بخشنامه جدید اقامه نماز در پروازها به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۲
    کد خبر :12652

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور بخشنامه جدید اقامه نماز در پروازها به کلیه شرکت های هواپیمایی خبرداد.روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، «رضا جعفرزاده » گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عصر امروز به منظور رعایت اوقات شرعی اقامه نماز مسافران و احترام به شعائر اسلامی، بخشنامه جدید اقامه نماز را در پروازها صادر کرد.
وی افزود: در این بخشنامه آمده است؛ تمامی مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران و یا به مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نماز‌های یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان‌ شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن جهت اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند.
جعفرزاده ادامه داد: همچنین در مواردی که وقت اقامه نماز پس از فرود هواپیما منقضی می‌شود لیکن فرصت کافی جهت انجام تشریفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعایت مفاد فوق ضروری است.
وی افزود: در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود و یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌ای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکان‌پذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل 15 دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و یا برنامه پرواز به گونه‌ای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در مواردی که رعایت موارد فوق منجر به نقض الزامات ایمنی و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعایت الزامات ایمنی ضروری بوده و محدودیت موجود با رعایت احترام و حقوق مسافران به آنها اعلام شده و در خصوص راهکارهای جایگزین، حداکثر همکاری ممکن با مسافران به عمل­آید.
جعفرازده در پایان ضمن الزامی دانستن بخشنامه مذکور تصریح کرد: براساس این ابلاغیه تمامی شرکت‌های هواپیمائی موظف هستند دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت پرواز را به گونه‌ای اصلاح و بازنگری کنندکه مفاد این ابلاغیه در عملیات جاری شرکت‌ها رعایت شود.
پرواز شرکت های هوایی در زمان اذان و اقامه نماز همواره مورد اعتراض مسافران حمل ونقل هوایی قرار می گیرد و به همین منظور سازمان هواپیمایی کشوری درصدد است تمام شرکت های هوایی دستورالعمل اقامه نماز را به دقت مراعات کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید