رمزگشایی از سفرهای فرماندهان نظامی ایران به منطقه/پیام چندگانه و مهم «دیپلماسی منطقه‌ای» سرداران

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۲۶
    کد خبر :129794

اسماعیل کوثری معتقد است سفرهای اخیر مقامات نظامی به سوریه و روسیه یا ملاقات با مقامات نظامی ترکیه همگی در راستای تحقق اهداف منطقه ای ایران است.

ماجرای سفر دریادار سیاری فرمانده نیروی هوایی ارتش به ایتالیا فرق دارد و اهمیت اش از آن جهت است که در سی و هشت سال گذشته هیچ فرمانده ارتشی به خارج از کشور سفر نکرده بود.

اشتباه بارزانی؛ محور دیپلماسی منطقه ای فرماندهان نظامیمقامات نظامی ایران در ارتش و سپاه پاسداران پاییز پرکاری را شروع کرده اند. البته نگاهی به اوضاع و احوال منطقه ضرورت این همه سفر و دیدار دیپلماتیک طی یک ماه گذشته را روشن می کند. از همین رو است که هنوز ریس ستاد کل ارتش ترکیه ایران را ترک نکرده، سردار سلیمانی راهی مسکو می شود و سرلشکر باقری چهار روز در سوریه با مقامات عالی نظامی مذاکره می کند.

دیدارهای دیپلماتیک رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، وزیر دفاع و فرمانده نیروی قدس اما به وضعیت منطقه خاصه سوریه و عراق مربوط است. گلی که اخیرا به سبزه همه پرسی کردستان نیز آراسته شده است اصلی ترین دلیل این همه تکاپو، ملاقات و گفت وگو است.

جدا شدن کردها در عراق تقریبا غیر از رژیم صهیونیستی موافقی نداشت و شاهد بودیم که کشورهای مهم منطقه یعنی ایران، ترکیه و روسیه مواضع یکسانی در این باره اتخاذ کردند. تحلیل گران داخلی و خارجی اعتقاد دارند که ایران در طی این ملاقات ها و رایزنی های یک ماه گذشته همه تلاش خود را به کار گرفته تا این توطئه را در نطفه خفه کند. از سوی دیگر مساله مبارزه با داعش هنوز تمام نشده و به موفقیت کامل نرسیده لذا کشورهای با نفوذ خاورمیانه همچنان می کوشند که صلح و ثبات را به این گوشه دنیا بازگردانند.

پیام های سفر مهم فرمانده کل نیروهای مسلح به منطقه جنگی حلب

رسانه ها و تحلیلگران عرب معتقدند که سفر سرلشکر باقری به حلب پیام های بسیاری دارد زیرا نخستین سفر یک مقام عالی رتبه نظامی ایران در زمان آزادی و پیروزی است. آن ها با توجه به اینکه این سفر یک کنش به حساب می آید نه واکنش به یک تجاوز هوایی اسراییل یا چیزی شبیه آن؛ نتیجه می گیرند که این یک سفر پروتکلی نبوده و منحصر به عکس های یادگاری نمایشی و جذب افکار عمومی نیست.

آنچنان که البناء لبنان در این باره نوشته بود: « سفر سردار باقری، سفری عملی برای انجام نشستهایی با فرماندهان نظامی سوری و برداران ایرانی شان است که در میدانهای مبارزه در سوریه کنار یکدیگر حرکت می کنند. در واقع این سفر حاکی از آن است که رهبران نظامی ایران و سوریه در صدد وضع نقشه ای برای ادامه حمله استراتژیک به نیروهای ائتلاف هستند و همکاری با نیروهای مسلح عراق نیز در همین راستا قرار می گیرد؛ با هدف تامین راه استراتژیک زمینی رابط بین مسکو و غزه، از طریق تهران، بغداد، دمشق و سپس بیروت».

تحلیلگران داخلی نیز معتقدند که رسانه های عرب به بیراهه نرفته و اشتباه نمی کنند. به گفته آن ها هر چه هست پیام ایستادگی در مبارزه با تروریسم و تلاش برای بازگرداندن ثبات به منطقه است.

اسماعیل کوثری که سابقه فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح را دارد، معتقد است سفرهای اخیر مقامات نظامی به سوریه و روسیه یا ملاقات با مقامات نظامی عالی ترکیه همگی در راستای تحقق اهداف منطقه ای ایران است.

او در گفت و گو با «خبرآنلاین» با اشاره به اینکه پیام اصلی این سری مذاکرات حضور پایدار ایران در منطقه و تلاش برای مبارزه با تروریسم و برقراری صلح است، گفت: « بحث اصلی در این منطقه مبارزه با داعش است زیرا استکبارجهانی ، رژیم صهیونیستی و دشمنان با ایجاد آن تلاش کردند تا اختیار و کنترل منطقه را به دست بگیرند. اکنون مبارزه با داعش در مراحل پایانی است و همانطور که سردار سلیمانی گفته اند انشالله زودتر عملیاتی می شود».

وی افزود: « دومین عاملی که در تحلیل سفرهای اخیر باید به آن توجه کرد وضعیت کردستان عراق است. زیرا نمی توان این اقلیم را تنها دید ما ناگزیر هستیم که به پیامد این استقلال در بخش های کرد ایران، سوریه و ترکیه فکر کنیم».

به گفته کوثری، جداسازی اقلیم کردستان از عراق دومین توطئه دشمنان در منطقه است که باید در نطفه خفه شود.

وی ادامه داد: « برای مقابله با این توطئه نیازمند رفت وآمدهای، ملاقات ها و رایزنی های بیشتر در سطح منطقه هستیم و سفرهای اخیر در همین راستا انجام شده است».

به این ترتیب چهار روز حضور سرلشکر باقری در سوریه، سه ساعت مذاکره سردار سلیمانی با پوتین و سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه به ایران و دیدار با مقامات ایرانی از جمله وزیر دفاع تنها یک پیام دارد و آن این است که ما پا پس نمی کشیم و در برابر هر توطئه ای از صلح و ثبات منطقه دفاع می کنیم. در این مسیر نیز همراهی و همکاری با همسایگان از جمله ترکیه و سوریه را پذیرفته ایم. این همکاری ها می تواند همچون همکاری ایران و روسیه استراتژیک باشد یا همچون همراهی ایران و ترکیه در مورد سوریه از سر ضرورت و نفع مشترک مقطعی.

این پیام به خوبی ارسال و به خوبی دریافت شده است، چنانکه رسانه های عرب آن را در سه سطر می نویسند:
1- ما ( ایران) و سوریه در کنار یگدیگر علیه دشمن مشترک صهیونیستی و تکفیری می جنگیم .
2- به دشمن صهیونیستی اجازه تجاوز به سوریه را نمی دهیم.
3- تکرار اشتباه بارزانی ممنوع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید