ردپای واردات واگن در نطق‌های انتخاباتی دولت

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۵:۴۹
    کد خبر :12886

‌عملکرد دولت در تأمین نیاز کشور به واگن‌های باری و مسافری، خلاف اصول اقتصاد مقاومتی است، باوجود تأکیدهای مکرر مسئولان نظام، همچنان به واردات واگن در برنامه‌های انتخاباتی دولت یازدهم، تأکید می‌شود.

سید میثم لاجوردی-کارشناس حمل و نقل در یادداشتی نوشت:

طبق قانون چشم‌انداز بیست ساله تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۵۰۰ دستگاه واگن مسافری برون‌شهری در کشور موردنیاز است که به‌طور متوسط سالانه ۲۵۰ دستگاه از این واگن‌ها باید به خطوط ریلی برون شهری اضافه شود.

از طرف دیگر وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تأمین ۶۰۰۰ دستگاه واگن باری برای تحقق اهداف برنامه ششم در سال‌های جاری خبر داده است.

تلاش برای دست یابی به اهداف برنامه ششم بدون توجه به قوانین اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی منجر به دورخیز مسئولان وزارت راه و شهرسازی جهت واردات گسترده این محصول به داخل کشور شد، که البته پس از اعتراضات کارشناسان و واگن‌سازان داخلی به این تصمیم دولتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با هم صدا شدن با منتقدان، به سخنرانی در محور جلوگیری از واردات واگن به کشور پرداخت.

پس از بروز اختلاف میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، به دستور کتبی رئیس‌جمهور، معاون اول‌، مسئول حل این اختلاف ‌شد.

اواسط دی‌ماه ۹۵ دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی پیرامون واردات واگن نوشت: «جناب دکتر آخوندی به نظر می‌رسد با مذاکره با آقای نعمت‌زاده و توافق بر سر استفاده از توان داخلی، مشکل حل شدنی است.»

با گذشت ۲ ماه از این نامه نگاری‌ها و در جریان سفر رئیس‌جمهور به کشور روسیه مجددا خبر از امضای یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تأمین ۵۰۰۰ دستگاه واگن مسافری به گوش رسید.

در آخرین خبر پیرامون واردات واگن نیز می‌توان به سخنان روز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت، حسن روحانی در نخستین برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران اشاره کرد.

حسن روحانی در تشریح برنامه‌های خود گفت: ما راه‌آهن را هم مانند ناوگان هوایی نوسازی کردیم و ۱۶۰ لکوموتیو و ۱۰۰ واگن باری و مسافربری وارد کردیم، یا در حال واردکردن هستیم.‌

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که پیش‌ از این بنا بر گفته‌ مدیرعامل وقت واگن‌پارس، «واگن‌سازان داخلی در بخش تولید انواع واگن‌های باری مشکلی ندارند و به‌ راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند اما هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند؛ کارخانه واگن پارس به‌تنهایی توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ واگن باری را دارد،‌ در حال حاضر خط تولید واگن‌های باری در کارخانه‌های واگن‌سازی کشور متوقف‌ شده است».

‌عملکرد دولت یازدهم در توجه به صنایع ریلی به‌ویژه در تأمین نیاز کشور به واگن‌های باری و مسافری خلاف اصول اقتصاد مقاومتی بوده است و با وجود تأکیدات مکرر مسئولان نظام بر حمایت از تولیدات داخلی همچنان به واردات واگن به کشور در برنامه‌های انتخاباتی پیش رو تأکید می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید