اعتراض به طرح ضربتی قلیان در مجلس

    کد خبر :126563

مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور و حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ۲۷ مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع قلیان سراها پرداختند.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر مصرف قلیان در داخل کشور افزایش یافته است،گفت: زنگ خطری در کشور به صدا درآمده و آن گسترش مصرف قلیان در میان جوانان است.

وی گفت: طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم های بالای ۱۷ سال استعمال دخانیات دارند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: طی مطالعات به عمل آمده استعمال قلیان در دختران در برخی از مراکز به ۳۵ درصد و در میان پسران تا ۴۲ درصد رسیده است و این آمار مربوط به سنین دبیرستان و دانشگاهی است.

مسجدی با اشاره به اینکه جمع آوری قلیان قسمتی از قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: قهوه خانه مجوز دار جدید که مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم.

وی با بیان اینکه در مورد قلیان سنت شکنی عجيبی در حال رخ دادن است گفت: ۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند.

همایون هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با طرح ضربتی به شدت مخالف هستم ، چرا طرح ضربتی برای ایجاد اشتغال ایجاد نمی‌شود؟ اظهار داشت: در نظامات اجتماعی چیزی به نام طرح ضربتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با استعمال قلیان طرح ضربتی جواب نمی‌دهد، باید طرح های فرهنگی را جایگزین کرد افزود: طرح ضربتی عینا خیانت به مملکت است.

محمد جواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات لازم‌الاجرا است و باید در کل کشور اجرا شود اظهار داشت: وزارت بهداشت به شدت به دنبال اجرای قانون است اما وزارت کشور به جهت مسائل مختلف مخالف اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه عرضه قلیان مغایر انضباط اجتماعی است،گفت : ما برای مواردی که با سلامت مردم بازی می کند وظیفه داریم مقابله کنیم. اگر جوانان بیکارند و تفریح ندارند باید این موارد پیش بینی شود اما نباید تشویق به صرف قلیان کنیم. ما باید برای سلامتی جوانان عزیزمان تلاش کنیم و همه باید پایبند قانون باشیم.

وی با اشاره به ۴ ایین نامه اجرایی برای مقابله با قلیان ها ؛ افزود: تریاک هم یک ماده دارویی است ؛ اما آیا باید ما تریاک مصرف کنیم. تنباکو بسیار خطرناک و خلاف است‌.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات تاکید کرد : ۴۰ مرکز قانونی عرضه قلیان وجود دارد.

در ادامه این برنامه هاشمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برای اجرای یک قانون مقدماتی نیاز است تاکید کرد : همه قوانینی که وضع شده باید پیش زمینه اش هم فراهم شود.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان اساسا خلاف است، گفت : من با این موضوع مخالفم و مصرف قلیان مضر است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت : ما مردمی هستیم که آزموده هستیم و طرح ضربتی هیچ توجیهی ندارد و تار و پودش از اول در رفته است.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور گفت : توزیع قلیان از نظر بهداشت اشتباه است و وزارت بهداشت به این موضوع انتقاد دارد. وزارت بهداشت و نیروی انتظامی جهت اجرای این قانون مدعی است.

وی افزود: ما بحثمان این است که سخنان آقای هاشمی باید در کمیسیون ها مطرح شود.

در ادامه برنامه حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت : ما قانون داریم و قانون لازم الاجراست. تحریک افراد به استعمال دخانیات درست نیست و با نام بیکاری مردم را به مصرف قلیان تشویق نکنید.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در ۱۱ سال اخیر یک پروانه توزیع دخانیات صادر نکرده است، گفت : برخی قهوه خانه ها حتی عرضه قلیان مشکل دارد و گاهی در تنباکوها امفتامین و شیشه و مواد مخدر می ریزند.

حریرچی درباره ساز و کار نظارت بر قلیان ها گفت : اصناف باید نظارت کنند. فاجعه است که جوانان ما به سمت قلیان کشیده شوند و البته موضوع اشتغال جواانان نیز باید حل شود.

نادری ابیانه مشاور اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی گفت : گیاهان تدخینی یک خانواده بزرگ از گیاهان است. قلیان یک ابزار بوخور سنتی است و ارتباطی به دخانیات ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید