کاهش آلودگی هوا با یک پیراهن بیشتر!

    کد خبر :129200

مسعود تجریشی در نشست خبری این معاونت با محوریت موضوع آلودگی هوا گفت: یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک، سوخت است. آنچه مرسوم بوده است اینکه ما به طور فصلی در کلانشهرها از پمپ بنزین‌ها نمونه می‌گرفتیم. از حدود دو هفته پیش رئیس سازمان محیط زیست دستور دادند این بررسی را به صورت هفتگی انجام دهیم و برخی پارامترهایی که تا الان اندازه‌گیری نمی‌شده هم اندازه‌گیری کنیم.

قول مساعد وزیر نفت برای عدم استفاده از سوخت مازوت در زمستان

تجریشی با بیان این‌که بر اساس پیش بینی‌ها امسال زمستان سردی پیش رو خواهیم داشت، گفت: برای صرفه جویی در مصرف انرژی به‌ویژه گاز طبیعی به همراهی مردم نیازمندیم، اگر همه ما تنها یک یا ۲ درجه هوای محل کار یا سکونت خود را کاهش دهیم، نیروگاه‌های کشور نیازی به سوزاندن مازوت نخواهند داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس نمودارها برخی شهرهای ما از نظر سوخت وضعیت مناسبی ندارند که البته تهران جزو این استانها نیست. ما از کشورهایی هستیم که مصرف انرژی مان خیلی بالاست. به زمستان که می‌رسیم مصرف گاز افزایش می‌یابد. صنعت ما هم نیاز به گاز دارد. اتفاقی که هر سال می‌افتد آن است که با اوج سرما دولت ناگزیر است برای اینکه نیروگاه‌ها برق را به مصارف خانگی برسانند سوخت برخی نیروگاه‌ها را از گاز به مازوت تغییر دهد و غباری که در هوا داریم افزایش پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که وزارت نفت به موضوع توزیع سوخت با کیفیت، توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: اگر در زمستان که با وارونگی هوا روبه‌رو هستیم، سوخت گاز نیروگاه‌ها تامین شود مشکلات در این فصل برطرف خواهد شد، البته در مکاتبه‌ای که با وزیر نفت داشتیم وی قول مساعد داد تا نیروگاه‌ها در زمستان از مازوت استفاده نکنند.

تغییر سوخت از گاز به مازوت در افزایش ذرات ریز موثر است

وی یادآور شد: برخی زمان‌هایی که ذرات زیر ۱۰ میکرون و زیر ۲/۵ میکرون افزایش پیدا کرده دقیقاً مصادف با زمانی بوده که سوخت نیروگاه‌های ما از گاز به مازوت بدل شده است. امسال آقای زنگنه قول داده‌اند اصلاً سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران نداشته باشیم اما این هم به همیاری مردم در مصرف انرژی وابسته است. اگر مردم بدانند که با یک پیراهن بیشتر پوشیدن و یک درجه کاهش دمای خانه‌شان نیازی نخواهد بود سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بسوزد حتماً رعایت خواهند کرد.

تجریشی گفت: اگر مردم سلامت خودشان برایشان مهم باشد کافی است بدانند که تبعات این آلودگی‌ها بر سلامتی‌شان بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنند است.

وی عنوان کرد: جهت‌گیری سازمان در حوزه برخورد با صنایع آن است که تلاش کنیم از تنبیه به سمت تشویق برویم.

سیاست‌گذاری‌ها در راستای سلامت شهروندان نبوده است

وی افزود: وقتی در شهر تهران ۸/۸ میلیون جمعیت مستقر می‌کنیم و ۵۴۰ هزار ماشین فقط در یک شبانه‌روز وارد شهر می‌شوند و بدون در نظر گرفتن طرح‌های بالادستی به جای اینکه کمک کنید تقاضای سفرهای درون‌شهری غیرضروری افزایش پیدا کند، افزایش تقاضای سفر را ایجاد کردیم و مثلاً پل صدر را ساخته‌ایم بدون اینکه نیازی باشد. یعنی سیاست‌های ما با الگوی درستی پیش نرفته است و سیاست‌گذاری‌ها در راستای سلامت شهروندان نبوده است و خود را در عمل انجام شده قرار داده‌ایم و اکنون شهری داریم که بار اکولوژیکی آن به هیچ وجه پاسخگوی این وضعیت نیست.

افزایش سالانه ۷۰۰ هزار خودرو/ هیچ مدیریتی پاسخگوی تبعات نیست

تجریشی گفت: ما سالانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط می‌کنیم اما از آن سو بیش از یک میلیون خودرو اضافه می‌شود و هیچ مدیریتی نمی‌تواند پاسخگوی این تبعات باشد.

وی افزود: سیاست سازمان محیط زیست و آقای کلانتری آن است که یک سازمان پویا و توانمند داشته باشیم و در سیاست‌هایی که در کشور تعیین می‌شود نقش داشته باشیم تا نخواهیم چند سال بعد پاسخگوی وضعیت آن باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در کل سازمان محیط زیست ما حتی دو متخصص انرژی تجدیدپذیر نداریم تا بتواند کمک کند در راستای انرژی‌های تجدیدپذیر سیاست‌گذاری کند.

تأمین منابع مالی زباله‌سوز در تمام دنیا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

وی افزود: الان تأمین منابع مالی زباله‌سوز در تمام دنیا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. این بخش خصوصی انتظارش این است که برقی را وارد شبکه کشور کند و درآمدش از سوختی که مصرف می‌کند بیشتر باشد. الان دولت موظف شده برقی که در زباله‌سوزها تولید می‌شود نرخ و تعرفه رقابتی داشته باشد.

تجریشی اضافه کرد: دومین مساله در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر آن است که اگر ما بخواهیم آب را با انرژی خورشیدی در خانه‌مان گرم کنیم باید نهادی باشد که ما را پشتیبانی کند و اکنون چنین چیزی نداریم.

وی گفت: در برخی کشورهای غربی که اقتصاد سبز برایشان مهم بوده اکنون تازه به اینجا رسیده‌اند که قیمت انرژی فسیلی و تجدیدپذیرشان یکی شده است. اما همین کشورها تقریباً به اندازه سوختی که از کشورهای اوپک می‌خرند مالیات روی مصرف انرژی شهروندانشان وضع می‌کنند اما شرایط کشور ما چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. آقای کلانتری هم دستور داده‌اند جلسات مرتبی که خود ایشان هم شرکت دارند در حوزه زباله و آلودگی هوا و گرد و غبار تشکیل شود.

این مسئول افزود: به گفته مدیران سازمان محیط زیست نمایندگان همه دستگاه‌های اصلی مرتبط با آلودگی هوا به این نشست دعوت شده بودند اما نمایندگان وزارت صنعت، وزارت نفت، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وزارت کشور و وزارت نیرو در این جلسه غایب بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید