خرید تضمینی گندم به یک میلیون و 100 هزار تن رسید

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۳۶
    کد خبر :12783

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از آغاز فصل برداشت تاکنون خرید تضمینی گندم به یک میلیون و 100 هزار تن رسید که به مرکزهای خرید تحویل داده شده است.«اسماعیل اسفندیارپور» امروز (سه شنبه) در حاشیه نخستین همایش ملی مرکز جهاد کشاورزی دهستان های کشور افزود: خرید گندم تا پایان اردیبهشت ماه پارسال یک میلیون و 550 هزارتن بود و میزان خرید تا نوزدهم اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد روندمشابه پارسال است.
براساس مصوبه شورای اقتصاد، هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهاردرصد و افت غیرمفید 2 درصد، 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم (ماکارونی) 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می شود.
این مسوول اعلام کرد: کشاورزان مدیریت مطلوبی برای غلبه بر علف های هرز و سایر عوامل خسارت زا دارند و چون گندم را با کمترین افت تحویل می دهند، دولت هرکیلوگرم گندم را 70 تا 80 ریال گران تر خریداری می کند.
وی اضافه کرد: اکنون برداشت و خرید تضمینی گندم در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج)، جنوب فارس، دشت عباس ایلام و کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.
دور تازه خرید گندم از بیست و یکم اسفندماه گذشته از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شده و امسال در پنج میلیون و 980 هزار هکتار از زمین های آبی و دیم کشور گندم کشت شده است.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد: امسال بیش از 14 میلیون تن گندم تولید و 11 میلیون تن خریداری شود که بیش از نیاز مصرف داخلی است.
اسفندیارپور افزود: امسال نیز همانند پارسال به واردات گندم نیازی نداریم، بلکه باید شرایط را برای صادرات دستکم سه میلیون تن محصول گندم فراهم کنیم. البته تا پاییز امسال نیز ذخایر گندم داریم.
به گفته وی، امسال نیز همانند سال های گذشته مسوولیت خرید گندم با شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران و پرداخت پول گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی است.
به دلیل سرمای اواخر اسفندماه گذشته، برداشت گندم امسال نسبت به سال های پیشین نزدیک 10 روز به تاخیر افتاد. برداشت تا اواخر مهرماه ادامه پیدا می کند.
براساس آمارها گندم ایران با توجه به کیفیت آن، به مصارف صنعتی (کارخانه های ماکارونی و شیرینی سازی)و نانوایی ها می رسد و بخش عمده تولیدات گندم کیفی مربوط به استان های جنوب فارس، خوزستان، جنوب کرمان و دشت عباس استان ایلام است.
پارسال دولت توانست از 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولیدی 11 میلیون و 525 هزارتن را به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری کند.
پارسال هرکیلوگرم گندم معمولی با نرخ 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم با نرخ 13 هزار و 68 ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید خریداری می شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید