کسانی که تراز تجاری کشور را منفی کردند به ما می‌گویند واردات‌چی/ حیا چیز خوبی است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۷
    کد خبر :12665

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ در چند سال گذشته با تمام محدودیت‌هایی که در خط مقدم جهاد کشاورزی وجود داشت توانستیم اقداماتی را انجام دهیم.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی بیان کرد: برخی افراد در ستادهای انتخاباتی اطلاعات نادرستی را به مردم القا می‌کنند اما آمار و اطلاعاتی که گمرک اعلام می‌کند خود گواه این است که دولت چه کرده است.

 

او افزود: با تمام محدودیت‌هایی که در خط مقدم جهاد کشاورزی وجود داشت اقدامات مناسبی  را انجام داده‌ایم چرا که دغدغه امام راحل بعد از انقلاب این بود که بخش کشاورزی رشد کند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت:‌ در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی توانستیم در تولید گندم خودکفا شویم در سال گذشته نیز به لطف خداوند در تولید گندم خودکفا شدیم تا جایی که سال گذشته ذخیره شب عید گندم به 8.5 میلیون تن رسید که همین امر موجب شد به دنبال صادرات مازاد تولید گندم باشیم و اقداماتی را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

او افزود: برخی ما را واردات چی می‌نامند و می‌گویند واردات از تولید سبقت گرفته است باید به این افراد بگوییم که در سال 92 تزار تجاری کشور منفی 8.1 میلیارد دلار بوده است که در سال 95 به مثبت 3.09 رسیده است یعنی بیش از 5 میلیارد دلار تولید جایگزین واردات شده است. این لقب را باید به کسانی بدهند که با آمارسازی کلاه سر مردم گذاشتند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: خون دل‌های زیادی خورده شد تا پولی که به جیب واردکننده می‌رفت در جیب کشاورز بماند. به طوری که درآمد گندم کار 3.5 برابر سال 92 شده است. حالا ما شدیم 4 درصدی.

او افزود: انگشت نشانه را به سمت بزرگان ما می‌گیرند و سراغ کسانی می‌روند که جای تعجب دارد. کسانی در این دولت وزیر هستند که به دلیل تخصص و مهارتی که داشتند هیچ گاه به وزیر شدن فکر نمی‌کردند باید این مسئله را مورد توجه داشت که این افراد چگونه خدمت می‌دهند و توسط برخی ستادها با آمارهای غلط تخریب می‌شوند. شاید عقده حقارت و حسادت باعث این مسئله شده است. مدیریت و توانمندی وزیر نفت را نگاه کنید چرا با اتهامات ناروا می‌خواهند به کارآمدی او ضربه بزنند.

او افزود: شاهد این بودیم که رئیس جمهور در رابطه با اقتصاد، بیکاری، اشتغال و ضرورت‌های توسعه کشور حمایت‌های لازم را داشته است و فشارهای مضاعفی را متحمل شده است این رفتارها مزد این ت لاش‌ها نیست باید از آنها پرسید چرا تخریب می‌کنند ما ادعایی نداریم اما شما عملکرد دولت یازدهم را با دولت سابق مقایسه کنید و متوجه می‌شوید که چه اتفاقی در این دولت افتاده است و در مسائل بین المللی چه موفقیت‌هایی حاصل شده است. در دولت قبل پروسه واردات گندم به این صورت بود که زمانی که گندم به بندر می‌رسید با قایق به محموله نزدیک می‌شدند تا از آن نمونه بگیرند و قبل از اینکه زمان هدر برود نظارت‌های پزشکی انجام شود تا گندم هر چه سریعتر به آرد تبدیل شود چرا که در آن زمان 17 استان به اندازه 7 روز ذخیره داشتند این در حالی است که اگر موجودی زیر سه ماه باشد یعنی شرایط کشور بحرانی است حال به خودکفایی در گندم رسیدیم و همین آمار نشان دهنده کفایت و اصرار بر دولت و حمایت از کشاورزان است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از مهرماه 84 که دولت احمدی‌نژاد مستقر شد تا اردیبهشت 85 در عرض 6 ماه 5 بار جلساتی برگزار شد تا تعرفه واردات شکر کاهش یابد و در نهایت تعرفه شکر به صفر رسید. یعنی شکر که در سال 83 ، 303 هزار تن و در سال 82 ، 316 هزار تن تولید می‌شد به جایی رسید که در سال 85 ، 2 میلیون و 537 هزار تن وارد کشور شد یعنی تولید چغندر از یک میلیون و 200 هزار تن به 500 هزار تن رسید این در حالی است که در سال 94 یک میلیون و 500 هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد و این رقم در سال گذشته به 1 میلیون و 600 هزار تن رسید. حالا دولت یازدهم واردات‌چی شده است.

او افزود: اگر زمان این را داشتیم که کارخانه‌ها را تجهیز کنیم حتی نیاز نداشتیم که یک کیلوشکر وارد کشور کنیم. افرادی می‌خواهند برای رسیدن به قدرت دست به تخریب بزنند.

وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به شهادت حضرت علی(ع) بیان داشت: مظلوم‌ترین شخص تاریخ اسلام امام علی بود. وقتی شهید شد و در مسجد ضربه خورد عده‌ای گفتند مگر علی نماز می‌خواند؟ در این برهه زمانی باید مراقب باشیم تا کسانی به دلیل رسیدن قدرت از هر حربه‌ای استفاده نکنند. در دولت آقای خاتمی به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و به ایشان عرض کردیم سعی می‌کنیم در تولید گندم خودکفا شویم. آنچه که انجام شد را بیان کردیم و با استفاده از ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی به اهدافی که تعیین کرده بودیم نیز رسیده‌ایم. نمی‌خواهم بگویم در چه وضعیتی دولت را تحویل گرفتیم چرا که آمار و ارقام خود گواه بر وضعیت آن زمان در حال حاضر است. به سخنرانی رئیس جمهور توجه کنید هیچ گاه در سخنرانی‌های او مسئله کشاورزان همرنگ نبوده است دولت در سال ها 94 و 95 سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است اما با این حال از بخش کشاورزی حمایت شده است. عده‌ای به برخی ستادها رفته‌اند واطلاعات غلط را ارائه می‌دهند. باید در برابر آمار و ارقام ساخته شده ایستادگی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید