شکست داعش در رقه به معنای پیروزی ایران است/ تهران از خطاهای واشنگتن بیشترین استفاده را برده است

    کد خبر :129093

گاردین نوشت: «ایران از خطاهای آمریکا و همچنین حساب و کتاب‌های غلط آنها بیشترین استفاده را برده است. تهدیدهای اخیر ترامپ علیه ایران باید در همین راستا بررسی شود. »

گاردین با طرح این موضوع که با سقوط رقه و شکست داعش ایران پیروز خواهد شد، نوشت: «رقه که پایتخت خودخوانده داعش است، به دست نیروهای دموکراتیک سوریه افتاده است. این حادثه پیروزی برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا بوده است. این به معنای پایان 3 سال وحشتناک برای رقه تحت حاکمیت یک گروه پوچ‌گراست. حاکمیت داعش بر رقه یک مساله جهانی است. این حاکمیت، جنایت‌ها و ایدئولوژی این گروه را برای همه روشن کرد؛ بریدن سرها در استادیوم‌های ورزشی و اعدام افراد و پرت کردن آنها از پشت‌بام خانه ‌ها و بردگی زنان و کودکان و عملیات‌های انتحاری که به کودکان آموزش داده می‌شد از جمله این اقدامات است. این گروه شورشی، امروز بیرون رانده شده و این خبری خوبی برای خاورمیانه و جهان است.»

گاردین نوشت: « هنوز خیلی زود است که ادعا کنیم داعش به کلی از بین رفته است. آنها هنوز مناطقی را در سراسر مرزهای عراق و سوریه در دست دارند. ادعای ترامپ که گفته بود سقوط رقه آغاز گزار سیاسی در سوریه است، بیشتر توخالی به نظر می‌رسد. هیچ نشانه‌ای دال بر این گزار سیاسی در دمشق مشاهده نمی‌شود.»

نویسنده این گزارش مدعی شد: «هنوز نمی‌توان گفت که منطقه به ثبات نزدیک شده است. با سقوط رقه، قدرت در کرکوک عراق هم دست به دست شده است. درحالیکه نیروهای پیشمرگه کرد از سال ۲۰۱۴ هدایت کرکوک را در دست داشتند، امروز نیروهای عراقی وارد این شهر شدند و آن را کنترل می‌کنند.»

نویسنده این گزارش مدعی شد: «نیروهای کرد تنها یک هفته توانستند پیروزی‌شان را در رقه جشن بگیرند چراکه در کرکوک شکست خوردند. این اتفاقات به دلیل تنظیمات پر هرج و مرج منطقه خاورمیانه است. انتظار می‌رود نیروهای محلی و ملی به سرعت به سمت پر کردن خلع داعش حرکت کنند. اتحادها نسبی است؛ چراکه شرایط دائما در حال تغییر است و خطوط روی شن کشیده می‌شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند پایان بازی را پیش‌بینی کند.»

نویسنده این گزارش با طرح این مساله که کُردها و نیروهای عراق که با هم علیه داعش متحد شده بودند، هر دو توسط آمریکا آموزش دیده و مجهز شده‌اند، الان علیه هم قد علم کرده‌اند، نوشت: « در صحرای شرقی سوریه آمریکا با گروه‌های مورد حمایت ایران در مبارزه با داعش هم‌راستا بود اما امروز با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند. همسویی تاکتیکی جای خود را به رقابت داده است. ترکیه که یکی از حامیان گروه‌های ضد بشار اسد بود امروز به دنبال حمایت روسیه علیه کُردهاست و نیروهایش را به ادلب اعزام کرده است. »

گاردین در شرح وضعیت خاورمیانه نوشت: «قدرت‌های نظامی و فرصت‌طلبی‌های ژئوپولتیک حوادث را در خاورمیانه هدایت می‌کند. دیپلماسی وجود دارد؛ اما به شکل مهار شده. هیچ قانون مدونی وجود ندارد. به محض آزاد شدن سرزمین‌های تحت اشغال داعش، دولت‌ها و گروه‌ها از این فرصت برای نفوذ استفاده می‌کنند.»

نویسنده این گزارش در نهایت مدعی شده که در این بحران‌ها تنها ایران است که توانسته با نیروهای مورد حمایت خود نفوذش را افزایش دهد.

گاردین نوشت: « ایران از خطاهای آمریکا و همچنین حساب و کتاب‌های غلط آنها بیشترین استفاده را برده است. تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران باید در همین راستا بررسی شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید