ابداع واکسن جدید برای ذات الریه

    کد خبر :127416

محققان آمریکایی واکسن جدیدی ابداع کرده اند و می گویند نه تنها 72 شکل باکتری ذات الریه به نام استرپتوکوک پنومونیه (S. pneumoniae) را هدف قرار می دهد بلکه می تواند اشکال آینده این بیماری را نیز پیش بینی کند.

به گزارش بازتاب از خبرگزاری یونایتدپرس، این واکسن جدید که در دانشگاه ‘بوفالو’ در آمریکا روی حیوانات آزمایشگاهی آزمایش شده، نسبت به 23نوع از شایع ترین اشکال باکتری مولد بیماری ذات الریه یک واکنش ایمنی ایجاد کرده است. این 23 شکل باکتری ذات الریه هم اکنون توسط واکسن های Prevnar 13 و Pneumovax 23 پوشش داده می شوند.
بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ذات الریه سالانه عامل مرگ حدود یک میلیون کودک زیر پنج سال در جهان است.
‘بلان پفییر’ استادیار مهندسی شیمی و بیولوژیکی در دانشگاه دانشکده مهندسی و علوم کاربردی بوفالو اعلام کرد که پیشرفت هایی در مبارزه با گسترش ذات الریه به ویژه در میان کودکان صورت گرفته است، اما اگر بخواهیم برای همیشه از این بیماری رهایی یابیم باید واکسن های هوشمندتر و باصرفه تری ابداع کنیم.
واکسن هایی مانند Prevnar 13 و Synflorix با اتصال به پلی ساکاریدهای منحصر به فرد در هر گونه باکتری ذات الریه از طریق یک پروتئین مشترک به نام CRM197 عمل می کنند و یک پیوند کووالانسی (یک نوع پیوند شیمیایی) را ایجاد می کنند. این پیوند کووالانسی باعث می شود که بدن بتواند باکتری را قبل ایجاد کلونی پیدا کرده و از بین ببرد.
اما روش ایجاد پیوندهای کوولانسی برای هر گونه باکتری S. pneumoniae برای دانشمندان پر هزینه و وقت گیر است. از دیگر تبعات منفی این نوع ایمنی سازی این است که این واکسن بدن را وادار می کند انواع باکتری مورد هدف را حتی درصورت عدم حمله به بدن ریشه کن کند.
چارلز جونز از دانشگاه بوفالو گفت: واکسن های متعارف به طور کامل باکتری ها را از بدن دفع می کنند اما اکنون می دانیم که باکتری ها و به معنی جامع تر میکروبیوم برای حفظ سلامتی مفید هستند.
به گفته این محقق، اما اکنون این توانایی را داریم که با استفاده از واکسن جدیدی که در حال ساخت ان هستیم، باکتری را تحت کنترل قرار داده و تنها در صورت خروج از کلونی برای ایجاد بیماری، به آن حمله کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید