دولت وعده‌های اشتغال و کارانه قالیباف را تأیید کرد!

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۵:۵۹
    کد خبر :12898

روحانی که در تمام دوهفته گذشته وعده قالیباف برای ایجاد سالی یک‌میلیون شغل را فریبکاری و غیرممکن و خیال‌پردازانه می‌نامید حالا خود همین را وعده می‌دهد!

روحانی و وزیر کارش در یک سرقت آشکار تبلیغاتی وعده اشتغال قالیباف را که دو هفته تمام آن را فریبکاری و دروغ می‌نامیدند، تأیید کردند و همان را دوباره وعده دادند! دولت در اقدامی دیگر سایت کارانه قالیباف را فیلتر کرد و خود سایت کارورزی به راه انداخت!

پریروز روحانی گفت که سالی ۹۵۵هزار شغل ایجاد می‌کند و تأکید کرد دلیل اینکه مثل قالیباف نگفته یک میلیون، آن است که این رقم دقیق و کارشناسی شده است. یک روز پس از او، وزیر کار مدعی شد که دولت مطابق برنامه سالی ۹۷۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد! بدون آنکه توضیح دهد اگر رقم روحانی «دقیق و کارشناسی شده» است، چگونه او ۱۵ هزار بیشتر از رقم روحانی وعده می‌دهد!

اینها همه در حالی است که روحانی و جهانگیری و حتی عناصری از مجلس، در طول دو هفته گذشته وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل را که قالیباف مطرح کرده بود، مردم‌فریبی و غیرممکن و خیال‌پردازانه توصیف کردند.

اما چگونه و چرا روحانی می‌تواند در طی چند روز چنین تغییر رویه دهد؟ در پاسخ به «چرا» باید گفت که او متوجه شده ایجاد سالی یک میلیون شغل، وظیفه او مطابق برنامه ششم است و اصرار او بر اینکه «نمی‌توانیم» برایش گران تمام می‌شود و مردم خواهند پرسید «اگر نمی‌توانی برنامه دولت را اجرا کنی، چرا می‌خواهی رئیس‌جمهور شوی؟» اما در پاسخ به اینکه روحانی «چگونه» می‌تواند در عرض چند روز همه آنچه را که برای دیگران دروغ و فریب خوانده بود، خودش مدعی شود و وعده دهد، باید گفت او امیدوار است در روزهای آینده با تکرار این وعده، تقدم و تأخر زمانی آن را از حافظه ملت پاک کند و خود را قهرمان ایجاد سالی یک میلیون شغل معرفی نماید!

البته اینکه دولت وعده کارانه قالیباف را نیز به شکل دیگری سرقت انتخاباتی کرد، نشان از آن است که دولت در نظرسنجی‌ها خود را از رقیب خود، عقب افتاده می‌بیند.  مردم به رئیس جمهوری که از اول انقلاب تاکنون مسئولیت‌های امنیتی مهمی داشته و حالا با انکار این مسئولیت‌ها، خود را یک فرد منتقد گذشته معرفی می‌کند و در عرض چند روز نیز چنین تغییری در شیوه و مدعیات خود می‌دهد چقدر اعتماد خواهند کرد؟!

دولت یازدهمی‌ها اگر چه در ابتدا وعده ایجاد ۵میلیون شغل رقبای انتخاباتی خود را غیرممکن اعلام می‌کردند، اما حالا مدعی شدند که همین میزان شغل را با راه‌اندازی طرح کارورزی کپی شده از دولت قبل در دستور کار قرار داده‌اند، بدین ترتیب به نظر می‌رسد دولت یازدهم به دلیل بی‌برنامگی و کارنامه‌ای خالی از عملکرد، در شب انتخابات در حال تقلب از روی دست رقبا است، غافل از آنکه مردم مراقبان این امتحان انتخاباتی هستند و برای پیروزی در این انتخابات نیاز به تکالیفی بود که دولت باید طی چهار سال گذشته انجام می‌داد که نداد.

در حالی که دولت یازدهم طی سال‌های گذشته توفیقی در ایجاد اشتغال و بهبود اقتصاد نداشته است و ادعای ایجاد ۵میلیون شغل را که رقبای دولت مطرح می‌کردند، غیر ممکن عنوان می‌کرد، حالا به یکباره تغییر موضع داده و مدعی شده است که به همان میزانی که رقبا وعده داده‌اند، شغل ایجاد خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت را رسانه‌ای کرد و از ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی مورد نیاز در سال خبر داد و علاوه بر آن گفت در راستای اجرای پنج ساله برنامه ششم نرخ بیکاری تک رقمی خواهد شد.
نوبخت در وعده‌ای انتخاباتی دیگر بیان کرد: باید ترتیبی فراهم شود نیروهای جویای کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در واحدهای تولیدی به صورت کارورزی مشغول شوند به نوعی که دولت بخشی از حقوق آنها (افراد جویای کار) که درصدی از حداقل دستمزد است را تحت عنوان کارانه می‌پردازد و سهم بیمه کارفرمایان برای بخشی از فارغ‌التحصیلان در واحدهای تولیدی را دولت پرداخت خواهد کرد.

 

احساس ضعف در برابر برنامه‌های رقیب

با تأملی در این مصوبات و اظهارات به خوبی می‌توان متوجه شد دولت در رابطه با وعده‌های قابل اجرای کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم احساس خطر و ضعف کرده و درصدد بازگو کردن و اجرای آنها با ادبیاتی مشابه است.
مصداق بارز این موضوع ایجاد ۵ میلیون شغل توسط قالیباف کاندیدای ریاست‌جمهوری است که ابتدا مسئولان و کارشناسان نسبت به آن واکنش منفی نشان داده و با این توجیهات که کاندیداها وعده‌های توخالی و دور از دسترس ندهند، آن را انکار کردند.

 

مواجهه با ابرچالش بیکاری برنامه می‌خواهد

جهانگیری در یکی از نطق‌های کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه با شعار و حرف زدن نمی‌توان با ابرچالش بیکاری مقابله کرد، یادآور شد: اگر مدیریت کشور خوب باشد و بتواند همانند بهترین دوران اشتغالزایی سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند، این یعنی هر سال حدود ۶۰۰ هزار نفر به بیکاران اضافه می‌شود و ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کنیم.

 

انکار ظرفیت اقتصاد برای ایجاد ۵ میلیون شغل

کار تا جایی پیش رفت که اساساً منکر ظرفیت اقتصاد ایران برای ایجاد ۵ میلیون شغل شدند، اما امروز در تناقضی آشکار و در رفتاری مشابه برای همسو جلوه دادن دولت با افکار عمومی نسبت به دغدغه اشتغال جوانان، ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی و نه حتی اشتغال را جزو مصوبات فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ششم مطرح کردند.

 

القای یأس دولت مقابل وعده کاندیداها

طبق این مصوبه در پنج سال ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار شغل باید ایجاد شود. یعنی همان وعده‌ای که یکی از کاندیداهای انتخابات مطرح کرد. اگر این کار نشدنی است، چرا شما هم به خیل وعده‌دهندگان پیوستید که در نهایت امید را به یأس و ناامیدی تبدیل کنید و اگر می‌شود اقتصاد ظرفیت دارد و اما و اگری برای آن نمی‌تراشید در چهار سال گذشته عملی نکردید.
کارشناسان اقتصادی در ۱۰ سال اخیر بیان می‌کنند برای تک نرخی شدن بیکاری سالانه بیش از یک میلیون شغل نیاز است تا علاوه بر پوشش تقاضای فارغ‌التحصیلان، بیکاران موجود نیز شاغل شوند.
دولت یازدهم نباید از یاد ببرد که «طرح کارورزی» که امروز به آن متوسل شده‌اند، مربوط به دولت قبل است و از سال ۸۸ در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل تأمین اعتبار نشدن در نیمه راه متوقف شد.

 

کارانه بیکاران خوب یا بد؟

یکی دیگر از مباحث مطرح شده پرداخت کارانه به بیکاران است که مسئولان دولت با این ابهام که منابع آن از کجا تأمین می‌شود و با دیده تردید سعی در افکار عملی شدن آن را دارند، امروز این طرح را جزو مصوبات اقتصاد مقاومتی قلمداد می‌کنند.
مسئولان باید بگویند منابع پرداخت کارانه و کاهش سهم بیمه کارفرمایان از کجا تأمین خواهد شد؟ آیا اجرای این طرح‌ها در آینده دچار سرنوشت هشت سال پیش خواهد شد یا بار مالی آن به دوش تأمین اجتماعی گذاشته می‌شود؟
ربیعی در واکنش به وعده‌های انتخاباتی یک کاندیدا گفته بود: ۲۵۰ هزار تومان به بیکاران می‌دهید به چه کسی؟ چگونه؟ تا کی؟ پرداخت می‌کنید.
ربیعی مدعی شده که ایده طرح کارانه بیکاران مربوط به معاونینش است، اما باید یادآوری کنیم جناب وزیر بیکاران، بهتر است به هفت سال پیش رجوع و جزئیات کامل این طرح را در دولت قبل ملاحظه کنید. رسانه‌های نزدیک به دولت دادن همین وعده از سوی کاندیداهای رقیب در انتخابات پیش رو را پوپولیستی دانسته و صفحات زیادی در مذمت آن قلم‌فرسایی کرده بودند، اما به نظر می‌رسد دادن همین وعده از سوی دولت فعلی نه‌تنها پوپولیستی نیست، بلکه کاملاً طرحی منطقی و عقلانی فرض می‌شود.

کپی‌کاری دولت یازدهم برای ابرچالش بیکاری

دولت یازدهم پس از شش سال با الهام از طرح ۱۰۰ هزار کارورزی دولت دهم که پیشتر به دلیل مخالفت کارگران، جذاب نبودن برای کارجویان به لحاظ مالی، پرداخت نشدن سهم کارفرمایان و تأمین مالی نکردن، فرجامی جز شکست نداشت، مجدداً در دستور کار قرار داده است. طرح کارورزی ۱۰۰ هزار نفری از سوی وزارت کار دولت دهم تهیه و مطرح شد تا کارجویان برای کسب مهارت به دستگاه‌ها و کارفرمایان معرفی شوند و بخشی از سهم بیمه کارفرمایی و حداقل مزد از سوی دولت به کارآموزان پرداخت شود.

رئیس مرکز آمار: بیکاری افزایش یافته است

در این بین، در حالی که دولت یازدهمی‌ها در مناظرات ریاست‌جمهوری از ایجاد سالانه ۷۰۰‌هزار شغل در کشور خبر داده بودند، رئیس مرکز آمار ایران با تکذیب ایجاد این مقدار شغل اظهار داشت: تعداد مطلق بیکاران از ۲‌میلیون‌و ۸۴۸هزار و ۲۳۷ نفر در سال ۹۱ به ۳ میلیون‌و ۲۰۳ هزار‌و ۳۹۹ نفر افزایش یافته است، این در حالی است که نرخ بیکاری از ۴/۱۰ درصد سال ۹۲ (ابتدای دولت یازدهم) به ۵/۱۲ در سال ۹۵ (سال پایانی دولت یازدهم) رسیده است.

اسحاق جهانگیری و حسن روحانی کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی در گفت‌وگوها و مناظرات اقتصادی مدعی ایجاد ۷۰۰هزار شغل شده‌اند که این موضوع صحت ندارد، در عین حال کارشناسان اقتصادی، دولت روحانی را دولتی معرفی می‌کنند که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبدهای مذاکرات هسته‌ای گذاشت و تصور می‌کرد با برجام و اعتماد به غرب و به ویژه دولت امریکا به یک‌باره میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کشور می‌کند و بازار اشتغال و اقتصاد را متحول می‌کند، اما بی‌تفاوتی دولت به بهبود فضای کسب و کار داخلی ایران و ناکامی در جذب سرمایه خارجی و خنجری از پشت وزارت خزانه‌داری امریکا به شرکت‌هایی هم که می‌خواستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند در عمل نقشه‌های دولت یازدهم را نقش برآب کرد، به‌طوری که هم اکنون رئیس مرکز آمار ایران ایجاد متوالی ۷۰۰ هزار شغل را تأیید نکرده و مدعی شده بازار کار بسیار تحت فشار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید