بابت واقع شدن بنای ساسانی در پیست دوچرخه از مدیران عذر می‌خواهیم!

    کد خبر :128248

متأسفانه آنقدر بناهای تاریخی و گرانبها در کشورمان زیاد است که ممکن است یک قلعه تاریخی در پیست دوچرخه سواری قرار گرفته و انتشار چند عکس، مدیران را وادار به واکنش کند؛ دلیلی که برای عذرخواهی از مدیران کافی به نظر می‌رسد!

اگر بهره بردن از جاذبه‌های گردشگری، امری رایج برای رونق دادن به مسابقات ورزشی در جهان به شمار می‌آید، به تازگی مدیران کشورمان ترتیبی داده‌اند که در سایه آن، جاذبه های گردشگری نقش پررنگ تری در برگزاری مسابقات خواهد داشت و حتی فراتر از آن، بخشی از مقدمه شکل گیری رقابت ورزشی، استفاده از این جاذبه های ارزشمند خواهد بود.

به این صورت که به جای برگزاری مسابقات در کنار میراث های ارزشمند، بناهای تاریخی تبدیل به پیست مسابقات خواهد شد تا تصاویری بدیع به ثبت رسیده و جهانیان انگشت به دهان بمانند؛ شیوه‌ای بی همتا برای رساندن خبر برگزاری یک مسابقه دوچرخه سواری درجه چندم به گوش جهانیان!

به گزارش تابناک؛ اتفاقی که در روزهای اخیر در بنایی تاریخی در شهر ایزدخواست استان فارس رخ داده و آن گونه که تصاویر گواهی می‌دهند، قلعه تاریخی متعلق به دوره ساسانی، تبدیل به پیست دوچرخه سواری شده است؛ خبری که مدیر استان آن را تأیید و تکذیب می‌کند تا از این حیث نیز اتفاق جالب توجه و قابل تأملی رخ داده باشد.

در حالی که تصاویر دوچرخه سواری بر فراز قلعه تاریخی این شهر در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود و تأثر همگان را به دنبال دارد، روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس توضیحاتی می‌دهد که هم حکایت از انجام مسابقه دوچرخه سواری در این بناست و هم تکذیب عکس های منتشره از آن.

در این توضیحات آمده: «به‌ دلیل استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این قلعه، به درخواست شهردار شهر ایزدخواست، مدیریت بازدید از این قلعه ساسانی به شهرداری منطقه محول شده است که متأسفانه ورود اين گروه دوچرخه‌سوار با دوچرخه به محوطه قلعه ايزدخواست با سهل‌انگاری متصدی مذکور اتفاق افتاده است.

در خصوص تصاویر منتشر شده از حضور اين گروه دوچرخه‌سوار در برخی آثار تاريخی و انجام حرکات نمايشی بر روی آن‌ها، قابل ذکر است که بر مبنای تصاوير منتشرشده، در قلعه باستانی ايزدخواست دوچرخه‌سواری فقط در راهروهای قلعه صورت گرفته و شواهد نشان می‌دهد به بناهای این اثر تاریخی آسیبی وارد نشده است.

در خصوص تصاوير منتشر شده که یک دوچرخه‌سوار را بر بام آجری يک بنای تاريخی که به‌نظر يک کاروانسراست نشان می‌دهد، محل مذکور مربوط به آثار تاريخی و ثبتی تحت مديريت و نظارت اداره‌کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری فارس در شهر ایزدخواست، از جمله قلعه خشتی و کاروانسرای صفوی این شهر نیست.»

با دقت در این اطلاعیه درخواهیم یافت که برگزاری مسابقه در قلعه تاریخی، واقعیت تلخی است که رخ داده و دلیل آن، به زعم مسئولان سازمان میراث فرهنگی، واگذاری «مدیریت بازدید» آن به مسئولان محلی و البته رها کردن وظایف قانونی این سازمان در این خصوص بوده ‌است؛ قصوری که نه برای آن عذرخواهی و نه وعده جبران آن در آینده داده شده است. انگار نه انگار که ممکن است نتیجه چنین کوتاهی‌هایی، وارد آمدن خسارات جبران ناشدنی به بنایی باشد که میراث ملی است.

از انکار قصور صورت گرفته توسط مدیران سازمان میراث فرهنگی در این ماجرا عجیب تر آنجاست که می‌بینیم تصاویر منتشره از این رویداد، متعلق به جایی خارج از محدوده آثار تاریخی شهر ایزدخواست معرفی می‌شود تا به این شیوه، زشتی های این رویداد کمرنگ جلوه داده شود، در حالی که این اقدام ثابت می‌کند، دوچرخه سواری در بناهای تاریخی نه تنها در قلعه ساسانی ایزدخواست رخ داده، که در دیگر بناهای تاریخی این دیار نیز جاری و ساری ا‌ست.

اتفاقی شوم که یا مسئولان استان از تکرار آن در بناهای تاریخی بی اطلاعند و یا اطلاعشان از برگزاری مسابقات در این بناها، منجر به واکنش نشان دادنشان نشده و به نوعی برایشان کم اهمیت جلوه کرده است؛ وضعیتی که اگر این گونه باشد، اوضاع دردناک تر هم جلوه خواهد کرد؛ آنقدر دردناک که جا دارد از انتشار خبر دوچرخه سواری در یک بنای دیگر به جای قلعه ساسانی ایزدخواست عذرخواهی کرده و از دوچرخه سواران عزیزی که بنای تاریخی در پیست مسابقاتشان واقع شده و احتمالا سختی هایی برای ایشان به همراه آورده دلجویی کنیم!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید