دیوارنگاری‌ ها باعث آشفتگی در تهران شده است

    کد خبر :127755

یک هنرمند گفت: دیوارنگاری‌ها باید برای آرام‌سازی محیط باشد، اما متاسفانه بویژه در سال های اخیر شاهدیم که این دیوارنگاره ها باعث آشفتگی بیشتر شهر شده اند.

صفورا استکی با اشاره به دیوارنگاری‌های شهری در کلانشهر تهران گفت: دیوار نوشته‌ها باید به سمت آرام‌سازی شهری بروند و از نظر رنگ و فرم با محیط ارتباط داشته باشد، اما متأسفانه این موضوع در بسیاری از دیوارنگاری‌های تهران دیده نمی‌شود.

وی افزود: دیوارها در درجه اول متعلق به مردم شهر هستند. لذا نباید سلیقه‌ای درباره آنها برخورد کرد. اما متأسفانه در سال‌های اخیر توجه به مخاطب کاهش یافته و بیشتر سلیقه‌ای و خواست شخصی را تحمیل کرده‌ایم.

این هنرمند با اشاره به خیابان انقلاب گفت: ما در خیابان انقلاب طیف متنوعی از طرح‌ها را داریم که متأسفانه با سلایق مختلف و بدون در نظر گرفتن محیط پیاده شده است. این طرح‌ها با گذشت زمان که فرسوده شوند، شهر را آشفته‌تر می‌کنند.

استکی با تأکید بر اینکه باید به ماندگاری در ذهن مخاطب فکر کرد، تصریح کرد: دیوارنگاری‌های شهر تهران نیاز به نقد و بررسی جدی دارد. بسیاری از طرح‌های فعلی پیام خاصی ندارند و تفکری پشت آن پنهان نیست.

وی که برگزیده دوسالانه دیوارنگاری شهری با اثری یادمانی است، ادامه داد: دیوار شهری بیشتر مخاطب عام دارد تا خاص. درست است افراد عادی درباره نقاشی دیواری اطلاعات خاصی ندارند، اما این آثار باید برای آنها آرامش ایجاد کرده و مانع آشفتگی شود.

این هنرمند گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد انتخاب آثار در دوسالانه دیوارنگاری شهری و اجرای آنها با شتاب صورت می‌گیرد و آثاری انتخاب می‌شوند که زیاد با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کنند.

استکی تأکید کرد: تهران شهری شلوغ و پرازدحام است و تصاویر شلوغ، این کلانشهر را شلوغ‌تر می‌کند. متأسفانه این موضوع زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ حتی ما دیوارهایی را می‌بینیم که طرح‌های بی‌ربط در کنار همدیگر طراحی و اجرا شده‌اند و فضای آشفته و شلوغی را ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که بیشترین کاربرد دیوارنگاری باید برای آرام‌سازی محیط باشد، گفت: ما در کلانشهر تهران آنقدر ساختمان‌های بی‌ریتم یکسان داریم که دیوارنگاری نامناسب نه تنها به آنها روح نمی‌دهد، که آنها را آشفته‌تر می‌کند. قطعاً استفاده از افرادی که سواد و اطلاعات کافی در دیوارنگاری دارند، می‌توانند مانع استمرار این آسیب شوند.

این هنرمند در پایان درباره طرح برگزیده خود خاطرنشان کرد: طرح من یادمانی از دو شهید در منطقه ۱۹ است که با توجه به فضای معماری، رنگ‌های آن را انتخاب کردم و تلاشم این بود با محیط اطراف ارتباط برقرار کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید