شهروندان خارج از کشور چشم انتظار نتیجه انتخابات/ هراس از بازگشت به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱
    کد خبر :12990

ایرانیان خارج از کشور که از زمان امضای برجام و برای ایجاد کسب و کار به ایران بازگشته و در حال ارزیابی اوضاع هستند، با نگرانی اخبار انتخاباتی ایران را دنبال می کنند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: «علیرضا ذوالفقاری» یکی از ایرانیان ساکن خارج از کشور می باشد که برای ملاقات با خانواده اش به تهران بازگشته است.

این فرد 33 ساله، که دارای تابعیت ایرانی – انگلیسی است، که بازگشته تا پس از اجرای برجام در توسعه اقتصادی ایران شرکت کند.

ذوالفقاری می گوید: «من آمدم تا ببینم چگونه تکنوکرات ها در دولت حسن روحانی به امثال من وام و فضا برای آغاز کسب و کارهای کوچک (استارت آپ ها) را می دهد.»

ذوالفقاری پس از اتمام دکترای خود در رشته مهندسی و 11 سال اقامت در انگلیس، در دسامبر سال گذشته به تهران آمده است تا فرصت های کسب و کار در ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

اما اینکه آیا ذوالفقاری در ایران می ماند یا خیر را می توان با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 19 مه (29 اردیبهشت) تعیین کرد زیرا او منتظر است ببیند روحانی در این انتخابات پیروز می شود یا رقبای محافظه کار او.

او می گوید: «اولویت های شخصی و حرفه ای من، ماندن و کمک به بهبود اوضاع اقتصادی ایران است، اما اگر ایران به عصر احمدی نژاد بازگردد، فکر می کنم ماندن من و خانواده ام منطقی نیست.»

این نگرانی ذهن بسیاری دیگر از افراد با ملیت دوگانه را پیش از انتخابات درگیر خود کرده است. مدیران کسب و کار و تحلیلگران طرفدار اصلاحات می گویند این انتخاب باید بین ادامه روند کنونی احیاء روابط با بقیه جهان، و یا بازگشت به سیاست های پوپولیستی و انزوای بین المللی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صورت گیرد.

از زمانی که روحانی در سال 2013 رئیس جمهور ایران شد، دولت او آزادی های اجتماعی و فرهنگی را افزایش داده، در حالی که از توافق هسته ای به عنوان نقطه عطفی برای تعامل مجدد با غرب و جذب سرمایه گذاری خارجی بهره می برد. ترس ایرانیان حامی اصلاحات این است که اگر یک نامزد محافظه کار روحانی را شکست دهد، این روند معکوس خواهد شد. در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که افراد با ملیت دوگانه دلیل خوبی برای نگرانی و عصبی شدن دارند.

به نظر نمی رسد هیچ کدام از دو رقیب اصلی روحانی – «ابراهیم رئیسی» دادستان کل سابق و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران – تمایلی برای داشتن روابط گرم تر با غرب داشته باشند.

رئیسی هفته گذشته در جمع هواداران خود گفت که اشتباه است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور به دنبال کمک از خارج باشیم.

روحانی در پاسخ به انتقادات از توافق هسته ای، مخالفان خود را به منزوی کردن ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی خود متهم کرده است.

او در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود گفت: «شما می خواهید ما را به چهار سال پیش بازگردانید؟ اما ما به عقب باز نمی گردیم. . . شما می خواهید تحریم ها و محدودیت های دوباره علیه ایران تحمیل شود.»

روحانی از دو سال پیش در ابتکار عملی خواستار بازگرداندن سرمایه گذاران و نخبه های دو ملیتی به ایران است و 3700 درخواست دریافت کرده که بیش از 600 نفر از آنها به جمهوری اسلامی بازگشته اند.

«نشید نبیان» فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد در حال حاضر بازگشت به میهن خود را بررسی می کند. او که تابعیت دوگانه ایرانی – کانادایی دارد و ژانویه گذشته در تهران با مقامات دیدار کرده بود، قصد دارد مرکز نوآوری شهری تهران را راه اندازی کند.

این معمار 40 ساله می گوید منتظر است ببیند در انتخابات 29 اردیبهشت چه کسی پیروزی می شود؛ اما انتظار دارد در صورت پیروزی کاندیدای تندرو، روند اصلاحات کُند شود.

او می گوید: «ایرانیان خارج از کشور می توانند پل و موتوری برای ایجاد الگوهای جدید باشد و ایده های جدیدی را ارائه کنند. ایران در حال حرکت رو به جلو است. اگر روحانی دوباره انتخاب شود، سرعت کار افزایش خواهد یافت، اما اگر انتخاب نشود اگر کار متوقف نشود، دستکم کند خواهد شد.»

«راحله» تاجر 35 ساله ایرانی – کانادایی، که دو سال پیش به ایران بازگشته، آماده است تا در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف چمدان های خود را ببندد.

این که آیا او و دیگران تصمیم به ماندن بگیرند، به نتیجه انتخابات ایران بستگی دارد.

راحله می گوید: «من با امید بهبود اوضاع تحت ریاست جمهوری روحانی بازگشتم، اما اگر رئیسی یا قالیباف برنده شوند، امیدم را برای هرگونه اصلاحاتی از دست خواهم داد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید