دونالد ترامپ رئیس «اف بی آی» را برکنار کرد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۵
    کد خبر :13014

منابع خبری اعلام کردند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز کومی، رئیس «اف بی آی» را اخراج کرده است.
به نظر می‌رسد که اختلافات میان رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس اف بی آی بر سر موضوع روسیه بوده است. جیمز کومی رئیس اف بی آی، چندی پیش در اقدامی که خشم ترامپ را برانگیخت تأیید کرده بود که تحقیقاتی در خصوص احتمال ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه در جریان است.
اخراج کومى در حالى صورت گرفت که وى به دلیل به جریان انداختن تحقیقات در مورد ایمیل هاى کلینتون تنها چند روز پیش از انتخابات، به جانبدارى از ترامپ و اثرگذارى بر انتخابات متهم شده بود.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید گفته است که اخراج کومی بر اساس پیشنهادی از جانب «جف سشنز» دادستان کل آمریکا صورت گرفته است.
بر اساس گفته کاخ سفید، ترامپ در نامه‌ای به کومی نوشته است: «شما صلاحیت کافی برای اداره موثر اف بی آی را ندارید. به منظور احیای اعتماد متقابل میان کاخ سفید و این نهاد اجرایی، رهبری جدیدی نیاز است».
رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر این تأکید کرده است:‌«اف بی آی یکی از قابل احترام‌ترین نهادهای آمریکا است و امروز یک شروع جدید برای اف بی آی خواهد بود.»
کاخ سفید همچنین گفته است که جستجو برای جانشین وی به زودی و فورا آغاز خواهد شد.
بنا بر این گزارش، درست ساعاتی قبل از اعلام خبر برکناری کومی، اف بی آی، بخش هایی از گزارش وی در جلسه استماع سنا در روز گذشته را اصلاح کرد.
جیمز کومی در اظهارات روز دوشنبه خود در سنا گفته بود که «هما عابدین» دستیار سابق «هیلاری کلینتون» احتمالا هزاران ایمیل بسیار حساس را برای همسرش «آنتونی وینر» نماینده سابق کنگره ارسال کرده است.
بامداد امروز مقامات اف بی آی این اظهارات کومی را اصلاح کردند. «بازپرسال این پرونده در نهایت به این اطمینان رسیده‌اند که دو سری ایمیل حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده به صورت دستی به حساب کاربری آقای وینر منتقل شده است».
«جف سشنز» دادستان کل آمریکا در این رابطه اعلام کرد: «تقریبا همه موافقند که رئیس اف بی آی اشتباهات جدی مرتکب شده بود».
بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، تا زمانی که رئیس موقت اف بی آی را معرفی کند، «اندرو مک‌کیب» معاون کومی قرار است جانشین موقت وی باشد.
طبق اعلام منابع خبری، رئیس اف بی آی به دروغگویی در کنگره آمریکا در خصوص جزئیات پرونده ایمیل‌های کلینتون متهم شده است.
سناتور «لیندسی گراهام» نیز اعلام کرده که از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اخراج جیمز کومی از ریاست اف بی آی حمایت می‌کند.

منبع :فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید