جدیدترین اخبار
۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰ پزشکی و سلامت کد خبر :128501

کلیدی ترین نکات تغذیه ای برای تمرینات قدرتی

اصول تغذیه تمرینات قدرتی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ تمرینات قدرتی با اهداف مختلف و متفاوتی مانند بالا رفتن قدرت و افزایش حجم عضلانی، بالا رفتن سوخت و ساز بدن، کمک به کاهش وزن و افزایش سلامت قلبی انجام می‌شود.

تغذیه تمرینات قدرتی نکته بسیار مهمی است که بسیاری از افراد آن را در نظر نمی گیرند. وقتی تصمیم می گیرید که زندگی سالم، پر تحرک و فعالی داشته باشید، حقایقی وجود دارد که غیرقابل انکار است: مصرف آب ضروری است، می توانید هرچقدر که می خواهید سبزیجات مصرف کنید و مهم ترین نکته، کاهش و تثبیت وزن است که نتیجه ورزش و رژیم غذایی است.

متأسفانه عده ای تصمیم می گیرند که هرطور شده وزن شان را کم کنند و برنامه سنگین ورزشی می‌ریزند و بلافاصله بعد از اتمام ورزش، روبه روی نزدیک ترین شیرینی فروشی می ایستند و بزرگ‌ترین کیک مغازه را سفارش می دهند!
تصور اشتباه ورزشکاران

در حقیقت، اشتباه بزرگ ورزشکاران همین است، آنها مقدار کالری را که می سوزانند بیش از مقدار واقعی آن تصور کرده و به خیال خودشان دارند کالری از دست رفته شان را بازیابی می کنند؛ اما با یک معادله ساده ریاضی متوجه خواهند شد که مقدار کالری بیش از کالری مصرفی شان دریافت می‌کنند.
کلیدی‌ترین نکات تغذیه‌ای

زمانی که تصمیم می گیرید انجام ورزش را به صورت جدی تری دنبال کنید، مثلاً ورزش های قدرتی انجام دهید، بدن تان به موادغذایی متفاوتی نیاز خواهد داشت؛ اگر می خواهید وقت بیشتری را نسبت به گذشته در داخل باشگاه بگذرانید و ورزش های قدرتی انجام دهید با ما همراه باشید تا نکات صحیح تغذیه تمرینات قدرتی را به شما آموزش دهیم.
برای بهبود عملکرد قبل از باشگاه، سوخت‌گیری کنید

در ابتدا باید برای درک بهتر این موضوع، نکته ای برای سوخت گیری پیش از تمرین را یادآور شویم؛ اگر هدف تان کاهش وزن است نیازی به خوردن غذا پیش از تمرین ندارید؛ اما اگر هدف شما از انجام ورزش، کاهش وزن نبوده و می خواهید عملکردتان بهبود یابد، پس بهتر است پیش از رفتن به باشگاه، وعده غذایی سبکی میل کنید؛ زیرا با این کار انرژی بیشتری برای ادامه تمرینات تان خواهید داشت.

مصرف هوشمندانه میان وعده حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری در اختیارتان خواهد گذاشت (مثلا می توانید به عنوان میان وعده پیش از ورزش، نصف یک موز و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی میل کنید)؛ اما اگر بلافاصله به باشگاه می روید و فرصت زیادی برای هضم غذا ندارید، پس بهتر است فقط نصف یک موز را میل کنید تا سطح انرژی تان افزایش یابد.

اگر فرصت کافی برای هضم غذای دریافتی ندارید، مصرف مایعات نیز گزینه خوبی برای شما است؛ می توانید خودتان در منزل دست به کار شده و یک شیک پروتئینی درست کنید.
زمان دارای اهمیت زیادی است

لازم است بدانید که همه چیز مربوط به غذایی که می خورید نمی شود؛ زمانِ غذا خوردن هم دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بهتر است حداقل ۳۰ دقیقه بعد از تمرین، وعده غذایی یا میان وعده ای پروتئینی میل کنید تا عضلات تان به بهترین شکل ممکن ریکاوری داشته باشد؛ این کار از پرخوری در وعده های اصلی دیگر جلوگیری خواهد کرد؛ البته دقت کنید که ما نمی گوییم هم پیش از تمرین و هم پس از تمرین غذا بخورید.

اگر با شکم خالی ورزش می کنید، بهتر است بعد از تمرین میان وعده ای با حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری میل کنید؛ این میان وعده باید حتماً حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشد (مثلاً تخم مرغ آب پز همراه با میوه یا ماست یونانی همراه با توت میل کنید).

البته پیشنهاد ما میل کردن اسموتی پس از انجام ورزش است، هیچ چیز بهتر از اسموتی نیست؛ شما با میل کردن اسموتی تمام پروتئین و میوه مورد نیاز بدن تان را به صورت مایع و به یکباره دریافت خواهید کرد.

اگر نمی‌دانید چه چیزی بخورید، می توانید با کمک دستور زیر ماچا کولدا درست کنید.

مواد مورد نیاز:

آب نارگیل (یا آب): ۵ قاشق غذاخوری

آناناس یا پاپایا تازه یا یخ زده: یک فنجان

پودر پروتئین: ۱ اسکوپ

سبزیجات (اسفناج، کاهو): یک فنجان

آووکادو بدون پوست: ۳/۱

یخ: ۱ استکان

همه این مواد را داخل همزن ریخته و به خوبی باهم مخلوط کرده، سپس نوش جان کنید.
پروتئین بیشتری مصرف کنید

طبق معیاری که بسیاری از متخصصان علم ورزش به آن معتقد هستند، هر شخص به ازای هر یک کیلو باید حداقل یک گرم پروتئین در روز مصرف کند! شما هم می توانید با استفاده از وزن خود مقدار پروتئین مورد نیاز بدن تان را به ازای هر روز باشگاه رفتن محاسبه کنید.

مصرف پروتئین کافی یکی از نکات کلیدی ورزش است تا بتوانید عضله سازی داشته باشید؛ بسیاری از ورزشکاران، گیاه‌خوار بوده و همین نکته، خوردن پروتئین را برای شان سخت می کند؛ این افراد می توانند از پودرهای پروتئینی مخصوص گیاه‌خواران، تخم مرغ آب پز، ماست یونانی، بادام و میگو استفاده کنند.
آب گیلاس بنوشید

سعی کنید حتماً بعد از تمرین، آب گیلاس بنوشید؛ زیرا آب گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای بازسازی عضلات معجزه خواهد کرد.

پیش از رفتن به رختخواب، آب گیلاس را با آب گازدار ترکیب کرده و نوش جان کنید؛ اگر دسترسی به گیلاس یا آب گیلاس ندارید، می توانید مربای گیلاس تهیه کرده و میل کنید.

حرف آخر

همان طور که در این مقاله گفته شد، تغذیه تمرینات قدرتی اصلی مهم در انجام ورزش های قدرتی است؛ به یاد داشته باشید که هر ورزشی را که دنبال می کنید، باید در کنار آن، رژیم غذایی مناسب را نیز در نظر داشته باشید تا به اندام ایده‌آل و بهترین نتایج دست یابید.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • ورود به «قله دماوند» ممنوع شد
  • آفریقای جنوبی بازگشت سفیر خود به تل آویو را تکذیب کرد
  • استعفای بیش از ۶۰ افسر سعودی به دلیل جنگ یمن
  • آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس کالا
  • تعامل هرچه بیشتر شهرداری با دانشگاه‌ها
  • افزایش ۶۱ درصدی تحقق درآمدهای نفتی
  • آیت‌الله جنتی: سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل عزتمندانه بود
  • گاردین: ترامپ مایه خنده است، اما اگر نخندیم، باید بگرییم
  • فراخوان ثبت نام برای دریافت مجوز شکار
  • پاتوق ضدایرانی در نیویورک
  • نشست زمین در محدوده متروی میدان صنعت
  • ادعای سفیر امارات در آمریکا علیه ایران
  • محسن افشانی: استقلال که کری خواندن ندارد!
  • تقاضا برای خرید دلار ۱۷ هزار تومانی در بازار!
  • صفحه نخست روزنامه کیهان پس از سخنرانی روحانی
  • ۳۰هزار اشتغال با کارورزی در سال گذشته ایجاد شده است
  • افزایش قیمت طلا پیش از اعلام افزایش نرخ‌ها
  • برای عضویت اوکراین در ناتو از روسیه اجازه نمی‌گیریم
  • بولتون و کنایه‌ای که باید جدی گرفت/ اروپا تا کجا همراه ایران است؟
  • بازداشت ۳۳ نظامی ترکیه به ظن همکاری با «گولن»
  • سخنرانی ترامپ قلدری بود
  • قرقاش: تحریم و فشار تا یک سال ایران را به میز مذاکره می کشاند!
  • ماتیس: آمریکا تغییر تاکتیک‌های نظامی در افغانستان را بررسی می‌کند
  • تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
  • توضیحات وزیر بهداشت درباره اظهارات جنجالی اخیرش
  • باید هر لحظه منتظر عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم
  • استفاده از کارت اجاره‌ای پیگرد قانونی دارد
  • گوجه فرنگی کیلویی ۱۵۰۰ تومان ارزان شد/کاهش عرضه سیب زمینی
  • دولت هند دستور توقف واردات نفت از ایران را نداده است
  • معاون پارلمانی رییس جمهور: بحث استعفای اعضای دولت مطرح نیست