دانشیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

درمان دردهای مزمن و سرطانی نیازمند همکاری چند تخصصی است

    کد خبر :128046

رئیس سیزدهمین کنگره مطالعه و بررسی درد در ایران، گفت: درمان درد مزمن و سرطانی نیاز به همکاری بین بخشی مرکب از متخصصین مختلف دارد.
به گزارش  مهر، دکتر اسدالله سعادت نیاکی در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره مطالعه و بررسی درد در ایران، به روند تاسیس مراکز کنترل درد در جهان پرداخت و اظهارداشت: بیماران مبتلا به درد مزمن و سرطان در دهه های گذشته بلاتکلیف و از نظر کنترل مشکلات، سرگردان بودند. متعاقب جنگ شبه جزیره کره در دهه ٥٠ میلادی که سربازان مجروح از جنگ، بعد از التیام مشکلات اولیه، از دردهای ناشناخته رنج می بردند، در آمریکا پزشکان را بر این ایده رهنمون کرد که به این موضوع بطور ویژه بپردازند.

وی ادامه داد: پروفسور بونیکا متخصص بیهوشی از اولین پزشکانی بود که به این موضوع بطور متمرکز پرداخت و حاصل پژوهش و تجارب درمانی وی در سال ١٩٧٥ منجر به تاسیس مرکز کنترل چند تخصصی درد در دانشگاه سیاتل (ایالت واشنگتن) گردید.

سعادت نیاکی افزود: متعاقبا انتشار مجله «درد» که امروزه یکی از معتبرترین مجلات پزشکی دنیاست، در دستور کار قرار گرفت.

وی با عنوان این مطلب که در سال های بعد به تدریج در سایر ایالات آمریکا و کشورهای اروپایی و بعدها در آسیا و آفریقا نیز به استناد تجارب به دست آمده و مقالات منتشره، مراکز دیگر «درد» راه اندازی شد، گفت: مراکز «کنترل درد حاد و مزمن» اینک در ردیف استانداردهای درمانی اکثر کشورهای جهان قرار گرفت.

دانشیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: در ایران بطور پراکنده فعالیت های خودجوش در اغلب دانشگاه ها و مراکز درمانی جریان داشت، تا اینکه از سال ١٣٨٦ به صورت مدون و تایید شده وظیفه تربیت دستیاران تحصیلات تکمیلی(فلوشیپ) از بین متخصصین بیهوشی، همزمان در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران آغاز بکار کرد، که پس از آموزش های لازم در زمینه دانش نظری و مهارت بالینی ظرف ١٨ ماه بطور خاص مسئولیت اداره درد این دسته از بیماران را بر عهده می گیرند.

وی اظهارداشت: درمان درد مزمن و سرطانی نیاز به همکاری بین بخشی مرکب از متخصصین مختلف دارد، که به صورت هماهنگ و گاهی در یک مکان مشترک نسبت به مداوای بیماران باید اقدام نمایند.

سعادت نیاکی در پایان گفت: کلینیک های چند تخصصی در حال حاضر در چندین بیمارستان دانشگاهی و خصوصی در حال فعالیت هستند و آن دسته از بیماران که با یک دیسیپلین درمانی نتیجه نمی گیرند، به این درمانگاه ها مراجعه می کنند.

سیزدهمین کنگره بین المللی بررسی و مطالعه درد در ایران، از ۱۰ تا ۱۲ آبان ۹۶ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید