شهرداری: بی خبریم/ شورای شهر: کدام مجوز؟/ نعمتی: خیابان را خریده ایم/ پزشکیان: دستور رییس بوده/نوروزی : تهران که تگزاس نیست !/ سرگیجه برای یک دیوار کشی عجیب

    کد خبر :128328

دیوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس شورای اسلامی همچنان ادامه دارد.

به گزارش  برنا، پس از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در 17 خرداد سال جاری، تغییراتی در خیابان بهارستان و در مقابل پارلمان ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به بسته شدن خیابان مردم و ایجاد دیوار در مقابل مجلس اشاره کرد .

این دیوار مقابل ساختمان تاریخی مجلس شورای اسلامی، به‌بهانه افزایش سطح امنیت مجلس، در حال احداث است و با واکنش فعالان، کارشناسان میراث فرهنگی و البته شورای شهر و شهرداری تهران مواجه شده است.

*شهردار منطقه چه گفت

این دیوار کشی در حالی آغاز شد که شهرداری منطقه 12 طی اطلاعیه ای اعلام کرد مجوزی از سوی شهرداری برای این دیوار کشی صادر نشده است ،در اطلاعیه شهرداری منطقه 12 آمده است: باید پیش از آغاز دیوارچینی هماهنگی‌ها انجام می‌شد و مجوزهای لازم اخذ می‌شد که این کار صورت نگرفته است. باید مصوباتی که در این خصوص وجود دارد، به شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ارائه شود تا براساس آن مجوزهای لازم صادر شود.

*اعضای شورای شهر چه گفتند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارائه تذکری نسبت به دیوارکشی مقابل ساختمان قدیمی مجلس در میدان بهارستان اعتراض کرده و خواستار توقف اجرای این عملیات شدند.

سالاری عضو شورای شهر در این راستا گفت:دیوارکشی‌های مقابل بهارستان با توجه به اینکه این میدان به ثبت ملی رسیده است، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و شورا این کار انجام می‌شد، هر عنصری که در کف میدان یا ساختمان‌های مجاور میدان قرار باشد اضافه شود، باید با نظر میراث فرهنگی و نظر شورای اسلامی شهر تهران باشد که درخصوص این دیوارچینی‌ها این کار انجام نشده است.

حسن خلیل آبادی، عضو دیگر شورای شهر نیز در این مورد گفت: این روزها شاهد دیوارکشی در اطراف مجلس هستیم، حتی قرار است جلوی نمای مجلس ملی نیز دیوارکشی شود که این مغایر هویت میراثی، ملی است. شهردار تهران باید دستور توقف این دیوارکشی را بدهد، مجلس اصلی‌ترین نماد میدان بهارستان است و باید دیوارکشی را متوقف و از روش‌های به روزتری برای برقراری امنیت مجلس استفاده کرد.

مجلسی ها چه اعتقادی دارند

اما عضو هیات رییسه مجلس اظهار نظر متفاوتی داشت،بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات شورای شهر تهران برای ساخت و سازها در اطراف مجلس و تغییرات در رفت‌و آمد مردم، گفت: مجوزهای لازم برای بسته شدن خیابان مردم قطعاً از مراجع ذی‌صلاح اخذ شده است.

او تصریح کرد: در گذشته طرحی برای توسعه بخش اداری و صحن مجلس مصوب شده که خیابان مردم که امروز بسته شده جز همان طرح است. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس افزود: مشکلی درباره دیوارکشی‌ها و تغییر رفت‌وآمدهای مردم پس از ساخت ابنیه‌ها در میدان بهارستان وجود ندارد و مجوزهای لازم اخذ شده است.

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس هم در این مورد گفت: این اتفاقات تصمیم شخص رییس بود و این مسئله در هیات رییسه مجلس مطرح نشده است.

او افزود: در واقع شخص رییس مجلس باتوجه به مسئولیتی که در قبال حفاظت از مجلس دارد، درباره دیوارکشی پیرامون ساختمان مجلس تصمیم گرفته است.

رییس مجلس اظهار نظر کرد

علی لاریجانی در جلسه با اعضای شورای شهر در خصوص این دیوار کشی گفت:دیوار کشیده شده ارتفاع ندارد و کار کارشناسی توسط پدافند غیرعامل جهت مسائل امنیتی انجام و تلاش شده است که در زمینه مسائل میراث فرهنگی مشکلی ایجاد نکند. طرح الحاق خیابان مردم به محوطه مجلس شورای اسلامی با همراهی وزارت مسکن تهیه شده بود، این خیابان در دوره مدیریت شهری سابق توسط مجلس خریداری و پول آن به شهرداری پرداخت شده است.

نظر کمیسیون حقوقی شورای شهر چیست

یکی از اعضای کمیسیون حقوقی شورای شهر در گفت و گو با برنا در این خصوص تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت : «این بخش از خیابان را مجلس از شهرداری خریده است » وی توضیح تکمیلی دراین خصوص نداد!

واما …

کامبیز نوروزی،حقوقدان در گفت و گو با برنا گفت: تهران که تگزاس نیست !در هیچ کجای قانون چنین چیزی وجود ندارد که شهرداری بتواند خیابانی را به نهادی یا سازمانی بفروشد. این رفتار کاملا غیر قانونی است.

دیوار کشی قانونی یا غیرقانونی

حالا مجلس در حالی می گوید برای این دیوار کشی مجوز لازم را اخذ کرده و خیابان را خریده که شهرداری و شورای شهر از این خریداری و اخذ مجوزها بی خبر هستند، در حالی پزشکیان می گوید که رییس مجلس برای امنیت مجلس دستور این دیوارکشی را داه که بهروز نعمتی آن را در راستای توسعه اداری مجلس می داند و…! این همه حرف های ضد و نقیض درباره یک دیوار کشی کاملا عجیب است. چقدر خوب می شود اگر مجلس با صدور یک اطلاعیه مستند به مجوزهای قانونی این موضوع را خاتمه دهد تا حداقل افکار عمومی از این همه تناقض سرگیجه نگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید