جدیدترین اخبار
۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۳ اقتصادی کد خبر :127643

معرفی جایگزین احتمالی پژو ۴۰۵ در ایران

با بیشتر شدن زمزمه‌های حذف خودروهای آلاینده و کم کیفیت از جمله پژو ۴۰۵ و پراید طی یکی دو سال آتی، سوالی که ذهن خریداران خودرو را به خود مشغول کرده، این است که چه محصولاتی قرار است جایگزین این خودروهای نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخیرا مدیرعامل ایران‌خودروی خراسان با تایید این موضوع که مدیران ارشد این شرکت به دنبال حذف ۴۰۵ هستند، ادعا کرد که مدل جایگزین از کشور ژاپن معرفی و تولید خواهد شد.

۳۰ سال بی‌خبری

یکی از برندهای مدنظر ایران‌خودرو، نیسان داتسون است. نام داتسون شاید برای عده‌ای ناآشنا و جدید باشد اما قدیمی‌ترهای دنیای خودرو می‌دانند که این شرکت تا اواسط دهه ۸۰ میلادی فعال بود و نیسان آن را از رده خارج کرد. با ابن حال از سال ۲۰۱۳، این برند با هدف فعالیت در بازارهای در حال توسعه احیا شد. داتسون از زمانی که نیسان در سال ۱۹۳۴ مدیریت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال ۱۹۸۶، به خاطر تولید مدل معروف Fairlady، مدل ۵۱۰ و همچنین کوپه ۲۸۰ZX شناخته می‌شد.

نیسان در ۲۰ مارچ ۲۰۱۲ اعلام کرد که قصد احیای برند داتسون را دارد. این برند به عنوان یک شرکت سازنده خودروهای ارزان و با هزینه پایین، معرفی و از اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه به عنوان بازارهای احتمالی آن یاد شد. در ۱۵ جولای ۲۰۱۳ نیز، داتسون دوباره به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوایل ۲۰۱۴ فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهای یادشده، داتسون در سال ۲۰۱۵ وارد قزاقستان و در سال ۲۰۱۶ وارد لبنان و بلاروس شد.
مدل موردنظر داتسون برای بازار روسیه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپریل ۲۰۱۴، به یکی از خودروهای محبوب این کشور تبدیل شد. اما در صورت راه‌یابی داتسون به ایران، این برند کدام خودروی خود را برای بازار کشورمان آماده می‌کند؟ داتسون در حال حاضر ۴ مدل اصلی دارد که در ادامه، آن‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

داتسون GO

این خودرو در واقع بر اساس اولین مدل تاریخ داتسون که Dat-Go نام داشت و اوایل قرن بیستم عرضه شد، نام‌گذاری شده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، در حال حاضر در بازارهای هند، آفریقای جنوبی و اندونزی در دسترس است و نسخه استاندارد آن یک هاچ‌بک ۵ در است. این نسخه در ۴ سطح تجهیزاتی مختلف عرضه می‌شود که تمام آن‌ها از یک موتور ۱٫۲ لیتری و جعبه‌دنده ۵ سرعت بهره می‌برند.

جدیدترین نسخه این مدل GO+ نام دارد که در واقع یک خودروی MPV (خانوادگی)۵ در محسوب می‌شود و همانند نسخه استاندارد، در ۴ سطح تجهیزاتی متنوع در دسترس است. البته این نسخه نیز از لحاظ فنی، تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور ۱٫۲ لیتری ۶۷ اسب‌بخاری با گشتاور ۱۰۴ نیوتن‌متر مجهز است. داتسون گفته که هدف آن‌ها کاهش مصرف سوخت بوده و همین موضوع، دلیل قدرت نه چندان بالای پیشرانه این خودرو است.

البته قدرت پایین مدل GO تنها نقطه ضعف آن نیست بلکه خودرو از لحاظ ایمنی، یک افتضاح تمام‌عیار است! این خودرو از موسسه جهانی NCAP امتیاز صفر را دریافت کرد و مدیر این موسسه یعنی ماکس مازلی در نامه‌ای به کارلوس گوسن، مدیر رنونیسان، خواستار این شد که تا زمان بهبود ویژگی‌های ایمنی خودرو، مدل GO از بازارهایی که در آن حضور دارد جمع شود زیرا این خودرو هنگام آزمایش‌های ایمنی، کاملا از بین رفته بود! در حال حاضر تنها کاری که برای ایمنی این خودرو انجام شده، اضافه شدن کیسه‌های هوا برای راننده است.

با این وجود، مدل GO موفق شد در سال ۲۰۱۶، جایزه نه چندان معتبر Value For Money را از موسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند و البته از لحاظ فروش هم می‌توان آن را یک محصول کاملا موفق در بازارهای یادشده دانست.

نسخه عادی Go، پنج هزار و ۸۰ دلار و نسخه + آن، حدود شش هزار دلار در بازار هند قیمت دارد.

داتسون On-Do

نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک و On یک حرف اضافه است که کنار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می‌رساند. این خودرو که در واقع بر اساس مدل روسی لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپریل ۲۰۱۴ در بازار روسیه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را تولید می‌کرد، تولید انبوه آن را از جولای ۲۰۱۴ آغاز کرد.

مدل On-Do یک سدان کوچک ۴ در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم کالینا بهره می‌برد و نسبت به مدل گرانتا، کمی بزرگ‌تر است. محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید ۸۷ اسب‌بخار است. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته آپشن جعبه‌دنده ۴ سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است. از تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به صندلی‌های حرارتی در جلو و صفحه LCD لمسی چند‌رسانه‌ای اشاره کرد. این خودرو با نرخ فعلی روبل روسیه به دلار آمریکا، حدود شش هزار دلار قیمت دارد.

داتسون Mi-Do

این خودرو نیز یکی دیگر از مدل‌های مخصوص داتسون برای بازار روسیه است که بر اساس لادا کالینا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ تولید آن را بر عهده دارد. مدل دیفرانسیل‌جلوی mi-Do یک هاچ‌بک ۵ در است که به یک موتور ۱٫۶ لیتری مجهز شده است. دو نسخه ۸۲ و ۸۷ اسب‌بخاری از آن موجود است و مانند مدل پیشین مخصوص داتسون برای روسیه، از یک جعبه‌دنده استاندارد ۵ سرعت دستی و یک جعبه‌دنده ۴ سرعت اتوماتیک بهره می‌برد.

گشتاور این خودرو ۱۴۰ نیوتن‌متر است و صفر تا صد آن ۱۲٫۲ ثانیه طول می‌کشد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۳ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این خودرو از صندلی‌های حرارتی و صفحه ۷ اینچی لمسی بهره می‌برد. از ویژگی‌های ایمنی mi-Do می‌توان به کیسه‌ هوای راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شیشه‌های برقی، مه‌شکن عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و چرخ‌های آلیاژی از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. قیمت پایه این خودرو در بازار روسیه و پس از تبدیل ارز، به هشت هزار و ۱۳۳ دلار می‌رسد.

داتسون redi-Go

جدیدترین مدل داتسون، برای بازار هند در نظر گرفته شده است و یک هاچ‌بک ۵ در است. این خودرو ابتدا به صورت یک کانسپت در نمایشگاه هند ۲۰۱۴ معرفی و سپس از نسخه تولیدی آن در آپریل ۲۰۱۶ رونمایی شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره می‌برد که محصول مشترک رنو و نیسان است. از این پلتفرم در دیگر مدلی که به احتمالی قوی راهی ایران خواهد شد یعنی رنو کویید نیز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور۰٫۸ لیتری کویید بهره می‌برد و قدرت خروجی آن نیز با ۵۴ اسب‌بخار و گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبک‌تر، کوچک‌تر و همچنین ارزان‌تر از رنو کویید است. این خودرو همچنین فضای بار ۲۲۲ لیتری را ارائه می‌دهد. قیمت پایه این خودرو با نرخ فعلی روپی هند به دلار آمریکا، سه هزار و ۷۲۹ دلار است.

خودرونویس

وبگردی

روی خط خبر

  • پاسخ تلویحی علم‌الهدی به روحانی
  • مهاجرت از تهران، زنگ خطری برای مدیران
  • گلوله باران شدید عفرین از سوی نیروهای ترکیه
  • جابری انصاری به روسیه رفت/ رایزنی درباره کنگره گفتگوی ملی سوریه
  • کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه صدا و سیما در لایحه پیشنهادی دولت
  • کاهش خرید نفت هند از ایران سیاسی نیست/فقدان دیپلماسی درصادرات گاز
  • ربات ها به محل غرق شدن سانچی رسیده اند/ آتش کشتی را مچاله کرد
  • معادلات چندمجهولی آلودگی هوا/این گره‌های کور دندان می‌خواهد
  • روایت بازیگر زن معروف از بایکوت و آزار دیدن پس از یک بازی سیاسی
  • تخریب مسجد چند صدساله در مشهد برای رفع مزاحمت از یک مال!
  • “ام.اس” ناتوان کننده نیست/با “شاد زیستن” آن را کنترل کنید
  • باران کوثری، فوتبالیست شد /عکس
  • مهاجرت از تهران، زنگ خطری برای مدیران
  • اگر پیامبر بود خودش می‌رفت ببینید چرا کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند
  • اسراییل پس از گذشت ۶ ماه رسما از اردن عذرخواهی کرد
  • سفر تیلرسون به انگلیس، فرانسه و سوئیس با موضوع ایران
  • پارلمان عراق در تعیین زمان انتخابات شکست خورد/ العبادی: انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود
  • درخواست کمیته آمریکاییان یهودی از آلمان: سفیر ایران را اخراج کنید
  • مقاله موسویان در رویترز؛ شروط ترامپ ناقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای است
  • ترامپ باید به درمانگاه برده شود / نفوذی‌ها در مناصب مختلف مأموریت دارند مردم را ناراضی کنند / حجم اخبار منفی در فضای مجازی ناراحت‌کننده است / آمریکا در ۲ ماه اخیر در عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین، ایران، آفریقا و آمریکای لاتین شکست خورده
  • آتش‌نشان‌ها نه کف داشتند، نه بی‌سیم و نه آمار خودشان را؛ تنها آب داشتند و بس!
  • معاون وزیر کشور: ریشه‌ اعتراضات باید تحلیل شود/ صرف اشاره به عوامل خارجی کافی نیست
  • امیری: ۴۳ نماینده درباره وضعیت بازداشتی‌ها به ویژه خانم‌ها به رئیس‌جمهور نامه نوشتند
  • رسیدگی به طرح اصلاح قانون چک به کجا رسید؟
  • صادرات لبنیات ٣٠درصد افزایش یافت
  • واردات برنج از ابتدای بهمن آزاد شد
  • شرایط فروش اقساطی H30 کراس مدل ۹۶ اعلام شد
  • کشور را مى‌توانیم به صورت پایدار قابل زیست کنیم
  • تولید خودروی بنز در ایران از سال ۹۷
  • بهادری: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌«شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است/ نظر ممتنع نجفی نسبت به انجام تفحص شهرداری توسط مجلس