اظهارنظر یک خالق عروسکی درباره مشاغل خانگی تئاتر

    کد خبر :126672

عادل بزدوده با اشاره به تعریف زیرشاخه‌هایی از تئاتر به عنوان شغل گفت: این یک اتفاق خوب است اما اگر قرار باشد در همین سطح نگه داشته شود با آن مخالف خواهم بود و باید خانه تئاتر پیگیری‌هایی را برای مطالبات ما در این‌باره انجام دهد.

این عروسک‌ساز و کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تسهیلاتی که در سامانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ارائه شده و بر این اساس زیرشاخه‌هایی در حوزه هنرهای نمایشی به عنوان شغل تعریف و مشخص شده‌اند، بیان کرد: این مسئله معضل چند ساله ما بوده که آیا حرفه ما جزو حِرَف اجتماعی محسوب می‌شود یا خیر؟ و اگر این اتفاق الان به نتیجه رسیده از چه جهاتی خوب است اما باید بررسی‌هایی باز هم صورت گیرد، چون به هر حال در کنج خانه، همه کار می‌شود کرد و شاید حتی رئیس دولت هم بتواند در خانه بنشیند و دولت را از همان جا هدایت کند، اما نکته اینجاست که باید شرایط و فضایی برای کار فراهم باشد.

او با اشاره به اینکه سال‌هاست به عنوان طراح و سازنده عروسک در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت کرده است، یادآور شد: من نمی‌توانم عروسک بسازم بدون آنکه شرایطی برای کار فراهم باشد. درواقع باید کانون پرورش فکری، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های مربوط فضای حرفه‌ای لازم برای کار را ایجاد کنند.

بزدوده افزود: شاید الان کار ما به عنوان یک شغل حرفه‌ای تعریف شده باشد، اما نگاه کلان به عرصه هنر در همین طراحی و ساخت و سازها نیاز به یک سنجش دارد و این چیزی است که انجمن ما باید مطالبه کند و این مسئله می‌تواند با نگاهی کلان از سوی خانه تئاتر به عنوان یک نهاد صنفی پیگیری شود.

سازنده عروسک‌های مجموعه‌هایی همچون «قصه‌های تابهتا»، «شهر موش‌ها»، «خونه مادر بزرگه»، «الو الو من جوجوام» و «گلنار» ادامه داد: بنابراین تعریف زیرشاخه‌هایی از تئاتر و هنر را به عنوان شغل یا مشاغل خانگی به فال نیک می‌گیرم چرا که پیش و پس از انقلاب همواره فعالیت‌هایی داشته‌ام و خالق شخصیت‌های عروسکی متعددی بوده‌ام، اما هیچ حق کپی‌رایتی برای من وجود نداشته و دیگران میلیاردها تومان پول بابت آن به دست آوردند. در حالی که من، عادل بزدوده، خالق آن‌ها بوده‌ام.

این هنرمند همچنین خاطر نشان کرد: اینکه شرایط به جایی رسیده که کار ما به عنوان شغل تعریف شده در جای خود اتفاق مثبتی است اما اگر قرار است اقدامی برای حمایت انجام شود باید سقف بودجه و سطح آن مشخص باشد که به هر کس بنا به سطح کاری خود چطور پرداخت صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه خدمات و تسهیلاتی از مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف حمایت می‌کند که این مشاغل در تئاتر هم به طور جداگانه تعریف شده‌اند.

پیگیری برای ثبت این مشاغل، تحت قانونی مصوب در سال 89 انجام شد و پس از آن آیین‌نامه‌های لازم به تصویب رسیدند و اقداماتی هم در اداره کل هنرهای نمایشی آغاز شد.

در حال حاضر هنرمندان تئاتر که کارشان در این بخش تعریف می‌شود می‌توانند با مراجعه به سامانه «حمایت از مشاغل خانگی» ثبت نام کنند تا در صورت نیاز از تسهیلات آن بهره‌بردای کنند.

براین اساس، نمایشنامه نویسی، ترجمه (کتاب و مقاله)، طراحی و ساخت ابزار و ادوات تعزیه، طراحی و دوخت انواع لباس نمایشی، تهیه و ساخت انواع ملزومات گریم، ساخت آکسسوار – ابزار- یراق و تزیینات صحنه، ساخت ماکت صحنه، آهنگساری تئاتر، نقد و یادداشت‌ نویسی تئاتر، تجارت الکترونیک در هنرهای نمایشی، طراحی و ساخت عروسک نمایشی، طراحی و ساخت ماسک نمایشی و تزیینی از جمله مشاغل تعریف شده در حوزه تئاتر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید