لایروبی خلیج گرگان بدون پشتوانه علمی و اجتماعی انجام نمی‌شود

    کد خبر :126643

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه لایروبی تنها راهکار احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیست، گفت: از تاثیرگذاری لایروبی باید اطمینان حاصل کنیم و مطمئن شویم که بعد از گذشت مدتی گل و لای برداشت شده، دوباره برنگردد.

پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا ،اظهار کرد: موضوع اصلی در مورد خلیج گرگان و تالاب میانکاله این است که تراز دریای خزر به طور کلی پایین آمده و همین موضوع تاثیر مستقیمی روی کاهش تراز خلیج گرگان و تالاب میانکاله گذاشته است و در شرایط کنونی شاهد خشک شدن بخش عظیمی از تالاب میانکاله هستیم.

وی در مورد طرح لایروبی به عنوان یکی از راهکارهای اضطراری نجات خلیج گرگان و مخالفت برخی کارشناسان محیط زیست با این اقدام تصریح کرد: ما با این تصمیم مخالفت نمی‌کنیم اما روی تاکید داریم مشاوری که روی راهکارهای ضرب‌العجلی کار می کند، حتما باید راهکارهای غیر از لایروبی را هم در نظر بگیرد و مورد بررسی قرار دهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: مطمئن نیستیم که اگر لایروبی انجام شود خلیج احیا می‌شود چون ممکن است ضمن صرف هزینه‌ها باز هم آب وارد خلیج نشود و گل و لای برداشت شده بعد از مدتی برگردد و شرایط به شکل قبل درآید.
احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله بدون پشتوانه علمی و اجتماعی اجرا نمی‌شود

فرشچی با بیان اینکه اگر از لحاظ علمی ثابت شود که تنها راهکار احیای خلیج گرگان، لایروبی است، سازمان حفاظت محیط زیست با این کار مخالفت نخواهد کرد،گفت: تنها مسئله مورد تاکید این است که این کار باید پشتوانه علمی داشته باشد. ضمن اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تنها نیست و از بخش های مختلف از جمله سازمان شیلات، وزارت نیرو و… در کارگروه حضور دارند بنابراین اگر مشاور طرح توجیه کند که از لحاظ پشتوانه علمی و اجتماعی تنها راه، لایروبی است دلیلی وجود ندارد که با این کار مخالفت کنیم.

وی در مورد نیاز خلیج گرگان و تالاب میانکاله به آب شیرین اظهار کرد: این هم موضوعی است که مشاور طرح باید درباره آن پاسخ دهد چون اگر خلیج گرگان لایروبی شود و از طریق لایروبی آب شور وارد خلیج شود نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به گزارش ایسنا، خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌ است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید