پايان‌نامه‌فروشي شد.

براي تامين مطالبات دانشجويان چه مي‌كنيد؟
عبدالكريم حسين‌زاده، نماينده مردم نقده و اشنويه هم در سخناني، با بيان اينكه ما بايد ببينيم از كجا به كجا رسيده ايم، گفت: «ما از وزارت افرادي نظير دكتر معين كه دوبار در دفاع از حريم دانشگاه و دانشجويان استعفا داد، رسيده‌ايم به فردي كه اعلام مي‌كنيم او گزينه بيست و يكم ما بوده است. وقتي فردي را اين‌گونه به جامعه دانشگاهي معرفي مي‌كنيم، چگونه انتظار داريم كه اين وزير از نظر دانشجويان، داراي مشروعيت باشد؟ يا به قول دكتر مطهري چگونه مي‌خواهيم مطمئن باشيم كه ايشان توان ايستادگي در مقابل فشار به جريان دانشجويي را دارد؟» حسين‌زاده در نهايت خواستار ارايه توضيح وزير پيشنهادي براي تامين مطالبات دانشجويان و مقاومت در برابر فشارهاي خارج از دانشگاه شد.

هنوز همان غلامي هستم
اما پس از پايان سخنان نمايندگان، نوبت به منصور غلامي رسيد تا از خودش دفاع كند و برنامه‌هايش براي وزارت علوم را بگويد. او سعي كرد در سخنانش پيشينه اصلاح‌طلبي‌اش را بيان كند براي همين سخنانش را با اين عبارت شروع كرد كه «من در دوره اصلاحات رييس دانشگاه بوده‌ام و خودم از موسسان انجمن اسلامي مدرسين و يك دوره هم عضو شوراي مركزي آن بوده‌ام و هنوز هم عضو اين تشكيلات هستم.» او گفت: «من همان غلامي هستم كه سال ۸۲ وقتي دانشجويان دانشگاه را بازداشت كرده بودند، سند منزل خودم را به عنوان وثيقه گذاشتم، چون وظيفه خود مي‌دانستم براي كمك به اين بچه‌ها از توان شخصي خودم استفاده كنم. اما در حوزه مديريت اجرايي نمي‌توانم تفكرات و تمايلات سياسي خودم را نمايندگي كنم.» در ادامه سخنانش هم تلاش كرد بگويد هيچ‌يك از شاخص‌ها و مولفه‌هاي فعلي، مثل زمان اصلاحات نيست: «برخي از كساني كه انتقاد مي‌كنند، شايد انتظار دارند من در سمت مديريت اجرايي، مواضعي اتخاذ كنم كه همان‌طور كه گفتم، اگرچه از نظر تفكري، به آنها باور دارم اما در مقام مديريت اجرايي هيچگاه نمي‌توانم چنين رويكرد يا مواضعي داشته باشم.»

هيچ‌كس به دليل انتقاد از من، تنبيه نشده
غلامي با انتقاد از مواردي نظير اينكه مدام گفته مي‌شود او گزينه چندم بوده و همچنين استناد برخي از منتقدان به يك پيامك در حالي كه توضيحات او را نشنيده مي‌گيرند، گفت: «من در دانشگاه بوعلي همدان، هيچ محدوديت جديدي اعمال نكردم. وقتي من در خرداد ۹۳ دوباره به رياست دانشگاه برگشتم، دو كانون و دو نشريه در اين دانشگاه وجود داشت و هيچ انجمني نبود. اما پايان خرداد ماه امسال، دانشگاه ۲۷ نشريه و دو تشكل مجوز‌دار دارد كه يكي از آنها در ايام انتخابات هم بسيار فعال بود و آقايان مطهري و صادقي و زيباكلام را در آن ايام براي مراسم‌هاي مختلف به دانشگاه دعوت كردند و اين عزيزان مي‌توانند درباره پويايي و نشاط سياسي فضاي دانشگاه گواهي دهند.»

غلامي همچنين درباره كليپ منتشر شده از برخورد اعتراضي با انتقادات يك دانشجو هم گفت: «در آن جلسه قرار بود استاندار محترم با حضور در جمع دانشجويان، در جريان مشكلات آنها قرار بگيرد و بنده هم نمي‌خواستم در جلسه باشم تا دانشجويان آزادتر و راحت‌تر انتقادات خود را مطرح كنند، اما استاندار محترم اصرار داشتند كه بنده هم حضور داشته باشم. در بين جلسه يكي از دانشجويان ضمن بيان انتقادات خود، علت حكم انضباطي محروميت از تحصيل را، انتقاد از مديريت دانشگاه بيان كرد و من فقط اعلام كردم كه ايشان به دليل ديگري با حكم محروميت مواجه شده و به هيچ عنوان كسي به دليل انتقاد از مديريت با محروميت مواجه نشده است.»

حرفي بزنيم كه در دولت اعتدال، قابل انجام باشد
گزينه پيشنهادي وزارت علوم با اشاره به اينكه اگر بابت تاخير در معرفي وزير علوم يا ديگر مسائل، دلخوري‌هايي وجود دارد، اين درست نيست كه هركس معرفي شد هزينه همه آن دلخوري‌ها را بدهد، گفت: «بنده به دنبال وزير شدن نبوده‌ام، اما اگر مورد اعتماد نمايندگان محترم قرار گرفتم و وزير شدم، توان تحمل نقدها را دارم و آمادگي دارم كه با دانشجويان گفت‌وگو كنيم و حرف‌هاي آنها را بشنويم و آنها هم حرف‌هاي ما را بشنوند.» غلامي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد مجدد بر اينكه بازسازي فضاي دانشجويي دوران اصلاحات در شرايط فعلي امكان‌پذير نيست، تصريح كرد: «من معتقدم امروز بايد حرفي بزنيم كه در چارچوب دولت اعتدال امكان انجام آن را داشته باشيم و البته معتقدم در همين چارچوب هم مي‌توانيم فضاي باز سياسي و نشاط و پويايي را در دانشگاه‌ها ايجاد كنيم.»

اگر وزيري مورد اعتماد است، همكارانش هم بايد مورد اعتماد قرار بگيرند
وزير پيشنهادي علوم همچنين درباره معرفي تيم معاونان و همكارانش هم گفت: «من معتقدم اگر وزيري مورد اعتماد است، بايد همكارانش هم مورد اعتماد قرار بگيرند و شخصيت من اينگونه نيست كه كسي بگويد چون ما به تو راي اعتماد داديم، فلان فرد بايد در معاونان تو باشد يا فلان فرد نبايد باشد.» غلامي در پايان تصريح كرد: «مقايسه كردن فضاي امروز با گذشته و اينگونه برخورد با افراد، مشكلات را حل نمي‌كند. من معتقدم اگر به جاي ۱۰۰ به ۸۰ راضي شويم و دوسال ديرتر به هدف برسيم، بهتر از اين است كه بگوييم يا ۱۰۰ يا هيچ، چون در آن صورت ممكن است هيچ‌وقت به هدف نرسيم.»

امروز، جلسه كميته ويژه فراكسيون اميد با غلامي
پس از سخنان منصور غلامي، عارف كه رياست جلسه مجمع عمومي فراكسيون را بر عهده داشت، اعلام كرد كه به دليل كمبود وقت و وسعت موارد و مصاديق، در جلسه روز چهارشنبه دكتر غلامي با كميته ويژه‌اي كه در فراكسيون اميد به منظور بررسي وزير پيشنهادي علوم تشكيل شده، موارد و مصاديق با ذكر جزييات و با كمال صراحت مورد بررسي قرار خواهد گرفت. با اين همه اين جلسه ديروز برگزار نشد تا برگزاري آن به امروز موكول شود. اما در شرايطي كه به نظر مي‌رسد اوضاع براي وزير پيشنهادي علوم در فراكسيون اميد چندان مساعد پيش نمي‌رود حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوردر گفت‌وگو با ايسنا شرايط هر دو وزير پيشنهادي را در مجلس «بسيار مثبت» ارزيابي كرده است. او گفته پيش‌بيني مي‌كند كه در روز رسيدگي به صلاحيت دو وزير پيشنهادي «شاهد يكي ديگر از جلوه‌هاي همكاري و همراهي ميان دولت و مجلس باشيم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید