بزرگترین طلبکار بانکی شهرداری تهران

    کد خبر :130147

رقم بدهی شهرداری تهران به بزرگ‌ترین طلبکار بانکی این نهاد مشخص شد. شهردار تهران چندی قبل میزان بدهی شهرداری تهران را که پس از تصدی این مسوولیت با کمترین خطا محاسبه کرده است، اعلام کرد که بر اساس اظهارات او، میزان بدهی بانکی شهرداری ۱۶ هزار میلیارد تومان است

جزئیات بیشتری از این بدهی با محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران مشخص شده است. علیخانی، میزان بدهی شهرداری تهران به بانک شهر را دست‌کم ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که به این رقم تعهدات جاری فعلی مربوط به قراردادهای تامین تجهیزات مترو به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود. بر این اساس ۶۵ درصد از کل بدهی بانکی شهرداری تهران فقط به یک بانک اختصاص دارد و بزرگ‌ترین طلبکار بانکی شهرداری در مقطع فعلی بانک شهر است. بر اساس این گفت‌وگو، بخش زیادی از بدهی به بانک شهر نیز از فعالیت‌های این بانک در تامین مالی ساخت و تجهیز مترو تهران نشات می‌گیرد.

در بودجه سال جاری مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای مترو کمتر از سه‌هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که هر کدام از دو خط در حال تکمیل شش و هفت، دست‌کم به منابعی بیش از این رقم نیاز دارند. علیخانی با بیان اینکه به دلیل ناتوانی شهرداری تهران در پرداخت مطالبات بانک شهر طی ماه‌های اخیر، وقفه‌ای در حمایت‌های این بانک از مترو ایجاد شده بود، از برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا خبر داد و گفت: تقاضای ما این بود که اگرچه شهرداری تا حدودی در عمل به تعهدات خود ضعیف بوده و بانک شهر طلبکار شده است، اما این بانک مشارکت در تامین مالی مترو را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: بحث تامین تجهیزات مورد نیاز مترو در قالب یک قرارداد سه‌جانبه‌ صورت می‌گیرد که در قالب آن، شرکت مترو به‌عنوان کارفرما، بانک شهر به‌عنوان «شریک تجاری» ملحق شده به سه شرکت دخیل در تامین تجهیزات به‌عنوان پیمانکار و شهرداری تهران هم مسوول جبران مالی و بازگرداندن اصل و سود مشارکت بانک شهر است. وی با بیان اینکه کل تامین مالی بانک شهر برای مترو تاکنون رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: از این رقم سه‌هزار میلیارد تومان مربوط به تعهدات سه قرارداد جاری تامین تجهیزات است.

به این ترتیب تامین مالی بانک شهر برای پروژه‌های مترو به دو صورت کلی انجام شده که بخشی در قالب سرمایه‌گذاری و بخشی به‌عنوان شریک تجاری پیمانکاران خرید تجهیزات مترو بوده است. به گفته علیخانی، شهرداری تهران تعهد مالی خود در قبال بانک شهر را قرار است از طریق تهاتر و واگذاری زمین جبران کند؛ شیوه‌ای که در چند سال اخیر نیز در شهرداری مرسوم بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید