با 20 دقیقه چرت زدن در محل کار سطح بهره وری را بالا ببریم

    کد خبر :126413

همه ما در محیط کار خسته می شویم و گاهی اوقات احساس می کنیم که به یک چرت کوتاه نیاز داریم چون انرژی زیادی در طول روز مصرف می کنیم.

به طور کلی سطح انرژی، انگیزه و تمرکز هر کسی در ساعات خاصی از روز بالاست و در ساعات خاصی هم فروکش می کند یعنی درست زمانی که از کار خسته می شویم.

زمان بهره وری هر شخصی با دیگری متفاوت است. خواب، خوراک و ورزش هم از عوامل دیگری هستند که در بالا و پایین شدن سطح انرژی موثرند.

با نداشتن خواب نیمروزی با بیولوژی بدن خود می جنگید

درست است که می توانیم برای رفع خواب آلودگی هر چقدر که می خواهیم کافئین مصرف کنیم اما با انجام دادن این کار در واقع با رکود طبیعی انرژی بدنمان مبارزه می کنیم. معمولا در نیمه دوم روز کاری احساس خستگی می کنیم که از نظر ما این خستگی یعنی ناسازگاری بدن. اما در واقع بدن با نشان دادن علائم خستگی می خواهد به شما نشان دهد که به استراحت نیاز دارد.

بدن ما یک ساعت طبیعی به نام ریتم سیرکاردین یا ریتم شبانه روزی دارد که بر طبق آن پیش می رود. این دوره خواب و بیداری برای این است که خواب کافی در طول ۲۴ ساعت را برای ما فراهم کند. اصلی ترین راهی که بدن برای تشخیص زمان خواب یا بیداری به کار می برد نور طبیعت است.

ریتم سیرکاردین نمی تواند خودش را با ۸ ساعت کاری از ۹ صبح تا ۵ عصر تطبیق بدهد. برنامه خواب نامنظم، نور ابزارهای الکترونیک (موبایل، کامپیوتر) و در معرض نور طبیعی قرار گرفتن روی دوره خواب تاثیر می گذارد. به همین دلیل کسانی که کار ۲ شیفت دارند بیشتر در معرض مشکلات سلامتی قرار می گیرند. چون زمانی که بدنشان به خواب نیاز دارد بیدار می مانند. بنابراین وقتی سعی می کنند در طول روز بیدار بمانند برنامه خواب آن ها دائما مختل می شود.

با نادیده گرفتن ریتم سیرکاردین و خواب نیمروزی بر خلاف تعادل طبیعی بدنتان پیش می روید.

خواب نیم روزی یک روند کاملا طبیعی و ضروری برای بدن است

بیشتر ما بین ساعت ۱ تا ۳ ظهر احساس خستگی می کنیم. خیلی ها در این ساعات بعد از وعده نهار سعی می کنند کسالت و خواب آلودگی را با خوراکی های شیرین و قهوه رفع کنند. به علاوه همه ما به طور طبیعی بین ساعات ۲ تا ۴ بعد از ظهر تمایل به خوابیدن داریم به همین دلیل بیدار کردن یک شخص در طول این ساعات مثل بیدار کردن یک مرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید