کنسولگری ایران: بین بغداد و کردستان، بیطرف هستیم

    کد خبر :126583

سرکنسولگری ایران در اربیل، در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را برای بازگشت آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت.

به گزارش انتخاب، در متن این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مطرح شدن موضوع رفراندوم، بر اساس روابط برادرانه و صادقانه خود با براداران عراقی در هر دو سوی بغداد و اربیل، تلاش‌های مستمر، دلسوزانه و در عین حال بیطرفانه خود را مصروف دستیابی طرفین به توافقی مبنی بر قانون اساسی جمهوری عراق کرد.

برخلاف میل باطنی جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه در نتیجه برگزاری رفراندوم، سیر تحولات و روابط میان بغداد و اربیل ماهیت نگران کننده‌ای به خود گرفته است. نکته قابل تامل در شرایط کنونی انتشار بعضی مواضع و دیدگاه‌هایی است که تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی ایران را در کنار یک طرف منازعه علیه طرف دیگر قرار دهند، این درحالی است که پیوندهای میان ایران با برادارن و خواهران کرد خود ریشه‌ در تاریخ و فرهنگی دیرینه داشته و در سال‌های سخت حاکمیت رژیم بعث بر عراق و نیز در طول شکل‌گیری عراق نوین و همچینین در دوران حملات شوم تروریست‌های تکفیر داعش به عراق، جمهوری اسلامی ایران در کنار برادران عراقی خود از همه اقوام و طوایف از جمله مردم کرد این سرزمین قرار داشته است. بی‌شک هر وجدان منصفی تائید کننده نقش سازنده و ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران است.

اکنون که ملت عراق و بویژه قومیت کرد این کشور در این شرایط حساس نگران کننده قرار گرفته‌اند، جمهوری اسلامی ایران با تداوم همان منش صادقانه، دلسوزانه و برادرانه خود، همه تلاشش را برای حل و فصل بحران جاری و بازگشت به آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت و امیدوار است که در سایه تدبیر و حکمت برادران عراقی در بغداد و اربیل، بزودی شاهد تحکیم وحدت ملی در عراق متحد، منسجم و یکپارچه باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید