معرفی «اردکانیان» و «غلامی» به مجلس برای تکمیل کابینه

    کد خبر :127156

حالا خبر می رسد که قرار است «حسن روحانی» طی نامه ای به مجلس، فردا یکشنبه «رضا اردکانیان» را برای تصدی وزارت نیرو و «منصور غلامی» را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» معرفی کند تا نمایندگان در خصوص این دو گزینه تصمیم نهایی را بگیرند و نسبت به تکمیل اعضای کابینه دوازدهم اقدام کنند.

سه شنبه هفته گذشته بود که تابناک در خبری نوشت که به نظر می رسد، تکلیف معرفی گزینه های وزارت نیرو و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص شده و رئیس جمهور قطعا تا آخر مهر ماه ـ که چند روزی تا انتهای آن بیشتر فرصت باقی نیست ـ چهره های مورد نظر خود – «رضا اردکانیان» برای تصدی وزارت نیرو و «منصور غلامی» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» را برای تصدی این وزارتخانه ها به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ گزینه هایی که یکی از آنها ناآشنا و دیگری چهره آشنایی معرفی شدند.

حالا خبر می رسد که قرار است «حسن روحانی» طی نامه ای به مجلس، فردا یکشنبه «رضا اردکانیان» را برای تصدی وزارت نیرو و «منصور غلامی» را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» معرفی کند تا نمایندگان در خصوص این دو گزینه تصمیم نهایی را بگیرند و نسبت به تکمیل اعضای کابینه دوازدهم اقدام کنند.
وزارت نیرو قربانی وزارت علوم

بنا بر شنیده ها، مدت زیادی بود که «حسن روحانی» گزینه مورد نظر خود برای وزارت نیرو را انتخاب کرده و برنامه هایی که او برای اداره این وزارتخانه ارائه کرده را مورد پذیرش قرار داده بود؛ اما چون رئیس جمهور درباره انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم به جمع بندی نهایی نرسیده بود، معرفی گزینه برای وزارت نیرو هم به تعویق افتاد تا دولت همزمان بتواند پیشنهادهای خود را برای این وزارتخانه ها به مجلس ارائه کند.

اما «رضا اردکانیان» نامی آشناست که همواره از او به عنوان یکی از گزینه های مورد نظر روحانی برای تصدی وزارت نیرو یاد شده است. او از سال 92 به عنوان گزینه مورد نظر رئیس جمهور برای این وزارتخانه مطرح بوده است؛ اما در دولت اول روحانی به دلیل مسئولیت بین المللی که او پذیرفته بود، نتوانست دولت را به عنوان وزیر همراهی کند.

جای تعجب بود که رئیس جمهور در ابتدای دولت دوازدهم با وجود اینکه نام اردکانیان به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی وزارت نیرو مطرح بود و او هم مشکلی برای همراهی دولت نداشت، در نهایت او را به عنوان گزینه اولیه مورد نظر دولت به مجلس معرفی نکرد و ترجیح داد «حبیب الله بی طرف» را به عنوان گزینه مورد نظرش برای این وزارتخانه معرفی کند.

البته حواشی پیرامون موضوع سدسازی ها در دوران وزارت بی طرف طی دولت اصلاحات به ویژه اقدامات او پیرامون سد گتوند که مشکلات زیادی را برای مناطق زاگرس نشین و خوزستانی ها ایجاد کرده و البته گرایش اصلاح طلبی بی طرف باعث شد که او مورد اقبال مجلس قرار نگیرد؛ هرچند نمایندگان اصلاح طلب مجلس هم خیلی میل و رغبتی به او نشان ندادند و در نهایت باعث عدم کسب رأی اعتماد بی طرف شدند.

مخالفت‌های احتمالی با اردکانیان

حالا پس از 4 سال شنیده شدن نام اردکانیان، رئیس جمهور تصمیم گرفته او را برای تصدی صندلی عالی وزارت نیرو به مجلس معرفی کند. گزینه مورد نظر روحانی برای وزارت نیرو در حوزه آب و محیط زیست فرد متخصصی است و تجربیات بسیاری در این زمینه ها دارد. به نظر می رسد که او مشکلی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس نداشته باشد. هرچند برخی نمایندگان اقدامات او در حوزه سدسازی ها و مدیریت منابع آبی کشور را در زمانی که معاون وزیر بوده، نادرست قلمداد می کنند و متعقدند که او نمی تواند در وزارت نیرو موفق عمل کند.

با همه این مسائل اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس نسبت به اردکانیان دید منفی ندارند و یک نکته حائز اهمیت در خصوص او اینکه با عینک سیاسی هم نسبت به عملکرد او نگریسته نمی شود. باید منتظر ماند و دید که اعضای خانه ملت در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در نهایت چه تصمیمی خواهند گرفت؛ آیا او بالاخره روانه ساختمان اتوبان نیایش خواهد شد یا مجلس تصمیم دیگری را اتخاذ می کند؟

با توجه به اینکه گزینه پیشنهادی وزارت علوم در شب معرفی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم از حضور در جمع گزینه های پیشنهادی منصرف شد؛ دولت از همان زمان تصمیم به معرفی سرپرست برای این وزارتخانه گرفت تا بتواند با فراغ بال نسبت به انتخاب و معرفی گزینه مورد نظرش برای وزارت علوم تصمیم گیری کند؛ تصمیمی که موانع زیادی بر سر راه آن وجود داشت و این موضوع از تاخیری که در انتخاب گزینه مورد نظر صورت گرفت، کاملا مشخص است.

قرار بر این شده پس از کش و قوس های فراوان رئیس جمهور فردا«منصور غلامی» رئیس و استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان را به عنوان گزینه مورد نظرش برای وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کند؛ گزینه ای که دارای گرایش های اصلاح طلبی و اعتدالی است و در دوران هشت ساله دولت اصلاحات و همچنین در دوران ریاست جمهوری «حسن روحانی» ریاست دانشگاه بوعلی را بر عهده داشته است.

مخالفت جالب اصلاح طلبان با غلامی

البته پس از مطرح شدن نام «غلامی» بر خلاف برخی چهره های اصولگرا، اصلاح طلبان اصلا واکنش مثبتی نسبت به معرفی او نشان ندادند. با وجود اینکه گزینه مورد نظر روحانی برای وزارت علوم دارای گرایش اصلاح طلبی خوانده می شود و عمده مسئولیت او هم در دوران اصلاحات و دوره ریاست جمهوری روحانی بوده است، مخالفت چهره های اصلاح طلب با گزینه مورد نظر جای تعجب داشت.

نقش واعظی در معرفی وزیر پیشنهادی علوم

بسیاری از اصلاح طلبان پس از مطرح شدن نام «غلامی» برای وزارت علوم این انتخاب رئیس جمهور را حاصل اعمال نفوذ «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کردند و این انتخاب را بر خلاف خواسته جریان اصلاحات از دولت «حسن روحانی» خواندند. بر همین اساس به مخالفت با وی پرداختند و در مصاحبه های خود عنوان می کردند که یکشنبه تنها گزینه وزارت نیرو معرفی خواهد شد.

این تلاش های چهره های جریان اصلاحات برای عدم معرفی «غلامی» اصلاح طلب برای وزارت نیرو جای سئوال داشت که چطور ممکن است با معرفی یک چهره اصلاح طلب برای وزارت نیرو مخالفت کنند؟ موضوعی که این مساله را به ذهن متبادر می کند که گویا آنها گزینه های اصلاح طلب دیگری را مورد نظر داشته اند که خواستار معرفی آنها هستند، اما تصمیم گیرنده نهایی در خصوص معرفی وزیران پیشنهادی رئیس جمهور است.

مخالفت با غلامی از واقعیت تا تاکتیک سیاسی!

برخی تحلیل گران هم این رویکرد اصلاح طلبان را بیشتر یک تاکتیک برای کاهش میزان مخالفت ها با «غلامی» بر می شمارند و بر این عقیده هستند که انها برای جلوگیری از عدم کسب رأی اعتماد از سوی گزینه اصلاح طلب پیشنهادی وزارت علوم چنین رویه ای را در پیش گرفته اند. گواه این مساله هم جلسه اخیر اصلاح طلبان در روز پنج شنبه با «منصور غلامی» گزینه پیشنهادی وزارت علوم و مصاحبه او در خصوص گرایش سیاسی اش و همچنین رویکردی که در صورت رسیدن به مقام وزارت در پیش خواهد گرفت، است.

آنطور که در خبرها آمده «منصورغلامی» گزینه احتمالی وزارت علوم پایان هفته گذشته در دفتر «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید با« محمود صادقی و فاطمه سعیدی» اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و «جلال میرزایی» عضو فراکسیون امید جلسه 2 ساعته ای را برگزار کرده اند؛ جلسه که در حصور عارف برگزار و درباره برنامه های وزیر پیشنهادی و شائبه ها و سوالاتی که درباره او مطرح شده است، رایزنی و گفت وگو صورت گرفته است.

آنچه از خروجی این جلسه مطرح شده این است که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم یک چهره دانشگاهی با تجربه است که فعالیت سیاسی هم داشته است. از آنجایی که وزارت علوم یک پست سیاسی است و کسی که در راس این وزارتخانه قرار می گیرد، باید الفبای سیاست را بداند. غلامی هم فرد دانشگاهی و با تجریه‌ای است که هم فضای سیاسی و خط و ربط‌های سیاسی را می داند و هم کاربلد است. او چهره ای است که با وجود اصلاح طلب بودن با مخالفت اصولگرایان مجلس مواجه نشده و گویا از بین گزینه های اصلاح طلب و روسای دانشگاه‌های مختلف انتخاب شده است.»

غلامی: اصلاح طلبم و راه فرجی دانا را ادامه می‌دهم

البته گزینه پیشنهادی وزارت علوم در گفت و گویی خود را یک چهره اصلاح طلب معرفی کرده که راه «رضا فرجی دانا» در وزارت علوم را ادامه خواهد داد. او در مورد گرایش سیاسی اش گفته که «من از بنيانگذاران انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در سال ٦٦ هستم و بيش از ١٦ سال مسوول انجمن اسلامي مدرسين در حوزه همدان بودم. در دولت اصلاحات رييس دانشگاه بودم و عملكردم مشخص است. در دولت نهم و دهم مسوولتي نداشتم و در دولت يازدهم با اصرار آقاي دكتر فرجي دانا رياست دانشگاه را پذيرفتم.»

«منصور غلامی» در مورد برنامه اش برای وزارت علوم نیز عنوان کرده که «تلاش من اين است يك فضاي امن، با نشاط و پويا براي فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي دانشجويان در چارچوب قوانين و مقررات حاكم بر فضاي دانشگاهي فراهم شود. در برنامه به اين موضوعات تاكيد داريم. همچنين به نگاه جامع و والايي كه مقام معظم رهبري در مورد گفتمان و آزادانديشي دارند، توجه كرده و تلاش مي‌كنيم كه آن را تامين كنيم. آقاي فرجي دانا بر اساس همان سوابق قبلي ما را به دردسر انداخت و درست يك هفته بعد از اينكه من آمدم، رفت. قطعا من راه فرجي دانا را ادامه مي‌دهم.»

معرفی وزیران پیشنهادی نیرو و علوم

در ادامه این گزارش، به سوابق «رضا اردکانیان» و «منصور غلامی» گزینه های دولت برای وزارتخانه های نیرو و علوم اشاره می شود.

رضا اردکانیان 59 ساله، متولد یزد و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف است. از او به عنوان متخصص بین‌المللی مدیریت منابع آب و محیط زیست یاد می شود که نشان می دهد در زمینه مدیریت آب و محیط زیست می تواند به شرایط نامساعد کشور کمک شایانی بکند. اردکانیان به عنوان مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل در زمینه مدیریت به هم پیوسته منابع زیست‌محیطی (آب، خاک و پسماند) تحت نام UNU-FLORES و نیز استاد تمام منتخب دانشگاه فنی درسدن آلمان مشغول به فعالیت است.

وی هم چنین هماهنگ کننده کارگروه برنامه‌ریزی و سازماندهی دهه جدید بین‌المللی آب (۲۰۱۸–۲۰۲۸)، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌باشد. او دارای مدرک دکترا در زمینه مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا (۱۳۷۶) است.

سوابق و فعالیت ها

مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل UNU-FLORES در زمینه مدیریت بهم پیوسته منابع زیست‌محیطی آب، خاک و پسماند (۱۳۹۱-اکنون)

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۷۸-اکنون) و راهنمایی ۱۵رساله دکتری و کارشناسی ارشد

استاد تمام (منتخب) دانشگاه فنیّ درسدن آلمان، دانشکده علوم محیط زیست

هییت امنا دانشگاه صنعتی شریف

استاد مدعو دانشگاه بن آلمان، دانشکده کشاورزی

مدیر مؤسس مجله تحقیقات منابع آب ایران

عضو هیئت تحریریه ژورنال بین‌المللی برق آبی‌ها

هیئت امنا دانشگاه صنعت آب برق – شهید عباسپور

رئیس انجمن علوم و مهندسی منابع آب ایران

هماهنگ کننده کارگروه برنامه‌ریزی و سازماندهی دهه جدید بین‌المللی آب، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد

عضویت کمیته علمی WMO در برنامه پژوهش تغییر اقلیم

عضویت شورای حکام مؤسسه آموزشی آب یونسکو UNESCO-IHE، دلفت-هلند

عضویت شورای بین‌الدول UNESCO-IHP، پاریس-فرانسه

معاون هییت رئیسه UNESCO-IHP، پاریس- فرانسه

رئیس کمیته ملی آبیاری و زهکشی در ایران

عضویت هیئت مدیره IHA، انجمن بین‌المللی برق آبی‌ها

مدیر مؤسس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران- RCUWMبا مشارکت یازده کشور درسطح وزرای آب و محیط زیست و سازمان‌های بین‌المللی

مشارکت در تأسیس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی هیدرولیکی تحت پوشش یونسکو در یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو

قائم مقام وزارت نیرو

معاون امور آب وزارت نیرو

در دوره دوم فعالیت در وزارت نیرو، وی همچنین به عنوان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران فعالیت کرده ‌است.

«منصور غلامی» 64 ساله، متولد همدان و استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا است. او ریاست این دانشگاه را در دولت‌های هفتم و هشتم (به ریاست سیّد محمّد خاتمی) و دولت‌های یازدهم و دوازدهم (به ریاست حسن روحانی) بر عهده داشته‌است. غلامی تحصیلات خود را در استرالیا به پایان رسانده و دارای مدرک دکترای علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیا است.

وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت. غلامی در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌دار بود. او در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکترای رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت.

سوابق و فعالیت ها

عضو جهاد سازندگی همدان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و مسئول اردوگاه روستایی

سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷

معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰

معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶

رئیس دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳

رئیس مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه۱۳۹۰–۱۳۹۳

دبیر هیأت امنای دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه‌های منطقة غرب کشور از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۳ و از ۱۳۹۳ تاکنون

رئیس هیئت ممیزه دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۷۶ لغایت ۱۳۸۴ و از ۱۳۹۳ تا کنون

مدیر مسئول مجله پژوهش کشاورزی و سر دبیر مجله تا ۱۳۹۳

عضو هیأت امنای دانشگاه کردستان

عضو هیأت امنای پارک علم و فناوری همدان

عضو هیأت امنای دانشگاه لرستان

رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه لرستان

عضو هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی نور دانش

عضو هیأت ممیزه دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۹۳ تا کنون

رئیس دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۹۳ تا کنون

راه اندازی و عضویت در بخش امور فرهنگی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹

عضویت و همکاری در جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشکاه‌های کشور از ابتدای تأسیس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آدلاید استرالیا در دوره تحصیل دکترا

عضویت در شوراها و کارگروه‌های مختلف در دانشگاه بوعلی سینا و استان همدان در دوره‌های متوالی مسئولیت‌های اجرایی.

منصور غلامی دارای بیش از سی عنوان مقاله چاپ شده در مجلات خارجی و بیش از سی عنوان مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و همچنین بیش از بیست عنوان مقاله ارائه شده در کنفرانس‌های داخلی و دارای چهار عنوان ترجمه و تألیف کتاب است. وی در کارنامه علمی خود بررسی و همکاری در ۱۷ طرح پژوهشی را نیز دارد و استاد مشاور و راهنمای بیش از چهل پایان‌نامه دکترا بوده‌ است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید