تابلوی «رنوار» ترامپ تقلبی است

    کد خبر :126686

موزه شیکاگو اعلام کرده نقاشی «رنوار»ی که در برج «دونالد ترامپ» نصب است، اصل نیست.

به گزارش ایسنا، «بی.بی.سی» نوشت: «تیم اوبراین» زندگینامه‌نویس «دونالد ترامپ» ـ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ـ گفته که او ادعا دارد نقاشی امپرسیونیسیتی‌اش اصل و از کارهای «پیر ـ آگوست رونوار» است.

این در حالی است که موسسه هنری «شیکاگو» اعلام کرده تابلوی «دو خواهر» طی ۸۰ ساله گذشته در گالری این موزه نگهداری می‌شده است و مسلما نقاشی «ترامپ» اصل نیست.

این تابلو در سال ۱۹۳۳ به موزه «شیکاگو» هدیه شده است. مالک این اثر آن را به قیمت ۱۰۰ هزار دلار از یک حراجی خریداری کرده بود. صاحب قبلی هم که دلالی هنری بوده، آن را در سال ۱۸۸۱ مستقیما از «رنوار» ـ نقاش برجسته فرانسوی ـ خریده است.

نویسنده کتاب زندگینامه «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای که اخیرا با «ونیتی فر» داشته، گفته که رئیس جمهور آمریکا ادعا دارد نقاشی «رنوار»ش اصل است. «اوبراین» تعریف کرده زمانی که در حال نگارش کتاب «هنر دونالد بودن» بودم، در سفری که با جت شخصی «ترامپ» داشتم، در تراس خانه چشمم به این تابلو خورد و از او سوال کردم. او در جواب من گفت: می‌دانی، این یکی از کارهای اصل «رنوار» است.

«اوبراین» گفت که او روز بعد هم این ادعا را تکرار کرد و من به او گفتم: من در شیکاگو بزرگ شده‌ام، اسم این اثر رنوار «دو خواهر» است و روی دیوار موسسه هنری شیکاگو آویزان است. این تابلو اصل نیست.

این نویسنده در ادامه گفت که نقاشی «دو خواهر» تقلبی بعدها به برج «ترامپ» منتقل شد و در اولین مصاحبه او پس از پیروزی در انتخابات، می‌شد آن را در پس‌زمینه تصویر دید.

چندی پیش «دونالد ترامپ» از «اوبراین» به خاطر این که او میزان ثروتش را تنها ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرده بود، شکایت کرد و درخواست غرامتی پنج میلیارد دلاری داد. اما سرانجام دادگاه به نفع «اوبراین» رای داد.

«پیر ـ آگوست رنوار» (۲۵ فوریه ۱۸۴۱ – ۳ دسامبر ۱۹۱۹) نقاشی فرانسوی بود که در لیموژ فرانسه به دنیا آمد و از جوانی نقاشی را آغاز کرد. او بعدها به پاریس آمد و در آن‌جا یک گالری دایر کرد و به ترسیم صورت اشخاص مشغول شد. حیات هنری او نخست تحت تاثیر هنر چینی بود. «رنوار» سپس به سبک نقاشانی همچون «سیسیلی» و «کلود مونه» که از بنیانگذاران مکتب امپرسیونیسم در نقاشی بودند، پیوست. این نقاشان درآثار خود سوژه‌های طبیعی و فضای آزاد را با نور و رنگ طبیعی انتخاب می‌کردند. آثار «رنوار» به آثار تابستانی معروف است و از شفافیت و نور و سایه‌روشن‌های روزهای تابستان برخوردار است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید