بزرگ‌ترین سقوط بازارهای سهام در راه است

    کد خبر :127656

با گذشت حدود ۳۰ سال از بزرگ‌ترین سقوط بازارهای سهام جهان و وال‌استریت، مکس کایزر هشدار داده که بزرگ‌ترین سقوط بازارهای سهام در راه است.

۳۰ سال پیش بازار سهام وال‌استریت بزرگ‌ترین سقوط یک روزه شاخص خود را تجربه کرد. در این روز که دوشنبه سیاه لقب گرفت، ارزش شاخص سهام وال‌استریت تنها در یک روز به یکباره ۲۲ درصد فرو ریخت. از آن زمان تاکنون ارزش شاخص داوجونز از ۱۷۳۸ واحد به ۲۳ هزار واحد افزایش یافته و ریسک بروز یک سقوط دیگر را افزایش داده است.

به گزارش فارس، مکس کایزر بر این باور است که در حال حاضر شرایطی نسبتا مشابه نسبت به آنچه در سال ۱۹۸۷ و روز دوشنبه سیاه ایجاد شده است.

وی معتقد است که در حال حاضر ارزش شاخص‌های سهام در بالاترین حد خود قرار دارند.

کایزر می‌گوید: از سوی دیگر بانک مرکزی فدرال آمریکا و زیرمجموعه آن به سرعت در حال تزریق پول به بازار هستند.

کارشناسان بازار سهام هشدار دادند که اتفاقات کنونی بسیار شبیه به اتفاقاتی است که در سال ۱۹۸۷ به شکل‌گیری دوشنبه سیاه و سقوط بازار سهام وال‌استریت منجر شدند.

در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۷ بازارهای سهام در سراسر جهان فرو ریخت و میلیاردها دلار از ارزش آنها به باد رفت.

سرمایه‌گذاران معتقدند، بالا رفتن بیش از حد ارزش سهام در شرایط کنونی خبر از اصلاح ارزش در آینده نه چندان دور می‌دهد.

در روز دوشنبه سیاه سقوط بازارهای سهام از هنگ‌کنگ آغاز شد و به اروپا گسترش یافت و در نهایت پس از آنکه بازارهای سهام جهان را دستخوش سقوط کرد، به آمریکا رسید.

ارزش سهام داوجونز در آن زمان که متشکل از ۳۰ شرکت از بزرگترین شرکت‌های سهامی عام آمریکا بود،‌ در آن زمان ۲۲٫۶ درصد ارزش خود را از دست داد.

کایزر معتقد است: برای فهم بهتر آن چیزی که در حال وقوع است باید شرایط بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ جهان را به یاد بیاوریم.

وی معتقد است: در آن زمان بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار پول نقد از طرف آمریکایی‌ها چاپ و به وال‌استریت تزریق شد تا کارگزاران بازار وال‌استریت بتوانند مشکل ترازنامه‌های خود را حل کنند و هیچ تلاشی برای اصلاح و یا اقدام در راستای تصحیح رفتار بانکداران انجام نشد و در عوض بانکداران چاپ پول و اقدامات متعاقب آن را چراغ سبزی برای ادامه سری اقدامات خود دانستند که در نهایت به سقوط و بحران اقتصادی منجر شد.

کایزر که خود زمانی کارگزار بورس بوده است، گفت: هرم بدهی در آمریکا هیچ وقت به این سطح نرسیده است.

وی درباره احتمال وقوع یک سقوط دیگر نظیر سقوط وال‌استریت در دوشنبه سیاه گفت: امکان محاسبه زمان دقیق سقوط بازارهای سهام و انفجار وجود ندارد اما این مسئله به طور حتم اتفاق خواهد افتاد.

کایزر گفت: کشورهایی نظیر روسیه که در حال خرید طلا هستند و به سمت بازارهای مالی روی آورده‌اند، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و سرمایه‌گذاران حقیقی نیز باید سیاست مشابهی را در پیش گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید