(تصاویر)”جنگ کرگدن‌ها”، برترین آلبوم حیات‌وحش 2017

    کد خبر :127458

هفته گذشته برندگان جایزه عکاسی حیات‌وحش سال معرفی شد و جایزه اول را مجموعه “جنگ کرگدن‌ها” درباره کرگدن‌هایی که برای شاخشان شکار می‌شود به دست آورد.

موزه حیات‌وحش لندن با سابقه 53 ساله جایزه امسال خود را از میان معرفی بیش از 50 هزار عکس از 92 کشور جهان انتخاب و آن را به “برنت استیرتون” اهدا کرد. عکس تکاندهنده او جسد یک کرگدن مرده که به‌دلیل شکار بی‌رویه در لیست حیوانات درخطر نابودی قرار دارد را به تصویر می کشد. کرگدنی که توسط قاچاقچیان کشته و شاخش کنده شده است.

گفته می شود بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از هزار کرگدن تنها با هدف استفاده از شاخ هایشان کشته می شوند. البته صحت این آمار به دلیل انجام شکارهای غیر قانونی کمی دشوار بوده و احتمالا آمار کرگدن های کشته شده از این بیشتر باشد و دلیل اصلی این کشتار بی رحمانه نیز وجود اعتقاد اشتباه برخی مردم مبنی بر سودمند بودن این ماده برای درمان بیماری هایی از قبیل سرطان و سنگ کلیه است که موجب رونق گرفتن تجارت غیر قانونی شاخ کرگدن شده است.

به گزارش فرارو،بیشترین خریداران و مشتریان این شاخ ها در کشور هایی از شرق آسیا همانند چین و ویتنام هستند که از این بخش های بدن کرگدن به عنوان دارو جهت درمان بیماریهای خاص استفاده می کنند. شاخ کرگدن متشکل از کراتین است که به صورت پودر برای درمان امراضی همچون سرطان در کشور های یادشده مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع در حالی است که از نظر علمی هیچ گونه خاصیت پزشکی و درمانی برای شاخ کرگدن تائید نشده و استفاده از این ماده بیشتر ریشه در فرهنگ خرافی مردم این مناطق دارد.

تجارت شاخ کرگدن در سال 1977 توسط کنوانسیون تجارت بین الملل جهت نجات حیوانات در معرض خطر انقراض، ممنوع اعلام شده است. طبق این پیمان بین المللی که از سال 1973 میلادی برای محافظت از حیات وحش شکل گرفته، شکار و کشتار حیوانات و تجارت حیوانات و گیاهان در خطر انقراض ممنوع خواهد بود.

با وجود ممنوعیت ها اما از سال 2008 میلادی تا کنون بیش از بیست هزار کرگدن که 80 در صد جمعیت کنونی آن ها را در منطقه یاد شده را شامل می شوند با هدف استفاده از شاخ آن ها کشته شده اند.

سر مایکل دیکسون رئیس موزه تاریخ طبیعی انگلستان، در مراسم معرفی عکس سال این موسسه ضمن تقدیر از استیرتون و مجموعه “جنگ کرگدن‌ها” که 5 سال از عمر خود را برای نشان دادن وضعیت رو به وخامت شکار کرگدن صرف کرده، گفت: عکس برنت توجه ما را به ضرورت حفاظت از سیاره‌مان که مشترکاً با دیگر گونه‌ها در آن زندگی می‌کنیم، جلب می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید