مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خبرداد؛

حیات ۸۷ گونه جانوری در معرض تهدید در کشور

    کد خبر :126403

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور ۱۱۷۱ گونه جانوری مهره‌دار داریم، اظهار کرد: مطابق فهرست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست) ۸۷ گونه در معرض تهدید در ایران وجود دارد.

به گزارش  برنا، سید مجید خرازیان مقدمافزود: دو دهه پیش وقتی عوامل تهدید حیات وحش مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت هر عاملی به جز بیماری‌ها مورد توجه و گفت وگو بود اما طی دهه اخیر به دلایل مختلف، بیماری های حیات حش به عنوان یک عامل جدی تهدید گونه ها مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بیماری‌های نوظهور، بیماری واگیر از دام‌های اهلی به حیات وحش، خشکسالی و ضعیف شدن گونه‌ها به دلیل محدودیت منابع آبی را از جمله دلایل مختلف تشدید تهدید بیماری‌ها برای حیات وحش است.

وی اشاره‌ای هم به رویکرد جدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آب کرد و گفت: امیدواریم با توجه اثرگذاری کمبود منابع آبی بر حیات وحش کشور، این رویکرد جدید باعث شود تا سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری‌های دستگاه‌های ذیربط در مدیریت کمی و کیفی آب گام‌های موثری بردارد.

مقدم بیماری‌های واگیردار دامی را از دیگر آسیب‌های مهم برای حیات وحش طی سال‌های اخیر برشمرد و اظهارکرد:این بیماری‌ها به ویژه شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی دو، سه سال اخیر در برخی استان‌ها، تلفات قابل ملاحظه ای درحیات وحش کشور داشته است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که واکسیناسیون فراگیر و به موقع کلیه دام‌های اهلی سبک همچون گوسفند و بز از جمله مهم‌ترین اقدام‌ها برای مقابله با این بیمارهای واگیردار است، اظهار کرد: برای واکسیناسیون به موقع و فراگیرو سالانه دام‌های اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، نیاز به در نظر گرفتن اعتبارات ویژه‌ای برای سازمان دامپزشکی کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دامپزشکی تنها زمانی که بیماری در نقطه‌ای خاص در دام‌های اهلی یا حیات وحش گزارش شود نسبت به واکسیناسیون دام‌ها آن هم در همان کانون بیماری اقدام می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، اگرچه دستورالعمل‌های کنونی برای واکسینه کردن دام‌های اهلی و اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه خوب است اما به دلیل اینکه واکسینه شدن تنها در زمان گزارش بیماری رخ می‌دهد، بعضا وقوع تلفات قابل ملاحظه ای را در حیات وحش به دنبال دارد.

وی ادامه داد: همکاری دامپزشکی کشور در این زمینه منجر به دستیابی به موفقیت‌هایی شده است اما همچنان باید برای واکسیناسیون به‌موقع و فراگیر سالانه دام های اهلی تلاش کرد زیرا تلف شدن حیات وحش به دلیل ارزش گونه‌ها بسیار متفاوت از دام‌های اهلی و غیر قابل مقایسه است.

خرازیان مقدم در ادامه گفت: زنگ خطر طاعون نشخوارکنندگان برای حیات وحش کشور طی سال‌های اخیر منجر شد تا برنامه‌ریزی برای بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های ملی از جمله در زمینه تولید واکسن صورت پذیرد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از بیماری‌های تهدید کننده طی دهه اخیر را آنفولانزای فوق حاد پرندگان وحشی اعلام و اظهار کرد : روز به روز ضرورت حضور دامپزشکان حیات وحش در کشور آشکارتر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)،خرازیان مقدم در پایان گفت: یکی از برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده بهره‌گیری از رشته‌های شغلی همچون دامپزشکی حیات وحش به ویژه در استان‌ها است زیرا در حال حاضر بسیاری از استان‌ها از داشتن دامپزشک شاغل در محیط زیست محروم هستند و از دامپزشکان معتمد استانی کمک می گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید