دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران

  • خودرو
  • سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۵۹
    کد خبر :130026

جمعه گذشته صنعت خودروی استرالیا که بیش از یک قرن قدمت دارد، به کار خود پایان داده و تولید محصولات برند GM Holden Ltd در خاک این کشور متوقف شد. این برند در اصل زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز بوده و به تولید و واردات مدل های مختلف آمریکایی فعالیت داشت.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال پیش تویوتا و فورد نیز خطوط تولید خود را در استرالیا تعطیل نموده و باعث بیکاری هزاران نفر در این کشور شدند.

نخست وزیر استرالیا آقای مالکوم ترنبول (Malcolm Turnbull) درباره تعطیلی کارخانه های برند هولدن گفته:

پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است. اینجا همه با هولدن خاطره دارند.

بر اساس پیش بینی ها با بسته شدن کارخانه های هولدن در استرالیا، 2500 نفر دیگر به جمع بیکاران استرالیا افزوده می شود.

از آنجایی که دولت این کشور قصد دارد با صرف 23.5 میلیارد دلار تا سال 2022 استرالیا را به پایگاهی برای تولید ناوچه های جنگی و اتومبیل نظامی تبدیل کند، افرادی که شغل خود را از دست داده اند، به احتمال زیاد در این زمینه به کار گرفته خواهند شد.

شاید بسیاری از علاقه مندان این سوال را مطرح کنند که چرا برند هولدن به آخر خط رسید؟ پاسخ در این است که سلیقه مشتریان استرالیایی تا حد زیادی عوض شده و برخلاف آمریکایی ها، آنها دیگر به خودروهای بزرگ و پرمصرف روی خوش نشان نمی دهند.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو به نام آقای ویلیام مک گریگور به رویترز گفته:

استرالیایی ها دنبال خودروهای کوچک کم مصرف و اتومبیل های شاسی بلند هستند که این نوع از خودروها هم توسط خودروسازان خارجی تولید شده و آنها از این تغییر ذائقه نهایت استفاده را می برند.

طبق آمار در ماه ژوئن گذشته، 40 هزار اتومبیل شاسی بلند در استرالیا فروخته شده که این میزان یک رکورد محسوب می شود. اگر چه جنرال موتورز هولدن نیز به مونتاژ چنین خودروهایی مشغول بود، اما ظاهرا مدل های تولیدی چندان با سلیقه مشتریان مطابقت نداشته و از فروش بسیار کمی برخوردار بودند.

از سال 1948 تاکنون، هولدن 7,687,675 خودرو در استرالیا به مشتریان خود تحویل داده است. Commodore SSV Redline آخرین خودرویی بود که خط تولید این شرکت را ترک کرد. نیروبخش این خودرو همان موتور 6.2 لیتری V8 است که در زیر کاپوت شورولت SS نصب شده و 455 اسب بخار قدرت دارد. آنطور که اعلام شده بعد از این جنرال موتورز هولدن در آلمان به فعالیت خود ادامه داده و با خطوط تولید پیشرفته تر سعی خواهد کرد هزینه ها را کاهش دهد

ناگفته نماند در سال های گذشته صنعت خودروی استرالیا به دلیل عواملی مانند دستمزدهای بالا، به صرفه بودن واردات و رقابت شدید بین هولدن و خودروسازان خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده و مدام در حال کاهش سوددهی بود.

در حال حاضر پای خودروسازان چینی نیز به بازار استرالیا باز شده و شرکت هایی مثل گریت وال، چری، جیلی و فوتون سعی می کنند با تکیه بر فاکتور قیمت رقبای مطرح بین المللی را به چالش بکشند.

البته همانطور که گفته شد این تصمیم پس از مطالعات دقیق و متعدد توسط مسئولان استرالیایی اتخاذ شده است، اما واقعیت این است که احتمالا مشابه سازی چنین تصمیمی در ایران نیز می تواند منطقی باشد.

به خصوص آنکه براساس آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت بالا، ایمنی اندکی و آلایندگی های زیست محیطی خودروهای تولید کشور تا حد زیادی با خودروهای روز جهان فاصله دارد و هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان این روزها معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در هر هفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید