صادقانه گفتیم راه‌آهن تهران-همدان ۲ماه دیگر بهره‌برداری می‌شود

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۲
    کد خبر :12633

علی رغم افتتاح نمایشی و تبلیغاتی دیروز راه آهن تهران-همدان از سوی رئیس جمهور که سرنوشتی مشابه راه آهن شیراز در دولت نهم یافت، این خط آهن تا ۲ ماه دیگر امکان بهره‌برداری ندارد.

، راه آهن تهران ـ همدان که دیروز با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در همدان به صورت نمایشی افتتاح شد، تا دوماه آینده امکان بهره برداری از آن وجود ندارد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: این خط آهن از ۲ ماه دیگر زیر بار جابه جایی بار و کالا خواهد رفت که علت این تأخیر، انجام همه فرآیندهای حقوقی و اداری انتقال آن از شرکت ساخت به شرکت راه آهن است.

این اظهار نظر معاون وزیر راه و شهرسازی در حالی است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بحث جاده ای بلافاصله پس از تکمیل مراحل مهندسی احداث جاده و نصب علایم، آن را زیر بار ترافیک جاده ای می برد و حتی افتتاح یا انتقال آن به بهره بردار نیز پس از تردد خودروها انجام می شود. ضمن اینکه اقدامات قانون و حقوقی انتقال از سازنده به بهردار در بخش جاده ای به دلیل تعدد دستگاه های ناظر مانند پلیس راهور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مخالفت های پیمانکاران، لزوم نظارت وزارت کشور و مدیریت های تابعه آن در استانداری، فرمانداری یا حتی بخشداری و … بسیار پیچیده تر و زمان‌برتر از انتقال خط آهن است که مالک، سازنده و بهره بردار همگی وزارت راه و شهرسازی است.

نباید فراموش کرد که مقامات ارشد دولت یازدهم در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، یکی از منتقدان اصلی افتتاح نمایشی راه آهن شیراز بودند اما هم اینک خود از همان مسیر عبور کرده و این بار راه آهن همدان را برای تبلیغات انتخاباتی برگزیده اند.

آخوندی: ۲ ماه دیگر راه آهن همدان بهره برداری می شود

همچنین بر اساس اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی نیز در مراسم دیروز افتتاح خط آهن تهران ـ همدان در ایستگاه این شهر گفت: این مسیر که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث شده امروز تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و تا ۲ ماه آینده آماده تردد می شود.

این در حالی است که در بنری که برای نصب در محل سخنرانی آخوندی طراحی شده بود، از واژه «بهره برداری»  برای افتتاح راه آهن تهران- همدان استفاده شده بود.

معاون آخوندی چه می‌گوید؟

خیرالله خادمی،مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز در پاسخ به پرسش درباره زمان آغاز بهره‌برداری از راه آهن تهران همدان که دیروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد، اظهار کرد: آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با مردم همدان که در ایستگاه این شهر تجمع کرده بودند، صادقانه (!) صحبت کرد و گفت این ریل حداکثر تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: البته شرکت ساخت به عنوان سازنده این خط آهن به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که آمادگی داریم تا این خط آهن را حداکثر ظرف یک ماه آینده به بهر بردار- – شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران-  تحویل دهیم. ولی وزیر راه و شهرسازی سقف زمانی آن را ۲ ماهه تعیین کرده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بهره برداری از خط آهنی که ساخته شده، به این راحتی نیست و باید شرکت بهره بردار برای آن قطار انتخاب و برای سیر و حرکت برنامه ریزی کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام تست های این خط آهن تصریح کرد: رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق هوایی به همدان رفتند و سپس برای افتتاح خط آهن، در ایستگاه راه آهن همدان حاضر شده و سوار قطار شدند؛ ضمن اینکه قطار مورد نظر برای افتتاح یک روز قبل از تهران به همدان برای انجام مراحل چک و خنثی منتقل شد؛ نمی شود که مقامات همینطوری در همان لحظه که قطار رسید، سوار شوند! شرکت ساخت همه تست های مربوط به بهره برداری از راه آهن تهران- همدان را انجام داده است و در حال حاضر نیز ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج که در حال انجام است، با استفاده از قطارهای دیزل شن کش یا «بالاست گذار» انجام می شود که نشان دهنده محکم بودن ریل این مسیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید