با اشتباهات زندگی‌مان چگونه مواجه شویم؟

    کد خبر :126785

هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. و در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان می‌تواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد. نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای رویارویی با آن آماده کنید. در این مورد با طرف مقابل خود صحبت کنید و از اشتباهی که صورت گرفته است، عذر خواهی کنید. سپس موقعیت را ترک کنید تا کمی اوضاع آرام شود.

تشخیص اشتباه

شما باید خودتان را برای انواع سرزنش‌ها آماده کنید. از میزان اشتباهی که از شما سر زده است با خبر شوید و یک آمار درستی از این اشتباه به دست آورید. در این مورد باید مسئولیت‌پذیر باشید. هر کس ممکن است، اشتباه کند. در بیشتر موارد اشتباه کردن بخشی از زندگی ما انسان‌ها است. توجه داشته باشید، پذیرفتن کار اشتباه از طرف شما نشانه ضعف و یا ناتوانی شما در انجام امورات محوله نیست. به یاد داشته باشید برای انجام ندادن و یا اشتباه انجام دادن کار خود توجیه نتراشید. پذیرفتن اشتباه در بیشتر مواقع بهتر از توجیه آوردن برای اشتباه است.

خودتان را سرزنش نکنید

هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته‌اید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید. به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بشود.

پذیرش اشتباه شجاعت می‌خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی‌آید. شاید همین پذیرفتن اشتباه باعث شود دقت‌تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده، بالا ببرید. شما می‌توانید از اشتباهتان، درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید. به عنوان مثال، اگر پروژه‌ای در زمان معین به پایان نرسید و شما هم از پرسنل این پروژه باشید، شما می‌توانید کم کاری هایی که از خودتان سر زده را لحاظ کنید، به فکر محکوم کردن دیگران نباشید، حتی اگر آنها بخشی از این مشکل به وجود آموده باشند.

کار را به بعد موکول نکنید

سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید. در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مشکلات اضافه نشود. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینه‌تر خواهد بود اما اگر مشکلات و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید. شما با یک اقدام فوری می‌توانید از بروز انواع مشکلات پیشگیری کنید.

نگذارید یک اشتباه باعث شود تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی است. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده است، جوابگو باشید. هر چقدر مشکلات به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود. با این تفاسیر پذیرش اشتباه و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما است. البته ممکن است، اشتباهی که از شما سر زده، آن چنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می‌توانید بدون آنکه به مجموعه کاری خود ضرر بزنید، مشکل را برطرف کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می‌زند، باخبر سازید.

اعتراف کنید که اشتباه کرده‌اید

پذیرش اشتباهی که انجام داده‌اید، نشانه آن است که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور کرده و دچار اشکال هستید. پذیرش چنین امری گرچه دشوار است اما نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری شما را نشان می‌دهد. چرا که هر شخصی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد.

عذر خواهی کردن

وقتی کاملا مشخص شد که مشکل پیش آمده، حاصل از اشتباه شما است. عذرخواهی کنید و از مشکلی که پیش آمده، ابراز تاسف کنید. اشتباهی که از شما سر زده است، را قبول کنید تا بتوانید بیشتر و با خیال راحتری پی رفع مشکل باشید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:«من متاسفم که پروژه را خراب کرده‌ام. این تقصیر من است و مسئولیت همه چیز را درمورد اشتباهی که صورت داده‌ام می‌پذیرم».

احساسات شخص مقابل را درک کنید

وقتی که اعتراف می‌کنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه کرده‌اید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت شود. در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می‌کنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان می‌توانم برای جبران این اشتباه، تلاش کنم. چنین حرف‌هایی باعث می‌شود، شخص مقابل کمی آرام شود. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.

پیشنهاد یک راه حل

وقتی شما به اشتباه خود اعتراف می‌کنید، این بدان معنی است که به فکر جبران اشتباه خود هستید. اکثر افرادی که از قبول اشتباه خود شانه خالی می‌کنند، به این دلیل است که از عواقب بعد از اشتباه خود می‌ترسند.

اعتراف به اشتباه شهامت می‌خواهد و نشان می‌دهد که شما مایل به تغییر هستید و می‌توان به شما اعتماد کرد. اعتراف به اشتباه برای اجرای عدالت کمک فراوانی می‌کند. اکثر افراد شخصی را که اشتباه نه چندان بزرگی را مرتکب شده، پس از ابراز پشیمانی و ندامت به راحتی می‌بخشند. شما با گفتن اینکه بعد از این اشتباه جبران خواهید کرد و شخص متفاوتی خواهید بود، می‌توانید تاثیر بسیار زیادی روی کار فرمای خود داشته باشید. به شرط آنکه از این جمله به دفعات پس ازهر اشتباهی استفاده نکنید.

پذیرش پیامدها

پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن است ترسناک باشد. به خصوص اگر از عواقب آن با خبر باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با شجاعت تمام با چنین مشکلی برخورد کنید. این شرایط ممکن است، برای هر شخصی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه این کار را از قبل داشته‌اید. سعی کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید. برخی از اشتباهات ممکن است به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگیتن‌تری را تجربه کنید.

اما دلیل نمی‌شود که یک عمر به خاطر یک اشتباه از خود و دیگران فراری باشید. شاید وجود یکسری واکنش‌ها باعث شود، مسیر زندگی‌تان تغییر کند اما فرار کردن از اشتباهی که از شما سر زده، نمی‌تواند ایده خوبی باشد.

واقع بین باشید

شاید فرصت برای جبران اشتباهی که از شما سر زده، کم باشد. کمی واقع بین باشید و نگذارید که اشتباه شما باعث بروز انواع مشکلات جدیدتری شود. مدیریت بر روی زمان و رفتارتان می‌تواند به کمک‌تان بیاید. مشورت گرفتن از افراد دانا و با تجربه بی‌شک به سودتان خواهد بود. در هر محیطی که زندگی می‌کنید با افراد باتجربه و دانا در تعامل باشید. وجود این گونه افراد می‌تواند، پشتوانه بسیار خوبی برای مجموعه کاری باشد.

عجله نکنید

دیده شده است، افرادی که دچار اشتباه می‌شوند، به خاطر استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگ‌تری می‌شوند. از این رو وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامش‌تان حفظ شد، اقدامات مقتضی را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است در صورت بروز اشتباه عجله کنید و همین عجله کردن در پاره‌ای از اوقات کار را خراب‌تر کرده و مجموعه کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.

مراقب تجربه‌های تازه باشید

سعی کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده می‌شود، با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. شاید شما به فکر ابداع و یا آزمایش جدید در عملکرد کاری خود باشید. قبل از انجام چنین گزینه‌هایی با همکاران خود صحبت کنید. شاید چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی است که شما فکر می‌کنید، کارتان درست است. سعی کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده، انجام دهید.

در پشت این درخواست‌ها و راهنمایی‌ها سال‌ها تجربه وجود دارد. تصور اینکه کاری که از شما خواسته شده، نتیجه سال‌ها تفکر افراد با تجربه است، شاید به شما کمک کند، هر کاری را خودسرانه آزمایش نکنید. سعی کنید برای اینکه کار خود را بدون نقص انجام دهید و مرتکب اشتباه نشوید، از تجربه همکاران خود بهره ببرید. توجه داشته باشید، ندانستن خیلی بدتر از نپرسیدن است.

تجربه گرفتن از اشتباه

وقتی اشتباهی از شما سر زد، به طور مداوم خود را سرزنش نکنید. این کار ممکن است باعث سرخوردگی شما شود. یادتان نرود اشتباهات نیز بخشی از زندگی هستند، به شرط آنکه یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. به آینده روشن امیدوار باشید و با قوت و دقت بیشتر به کار خود مشغول باشید. یادتان نرود هیچ کس کامل نیست. سعی نکنید با یک حالت شرم‌ساری زندگی کنید. مهم این است که از اشتباه خود تجربه حاصل کنید و با توجه به تجربه‌ای که آموخته‌اید، در تمامی مسیرهای زندگی، دقت خود را بالاتر ببرید تا دیگر دچار اشتباه نشوید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید