مخالفت کانادا با درخواست انتخاباتی ایران

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹
    کد خبر :13005

کانادا با درخواست ایران برای برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری در این کشور را مخالفت کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه کانادایی«گلوب اند میل»، کانادا با درخواست ایران برای برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در این کشور مخالفت کرده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که روابط دیپلماتیک دو کشور به آرامی در مسیر بهبود پیش می رود.

یک منبع نزدیک به این مسئله در کانادا گفته است که این درخواست اجرایی نیست زیرا اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کانادا فعال نیستند که بتوان صندوق های رای را در آنجا مستقر کرد.

کنگره ایرانیان کانادا تصمیم اتاوا را ناامید کننده خواند اما تصمیمی ندانست که تلاش ها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان این کشور با تهران را با اختلال مواجه کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب با «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا در خصوص برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کانادا گفتگوی تلفنی کرده بود و با اشاره به درخواست های مکرر ایرانیان مقیم آن کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا و ضرورت پذیرش خواسته آنان گفته بود که ایرانیان مقیم خارج همانند مردم داخل کشور به شدت علاقمندند با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در تعیین آینده کشورشان مشارکت داشته باشند.

وزیر خارجه کانادا نیز با اشاره به حضور مثبت جامعه فرهیخته ایرانی در کانادا، اظهار داشت: دولت کانادا به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا برای ایرانیان مقیم واقف است؛ اما در شرایط فعلی و نبود روابط سیاسی و عدم فعالیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کانادا و مقررات داخلی پیرامون برگزاری انتخابات شهروندان دیگر کشورها لازم است چند مورد فنی بررسی قرار گیرد و برطرف شود.

این در حالی است که یکی از مقام‌ های وزارت خارجه کانادا از سفر هفته آینده نمایندگان سه حزب لیبرال، محافظه کار و بلوک کبک پارلمان کانادا به تهران خبر داده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه کانادا با اعلام این خبر افزود که این سفر در راستای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور صورت می ‌گیرد.

یکی از مقام‌ های دولت کانادا نیز با تایید این خبر از ارائه جزئیات در خصوص سفر هیات پارلمانی نمایندگان کانادایی به ایران خودداری کرد اما گمان می ‌رود این هیات پارلمانی برنامه دیدار با برخی از مقام‌ های سیاسی ایران را در دستور کار داشته باشند.

این سفر در شرایطی صورت می‌ گیرد که ایران در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری قرار دارد و دولت کانادا در سال 2012 سفارت خود در تهران را تعطیل کرده است.

یک منبع دولت کانادا نیز گفت که مقامات ایران و کانادا در مه 2016 برای مذاکره در خصوص احیای روابط در سوئیس با هم دیدار داشته اند. یک منبع دیگر نزدیک به این مسئله نیز تایید کرده است که مقامات این دو کشور سه بار از زمان آغاز به کار دولت لیبرال «جاستین ترودو» – دو بار در سال 2016 و یک بار در اوایل 2017 – با یکدیگر دیدار و گفتگو داشته اند.

تلاش کانادا برای احیای روابط با ایران می تواند دولت آمریکا را به عنوان متحد نزدیک این کشور به خشم آورد. «بیژن احمدی» رئیس کنگره ایرانیان کانادا گفت: «به نظر می رسد موضع گیری تند «دونالد ترامپ» در مورد ایران بر برنامه های کانادا برای از سرگیری روابط با ایران تاثیری نداشته باشد. با این حال نگرانی هایی وجود دارد که غیرقابل پیش بینی بودن سیاست خارجی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این ماه در ایران این احیای روابط را به تاخیر اندازد.»

وی افزود: «من معتقدم ترامپ نباید سیاست خارجی ما را تعریف کند. نخست وزیر ترودو وعده داده است مسیر سیاست خارجی کشورمان را تغییر دهد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید