مشاور اقتصادی دومای روسیه: ایران تنها کشوریست که می تواند نیازهای روسیه را تامین کند

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۶
    کد خبر :12723

مشاور اقتصادی دومای روسیه گفت که در شرایط کنونی روسیه، ایران می تواند به خوبی تامین کننده کالاهای مورد نیاز روس ها باشد.«رجب صفراف» عصر امروز(سه شنبه) در نشست مشترک با تولید و صادرکنندگان استان تهران که در سالن همایش های استانداری برگزار شد، افزود: اکنون روابط تجاری روسیه با کشورهای اتحادیه اروپا و غرب در سطح پایانی قرار دارد و این شرایط فرصت خوبی برای تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی است تا در زمینه هایی چون مواد غذایی و محصولات کشاورزی به بازار روسیه ورود کنند.
صفراف اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری روسیه با کشور آلمان در 4 سال پیش حدود 80 میلیارد دلار بود اما در سال گذشته این حجم به 10 میلیارد دلار کاهش یافته که نشان از کاهش حجم مبادلات ما با کشورهای اروپایی دارد.
وی همچنین مصوبه کنگره امریکا در باره منع یا کاهش واردات محصول از کارخانه های روسیه را عاملی دیگر در کاهش سطح تبادل تجاری این کشور با جهان غرب برشمرد و گفت: اکنون روسیه در زمینه مراودات تجاری با کشورهای اتحادیه اروپا، غرب، خاورمیانه و حتی کشورهای عربی دوست با مشکلاتی مواجه است و در چنین شرایطی ایران، یگانه کشوری است که می تواند نیازهای ما را تامین کند.
این مقام روس، ایران را کشوری بزرگ و با ظرفیت های اقتصادی فراوان توصیف کرد و جمهوری اسلامی را یک ابرقدرت برشمرد که نه تنها در منطقه و جهان اسلام بلکه در عرصه های اقتصاد جهانی و جامعه جهانی هم اثرگذار است.
مشاور دومای روسیه در عین حال از سطح پایین مراودات تجاری ایران و روسیه انتقاد کرد و گفت: در حالیکه کشور روسیه سالیانه 60 میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات کشاورزی وارد می کند اما سهم ایران در این باره بسیار کم است.
صفراف اظهار کرد: در سال گذشته (2016) حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه 962 میلیون دلار بوده که از این رقم 700 میلیون دلار صادرات روسیه به ایران و مابقی این رقم نیز صادرات ایران به روسیه بوده است که نشانه نامتوازن بودن تراز تجاری 2 کشور است.

* لزوم توسعه مناسبات اقتصادی ایران و روسیه همگام با مناسبات سیاسی 2 کشور
معاون اقتصادی استانداری تهران که میزبان این نشست با حضور جمعی از تولید و صادرکنندگان ونیز بازرگانان استان تهران بود، بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی ایران و روسیه متناسب با توسعه روابط سیاسی 2 کشور تاکید کرد.
«محمد امامی امین» هدف از برگزاری این نشست را توسعه روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور بخصوص استان تهران و روسیه عنوان کرد و گفت: ما با روسیه در زمینه مناسبات سیاسی و روابط منطقه ای سابقه ای طولانی داریم اما اشکال اساسی روابط 2 طرف این است که مناسبات صرفا یکجانبه و سیاسی بوده در حالیکه بر اساس توانمندی های اقلیمی و سایر ظرفیت های کشورمان و به خصوص استان تهران، امکان توسعه روابط اقتصادی به موازات روابط سیاسی بین طرفین وجود دارد.
به گفته این مسئول، تراز تجاری ایران و روسیه باید به سطح بسیار بالاتری نسبت به شرایط کنونی ارتقا یابد و دلیل ضعف سطح تبادل تجاری 2 طرف نیز عمدتا بخاطر مسائلی چون ناآشنایی تولیدکنددگان و سرمایه گزاران 2 کشور با ظرفیت های طرف مقابل بوده است.
امامی امین اظهار خوشبینی کرد که با نگاه ویژه ای که مسئولان روسی نسبت به افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران دارند، در آینده نزدیک شاهد توسعه این روابط باشیم.
در این نشست مدیران سازمان های صنعت،معدن و تجارت و نیز جهاد کشاورزی استان تهران گزارشی از وضع کنونی استان در حوزه توانمندی های صنعتی و کشاورزی و نیز ظرفیت های تولیدی این بخش ها ارائه کردند و آمادگی سازمان های متبوع خود را برای ارتقای مبادلات تجاری با کشور روسیه اعلام کردند.
«محمدرضا مس فروش» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این نشست هزینه های بالای حمل ونقل به روسیه، ظرفیت پایین رقابتی محصولات ایرانی نسبت به تولیدات مشابه خارجی در بازار روسیه، مشکل در انتقال پول، استانداردهای سختگیرانه غذایی میان 2 کشور، نبود سیستم حمل و نقل هوایی کالا میان 2 کشور، نبود شرکت های مدیریت صادرات و واردات، تعرفه های بالای صادراتی، مساله صدور ویزا برای تجار ایرانی وهزینه های بالای آن را از مهمترین موانع توسعه میان کشورهای ایران و روسیه عنوان کرد.
به گفته وی، در استان تهران 17 هزار و 452 واحد صنعتی با 510 هزار نفر شاغل وجود دارد و همچنین 25 درصد از صادرات غیرنفتی اظهار شده در مبادی گمرکی کشور نیز متعلق به این استان است.
مس فروش همچنین گفت: 800 نوع کالای تولیدی از استان تهران به حدود 120 کشور صادر می شود، ضمن اینکه این استان در صدور خدمات فنی و مهندسی رتبه نخست کشور را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید