دستاورد جدید محققان روسی-هندی؛

نابودی سلول های سرطانی با استفاده از نانو ذرات طلا

    کد خبر :126883

محققان توانستند با ساخت نانوذرات طلا شبیه به ستاره، سلول های سرطانی را نابود کنند.
به گزارش مهر، محققان روسی و هندی توانستند با تولید نانوذرات ستاره ای شکل طلا سلول های سرطانی را نابود کنند. این ذرات غیرسمی و ارزان امکان تشخیص سرطان در مرحله اولیه را نیز فراهم می سازند.

دولال سناپاتی، عضو تیم تحقیق از موسسه فیزیک هسته ای ساها کلکته، در این باره می گوید: «تمرکز تحقیق ما فرمول بندی نانوساختارهای خوش خیم مناسب با اهداف پزشکی بود.»

به نظر می رسد این نانوذرات ستاره ای شکل موثرترین روش PTT (فوتوترمال درمانی) باشند که از اشعه نور برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، از جمله سرطان، استفاده می کند.

در این فرآیند، نانوذرات متصل شده به تومورها موجب ایجاد گرما در واکنش به نور لیزر استفاده شده به شکل بیرونی می شوند. این روش به عنوان یک شیوه مستقل برای درمان سرطان به خوبی به اثبات رسیده است.

به گفته محققان، زمانیکه نانوذرات به منطقه تحت تاثیر تومور می رسند، آن منطقه از طریق پالس لیزر نابود می شود. نانوذرات نور را جذب کرده و همانند لنز بر آن تمرکز می کنند، و آن را مستقیم به سوی لبه تیز ستاره هدایت می کنند.

سپس این نور به گرما تبدیل می شود (با درجه حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ درجه سانتیگراد) که بر نوک ستاره متمرکز می شود. جریان گرمای ایجادشده غشاء سلول سرطانی را شکافته و آن را نابود می کند و در عین حال به سلول های سالم هم آسیبی نمی رساند.

به گفته محققان دانشگاه ملی علوم و تکنولوژی مسکو، این نانوذرات طلا در محلول اب ویتامین C ساخته شده و در نتیجه ارزان و غیرسمی خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید