نتیجه نشست هسته ای مسکو:برجام قابل مذاکره مجددنیست/مخالفت با کارشکنی آمریکا

    کد خبر :127694

نشست دو روزه خلع سلاح هسته ای با حضور هیات های 40 کشور از جمله هیات ایران به ریاست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در مسکو پایان یافت و شرکت کنندگان در آن با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، با کارشکنی آمریکا در اجرای این توافق بین المللی مخالفت کردند.
این نشست بین المللی با حضور بیش از 200 مقام و کارشناس دست اندرکار امورانرژی هسته ای، ایمنی اتمی وجلوگیری ازگسترش جنگ افزارهای هسته ای از کشورهای مختلف توسط مرکز انرژی و امنیت روسیه با حمایت وزارت امور خارجه این کشور برنامه ریزی شده بود.

به گزارش ایرنا، حضور شخصیت های شناخته شده ای همچون هانس بلیکس رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، «هلگا اشمید» دبیر کل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا و معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه، وندی شرمن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خلع سلاح هسته ای مسکو چشمگیر بود.
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت داشتند.
روز دوم نشست خلع سلاح هسته ای مسکو به گونه ای برنامه ریزی شده بود که در ابتدا رئیس مرکز انرژی و امنیت مسکو به عنوان رئیس این نشست سخنانی در باره برجام بیان کرد.
آنتون خلوپکوف رئیس مرکز انرژی و امنیت مسکو گفت: اگر برجام نبود، مذاکرات بی پایان در باره برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه داشت.
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی برجام نقش مرکزی ایفا می کند. برجام توافقی با حمایت بین المللی و تایید شده توسط قطعنامه شورای امنیت است و لغو و فسخ آن امکانپذیر نیست.
درمرحله بعدی روز دوم نشست هر یک از مقام های برجسته شرکت کننده در آن به عنوان سخنرانان بیاناتی در باره برجام اظهار کردند که تاکید بر حمایت از این توافق بین المللی بود.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در این بخش از نشست اعلام کرد: هیچ شکی نداریم جمهوری اسلامی ایران تمام مفاد توافق برجام را کامل اجرا می کند. یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مشارکت ایران در این عرصه را در گزارش های خود تایید کرده است.
وی افزود: این امر مربوط به بازرسی های از مراکز هسته ای ایران در چارچوب پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می شود. ایران به تعهدات برعهده گرفته در برجام پایبند بوده است.
دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: فقط آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران را برعهده دارد.
هلگا اشمید گفت: اینکه ترامپ اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام را تایید نکرده یک مساله داخلی آمریکا است.
وی افزود: اتحادیه اروپا همکاری بازرگانی را با ایران گسترش می دهد. این همکاری ها با وجود بحث های داخلی در آمریکا جریان دارد.
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز گفت: امیدوارم اتحادیه اروپا از شرکت های خود که با ایران همکاری می کنند، حمایت کند.
وی همچنین به حمایت جهانی از برجام اشاره کرد که با وجود آن واشنگتن به مخالفت با این توافق بین المللی اصرار دارد.
معاون وزیرخارجه سپس برنامه موشکی ایران را دارای ماهیت کاملا دفاعی خواند و افزود: موشک های ایران تنها ابزار دفاعی موثر برای این کشور هستند.
وندی شرمن دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: اهداف مذاکرات هسته ای ایران بسیار مشخص بود. مسائل دیگر در این مذاکرات وارد نشده بود.
مقام سابق آمریکایی خاطرنشان کرد: اگر مباحثی همچون حقوق بشر و غیره در مذاکرات هسته ای مطرح می شود هیچگاه به توافق نمی رسیدیم.
عادل تولبا مدیرسابق بخش پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی (سال های 1989 تا 2010 ) نیز در نشست خلع سلاح هسته ای مسکو، برجام را سندی بین المللی خواند و افزود: در این سند همه چیز بطور مشخص پیش بینی شده است.
این دیپلمات سابق مصری افزود: بارها به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده است که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است.
تولبا گفت: از تلاش ها در چارچوب برجام می توان درس های سودمندی گرفت. این تلاش ها چند لایه ای بود در مباحثی همچون ابعاد نظامی و مسائل هسته ای تمام مشکلات مطرح شد. از گروه 1+5 در راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران حمایت شدیم.
در بخش دوم این نشست، کارشناسان حاضر سوالاتی را از مقامها و کارشناسان اصلی شرکت کننده در نشست خلع سلاح مسکو پرسیدند که هر کدام از آنها پاسخ داده که نشانگر حمایت اکثریت جامعه جهانی از برجام و ضرورت حفظ این توافق بین المللی بود.
هر چند که وضع اجرای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) و دورنمای بازنگری آن تا سال 2020 موضوعات اصلی نشست خلع سلاح هسته ای مسکو اعلام شده بود، اما بحث های گسترده ای که در باره برجام در این نشست صورت گرفت نشانگر اولویت این موضوع در سطح بین المللی بود.
بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران کشورهای مختلف در انتظار موضع گیری ایران در برابر ادعاهای ترامپ و پاسخ مقامهای ایرانی به زیاده خواهی های واشنگتن در باره برجام هستند و اظهارنظرهای در این مورد در شرایط کنونی بخش اصلی اخبار بسیاری از رسانه ها را تشکیل می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید