گزارش "بازتاب" از رواج فروش مواد مخدر در کانال های تلگرامی

فعالیت قاچاقچیان درکانال های تلگرامی رصد می شود

    کد خبر :13052

این روزها تبلیغات کانال های فروش مواد مخدر به راحتی در تلگرام پخش می شود، کانال هایی که توسط نوجوانانی کم سن وسال اداره می شوند.
تبلیغات متنوع این کانالها درست همان طور که کانال های موسیقی، خبری یا اطلاعات عمومی آزادانه در فضای مجازی فعالیت می کنند، دست به دست می شود .
به گزارش بازتاب ،در این نوع کانال ها مواد مخدری مثل گل، اسید و ماشروم و…توسط نوجوانان خرید و فروش می شود. کانال هایی که خیلی زود به روز می شوند ومملواز تصاویر گرافیکی با کیفیت بالا، که مجیز دنیای هپروت را می گویند یا سعی می کنند با دید علمی انواع مختلف گل را با هم مقایسه کنند. کاری که به غایت حرفه ای به نظر می رسد و می تواند از مدل های خارجی الهام گرفته باشد.
بعضی از این کانال ها، مرزی نامریی با تظاهرات شیطان پرستانه دارند. به هر حال، هر دو از فازی صحبت می کنند که برای ذهن هشیار و سالم به خوبی قابل درک نیست.
عموما ادمین ها یا اعضای این کانال ها به قدری کم سن و سال هستند که باورش دشوار است نوجوانانی در این سن مصرف کننده یا فروشنده مواد مخدر باشند.

بدیهی است که ترس از به دام قانون افتادن برای هر کسی که خطا کند وجود دارد، اما آیا ترسی برای این نسل جوان باقی مانده است که این طور علنی و آزادانه برای فروش مواد مخدر در تلگرام فعالیت می کنند؟
پارسا استالین، 16 ساله از بابل برخلاف چیزی که خودش فکر می کند، اطلاعات کمی در مورد گل دارد. کانالی که او اداره می کند 6 هزار عضو دارد و پر است از موسیقی سایکو، عکس های ماشروم و توهمات . با این که می گوید جنس نمی فروشد اما می گوید بیشتر مشتری ها عموما 18 ساله اند و نه لزوما مایه دار. به گفته پارسا آن ها دنبال چت شدن هستند، و چت شدن را “یکی فاز خنده می گیره، یکی گریه، یکی فاز فک!” تعریف می کند.
او ادعا می کند قبلا گل یا همان ماریجوانا مصرف می کرده اما در حال حاضر ترک کرده است. مصرفی که به قول خودش ” نمی کشیدم، می خوردم!” مصرف درست این ماده بوده و حال بعد از مصرفش را سرخوشانه با عبارات “چشم قرمز می شه”، “لش می شی” و “کویر می شی” توصیف می کند.
پارسا می گوید:”یک ماه و روزی یک گرم گل، آلزایمر رو درمان می کنه، سلول های مغز رو بازسازی می کنه. وقتی می ری رو تریپ ماشروم دیدت 1000 برابر می شه.”
به عقیده پارسا16 ساله ،ماریجوانا گیاه بهشتی است ، THC آن ضد سرطان است و باید به شیوه درست مصرف شود.
گل ماده مخدر جدیدی نیست، همان ماریجواناست که فروشندگان مواد مخدر مثل اغلب مواقع یک اسم وسوسه کننده جدید روی آن گذاشته اند تا جوانان را به هوای تجربه یک ماده جدید به سمت آن بکشانند؛ ترفندی که متاسفانه خوب هم جواب می دهد.
سرمنشا گل همان گیاه شاهدانه است که به صمغ آن حشیش می گویند و آن را به عنوان علف یا گراس معرفی می کنند.
به گفته علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصرف مواد مخدر در بین آسیب-های اجتماعی، جایگاه اول آسیب در ایران را به خود اختصاص داده است.
با توجه به این که هیچ گاه آمار رسمی و موثقی در مورد میزان اعتیاد جوانان منتشر نمی شود، در حال حاضر نمی توان گفت چه تعداد از جوانان و نوجوانان مصرف کننده مواد مخدر یا محرک هستند و نقش تبلیغی کانال های تلگرامی در رواج این پدیده چیست.
«حسین مه آلود»، پروفایل اش پر است از عکس هایی که او را با سیگار، هاله، یا یک گرگ فتوشاپی نشان می دهد. به نظر می رسد سعی کرده بدون اغراق آمیز یا فانتزی بودن، خشونت شخصیت اش را القا کند.
در کانال تلگرامش یک فایل صوتی هم گذاشته؛ با صدایی خسته ازمواد روان گردان، به زبانی که باستانی یا حتی بی معنی می نماید، چیزی می گوید، و بعد قطعه ای موسیقی پخش می کند. حاضر به مصاحبه نمی شود.
در حالی که گفته می شود سن مصرف مواد مخدر به 12 سال کاهش یافته است، بسیاری از خانواده ها در مورد این پدیده آگاهی ندارند و هنوز الگوهای کهنه در مورد اعتیاد در ذهن شان حاکم است.
دارک-م- ن، 18 ساله است و در تهران زندگی می کند و در کانالش 2 هزار و 500 عضو دارد. می گوید در جمع دوستانش اولین بار گل را تجربه کرده و بعد تفریحی مصرف کردن را شروع کرده اما چون دلش نمی خواهد رنج مادرش را ببیند آن را کنار گذاشته است. دلیل دیگر او این است که ” دیدم زیاد پول خرج می شه ول کردم و گرنه من بدنم جوریه که به چیزی اعتیاد پیدا نمی¬کنم”
و حالا در کانال تلگرامش عکس هایی از گل، چت شدن و موسیقی قفلی-که آرامش بخش هستند- را برای کسانی می گذارد که گل مصرف کرده اند و “چت شده اند تا فاز ترس، استرس و خودکشی برندارند.”
دارک-م-ن در مورد دلایلی که جوانان گل مصرف می کنند می گوید:” مغز باز می شه و درست فکرمی کنه، صدا رو تغییر می ده و باعث می شه صدای خوب تری داشته باشی. اونایی که می خوان رپ (خواندن) رو شروع کنن می کشن چون فکر می کنن باعث می شه صدات و شعر نویسی ات بهتر بشه و بهتر بخونی.”
او اعتقاد دارد فروش گل و سایر مواد مخدر برای گردانندگان کانال های تلگرامی خطر دستگیری وجود ندارد و کسی برای این کانال ها مشکلی ایجاد نمی کند.

اخیر رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با رسانه ها از راه‌اندازی مرکز رصد فضای مجازی خبر داده و می‌گوید پلیس، فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر را در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام که بیشتر مورد اقبال جوانان هستند، رصد می‌کند.
به گفته سردار محمد مسعود زاهدیان مرکز رصد فضای مجازی مدتی پیش در پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تشکیل شد که با همکاری پلیس فتا بسترهای آسیب زا در فضای مجازی را شناسایی می‌کند و هرگونه فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر در این فضا را رصد می‌کند.
در روزگاری که شکل و مواد مورد مصرف و قشر در معرض خطر اعتیاد، از کلیشه های موجود فاصله گرفته اند، باید دید مسئولین و دست اندرکاران چه برنامه ریزی هایی جهت جلوگیری از افزایش این آسیب اجتماعی در جامعه خواهند داشت.
علاوه بر اقدامات پلیسی و انتظامی ؛ بدیهی است اساسی ترین اقدام پیشگیرانه در این باره ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده هاست که می بایست از طریق نهاد متولی مورد توجه جدی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید