وزارت نیرو هر چه بیشتر برق می‌فروشد بدهکارتر می‌شود!

    کد خبر :127722

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده 770 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه خارجی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر جذب سرمایه خارجی و سرمایه‌گذاری جدید زیر 10 هزار میلیارد تومان است.

پیام باقری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت برق ایران به مرز خودکفایی رسیده و تمام محصولات و تجهیزات توسط بخش داخلی تولید می‌شود، گفت: یکی از انتظارات بخش خصوصی از متولیان امر، دولت و وزارت نیرو بحث اقتصاد برق است چرا که از سال 83 که طرح تثبیت قیمت‌ها به تأیید مجلس رسید وضعیت خوبی برای این صنعت متصور نیستیم.

وی ادامه داد: زمانی که طرح تثبیت قیمت‌ها به تأیید مجلس رسید قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی برق نیز مطرح بود اما این موضوع از طریق منابع نفتی جدا می‌شد که بعد از اعمال تحریم‌ها و بحران‌های به وجود آمده عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده برق و قیمت تکلیفی وزارت نیرو را دچار بحران کرد.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه بخش خصوصی 14 هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو مطالبات دارد، گفت: بخش عمده‌ای از این مطالبات خسارت دیرکرد و بدهی به بانک‌هاست.

به گفته باقری، در سنوات گذشته با رکود کاری مواجه شدیم که این موضوع ناشی از اقتصاد برق است چرا که وقتی کسب و کار وضعیت نامطلوبی داشته باشد بدهی‌ها افزایش و رکود و ورشکستگی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: رکود صنعت برق جدی‌ترین موضوع بخش خصوصی است و این موضوع روز به روز در حال افزایش است چرا که وزارت نیرو منابع ندارد و تراز آن وزارتخانه منفی است.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه سالانه باید 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که نیازمند سالانه 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: قیمت تمام شده برق 110 تومان و متوسط فروش آن 65 تومان است پس با فروش بیشتر برق وزارت نیرو بدهکارتر می‌شود.

باقری تصریح کرد: وزارت نیرو و دولت دوازدهم باید اقتصاد برق را جراحی و اصلاح کنند و تا زمانی که اقتصاد برق اصلاح نشود وضع همین گونه باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در طول برنامه قیمت برق و حامل‌های انرژی به قیمت تمام شده برسد اما می‌بینیم این موضوع اتفاق نیفتاد.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه اقتصاد برق نامتوازن است و باید این مراحل را پشت‌سر بگذاریم و عزم خود را برای اصلاح اقتصاد برق جذب کنیم، گفت: اصلاح اقتصاد برق راهکار عبور از رکود حاکم بر صنعت برق کشور است.

باقری با اشاره به اینکه آمریکا اولین اقتصاد دنیا و بیشترین کشور جذب کننده سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: آمریکا با 250 درصد رشد اولین کشور جذب‌کننده سرمایه‌گذاری خارجی است پس باید تلاش کنیم ایران نیز به این مسیر حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه قرار است به رشد 8 درصدی اقتصاد برسیم پس باید حداقل سالانه 54 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و این عدد به 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز است تا به رشد 8 درصدی برسیم این در حالی است که در حال حاضر این عدد زیر 10 هزار میلیارد تومان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید