ربات‌ها؛ دستیارهای‌العاده توانمند در فیزیوتراپی

    کد خبر :125755

در دهه گذشته، شاهد پیشرفت‌های باورنکردنی در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی بوده‌ایم. نوآوران راه‌های زیادی را برای ایجاد پیوند بین ماشین و انسان پیموده‌اند و در برخی از زمینه‌ها، به دنبال راهی برای حذف کامل انسان از چرخه برخی از کارها و صنایع بوده‌اند.

فیزیوتراپی یا فیزیک درمانی، شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.
فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از ونچربیت، در دانش رباتیک، ما به دنبال ارائه پهپادها، ربات‌های امنیتی و غیره هستیم. در زمینه هوش مصنوعی، گام‌های قابل توجهی در حوزه چت‌بات‌ها، خودروهای خودران و تشخیص صدا برداشته شده است.
اما شاید مهم‌ترین پیشرفتی که در زمینه‌های مورد بحث صورت گرفته است، پیشرفت در مسئله بهداشت و درمان است. یکی از مسائلی که در این راستا بهبود قابل توجهی داشته، موضوع فیزیوتراپی بوده است. افرادی که به دلیل جراحت و آسیب‌های عصبی، مشکلات حرکتی دارند، توانستند از پیشرفت‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاده، نهایت استفاده را ببرند.

با اینکه شیوه‌های درمان سنتی هنوز نتایج رضایت‌بخشی دارند، ولی پژوهش‌های اخیر در مورد تداخل یادگیری و تثبیت حافظه نشان داده است که بهترین روش برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات عصبی، تلاش مشترک بین ربات‌ها و متخصصان انسانی است.
ربات‌ها بر کاهش اختلالات فیزیکی تمرکز دارند در حالی که درمانگران می‌کوشند دستاوردهای خود را وارد عرصه عمل کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در هر سال، پانزده میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی رنج می‌برند. یک سوم از این تعداد که معادل پنج میلیون نفر است، برای همیشه دچار ناتوانی حرکتی می‌شوند و تا پایان عمر نمی‌توانند بدن خود را حرکت دهند و به همین جهت نیازمند درمان فیزیکی یا مراقبت هستند تا بتوانند برخی از توانمندی‌های حرکتی خود را مجددا بازیابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید