وزیر پیشنهادی علوم زیر تیغ اصلاح‌طلبان

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ۹:۰۸
    کد خبر :128511

پس از ماه‌ها بلاتکلیفی کرسی ریاست «وزارت علوم»، رئیس دانشگاه همدان به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شد. چهره ای که نامش محل چالش و اختلاف زیادی شده است.
روزهای پایانی مهرماه بود که بالاخره رئیس‌جمهور، تکلیف وزارت‌خانه‌های بدون وزیر را مشخص کرد. رضا اردکانیان برای وزارت نیرو و منصور غلامی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه های بلاتکلیف مانده بودند.

به گزارش نامه نیوز مطرح شدن اسم غلامی به‌عنوان گزینه وزارت، با واکنش انتقادی اصلاح طلبان همراه شد. آنان، غلامی را همسو با مشی اطلاح‌طلبی نمی‌دانند و معتقدند در زمان ریاستش بر دانشگاه همدان، ممانعت‌ها و سخت‌گیری‌هایی را نسبت به دانشجویان علی‌الخصوص آنان که اصلاح‌طلب بوده‌اند، انجام داده است. اصلاح طلبان مجلس هم با روی باز به استقبال او نرفته اند و منتظرند ببینید وزیر پیشنهادی با کدام برنامه توان اقناع کردن آنها را دارد.

این که چرا نمایندگان اطلاح‌طلب با غلامی مخالف هستند؟شانس کسب رأی اعتمادش چقدر است؟ و … موضوع گفتگویی است که با دو تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم.

روحانی نه اصلاح‌طلب است و نه اصول‌گرا / اصلاح‌طلبان دنبال معرفی فرجی‌دانا یا توفیقی بودند / مجلس زیاد مته به خشخاش نخواهد گذاشت

«محمد قمی» نماینده کنونی تهران در مجلس شورای اسلامی، در خصوص گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار نامه نیوز گفت: آقای روحانی نه اصلاح‌طلب است و نه اصول‌گرا و طبق شعاری که دارد، اعتدال‌گراست. بنابر این سعی می‌کند افرادی را انتخاب کند که دارای مشی اعتدالی باشند. به‌نظر می‌آید؛ اصلاح‌طلبان دنبال معرفی آقای فرجی دانا یا آقای توفیقی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم بودند که در نهایت رئیس‌جمهور، دکتر غلامی را معرفی کردند.

وی خاطر نشان کرد: ایشان سوابق علمی خوبی دارند اما نگرانی اصلاح‌طلبان از این بابت است که او کمی گرایش اصول‌گرایی دارد و زمانی که رئیس دانشگاه همدان بوده‌، با دانشجویان برخورد خوبی نداشته و در رابطه با [جلوگیری از] فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، اقداماتی را انجام داده است؛ البته اینها شنیده‌های بنده است و آشنایی چندانی با ایشان ندارم و قضاوت چندانی هم نمی‌توانم انجام دهم.

وی افزود: ایراد اصلاح طلبان به سوابق مدیریتی است تا به مشی سیاسی؛ چرا که معتقدند در زمان ریاست بر دانشگاه همدان، نسبت به دانشجویان سخت‌گیری‌هایی داشته است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درخصوص احتمال کسب رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم، گفت: من تصورم بر این است که ایشان رأی می‌آورند، ولی رأی بالایی نخواهد بود. باتوجه به اینکه از عمر مجلس دو سالی بیش‌تر باقی نمانده و هم این‌که مدت زیادی را وزارت علوم، با سرپرست اداره شده است، مجلس زیاد مته به خشخاش نخواهد گذاشت.

اصلاح‌طلبان در خصوص وزارت علوم تمامیت‌خواه هستند / اصلاح‌طلبان تشکل های دانشجویی را فعال می کنند برای خواسته های سیاسی خودشان

«جبار کوچکی‌نژاد» عضو فراکسیون ولایی در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز با بیان اینکه ما اصول‌گرایان با وزیر پیشنهادی جلسه‌ای داشتیم و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، رزومه چندان موفقی ندارد، گفت: آقای غلامی نهایتاً برای [ریاست دانشگاه] یک استان خوب هستند. اصلاح‌طلبان در خصوص وزارت علوم، تمامیت‌خواه هستند و می‌گویند وزارت علوم مال ماست! به‌همین دلیل به حداقل‌ها قانع نمی‌شوند. در واقع اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند در تمامی ادوار، وزارت علوم را برای خواسته‌های سیاسی و حزبی خودشان نگه‌دارند. قدرت اصلاح‌طلبان در حوزه وزارت علوم است و به‌همین دلیل به حداقل‌ها قانع نمی‌شوند.

وی افزود: آقای غلامی که خودشان اصلاح‌طلب هستند، در همدان اعتدال را رعایت کرده‌اند. به‌این معنا که دانشگاه را برای جمهوری اسلامی حفظ کرده اند نه برای اهداف گروه‌ها و جریان‌های سیاسی. با همین بهانه‌ها، اصلاح‌طلبان به شدت به ایشان حمله می‌کنند. معتقد بر این هستم که ایشان در این بخش حتماً خوب عمل کرده‌اند، یعنی به خواسته‌های آنها توجه نکرده و بیش‌تر به دانشگاه توجه کرده‌اند که این‌چنین مورد حمله قرار گرفته‌اند.

این سیاست‌مدار اصول‌گرای نزدیک به طیف پایداری معتقد است: بحث بر سر رزومه کاری نیست. الآن با ارسال پیامک‌هایی از جانب اصلاح‌طلبان، بیش‌تر تشکل‌های دانشجویی را برای مخالفت با آقای غلامی فعال کرده‌اند و همان کاری که در بسیاری از امور سیاسی انجام داده‌اند، دارند تکرار می‌کنند، یعنی تشکل‌های دانشجویی را فعال می‌کنند برای خواسته‌های سیاسی خودشان.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص احتمال کسب رأی اعتماد دکتر غلامی گفت: ایشان در حال حاضر رأی ضعیفی را در مجلس دارند. بایستی ببینیم چگونه از برنامه خودش دفاع می‌کند و جلسه‌ای که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ایشان خواهد گذاشت، می‌تواند این رأی را کم و زیاد کند.

وی در پایان تأکید کرد: فعلاً اصول‌گرایان تصمیمی بر حمایت نگرفته‌اند؛ امروز صرفاً صحبت‌های ایشان را شنیدند. یک‌شنبه آینده، به جمع‌بندی در خصوص حمایت یا عدم حمایت می‌رسند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید